Новият мост над Дунав ще се казва "Нова Европа"
Таксите за преминаване по моста ще се разпределят в грубо съотношение 80:20 в полза на България, каза транспортният министър Данаил Папазов
Вторият мост над Дунав, свързващ Видин и румънския град Калафат ще бъде кръстен "Нова Европа". Това каза в ефира на Дарик радио министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Той отново обяви, че ще се опита да спре приватизацията на БДЖ "в момента", защото тя нямало да доведе до абсолютно никакъв резултат.
"По съоръжението след години ще преминава жп линията, свързваща Пекин с Лондон, но на този етап работим по отношение на европейските перспективи, които дава новият мост", обясни Папазаов. Той каза още, че сред приоритетите е развитието на пътната инфраструктура в региона.
Транспортният министър съобщи, че таксите за преминаване по моста ще се събират от двете страни на съоръжението, но след това ще се разпределят "в грубо съотношение 80:20 в полза на България". Размерът на таксите обаче ще бъде обект на още дискусии между българската и румънската страна. Папазов заяви, че не вярва Румъния да "бойкотира" новия мост с мотива шофьорите на тежкотоварните камиони да избират Мостът на дружбата и да изминават по-големи дистанции в румънската страна.
Освен автомобилния трафик по втория мост на Дунав между България и Румъния има и жп линия, като вчера е правена експлоатационна проба и достигната скорост от 140 км в час. За съжаление обаче в Румъния мрежата не е електрифицирана и това ще забавя пътуването, защото хората ще трябва да сменят транспортните средства.
Третият мост над Дунав трябва да бъде между Силистра и Кълъраш, смята транспортният министър, тъй като в момента има силен дисбаланс и повечето транспортни връзки водят на запад.
Папазов не е против приватизацията на БДЖ "Товарни превози" като вяло, а по-скоро в този момент. "Ще се опитам да я спра в момента, защото тя няма да доведе до абсолютно никакъв резултат. Ще продадем целия дял на държавата, а срещу това няма даже да покрием разходите, които са натрупали БДЖ "Товарни превози" през годините и те пак ще се дължат на кредиторите и държавата. Има реален шанс, имаме разработено виждане, да пооздравим доста добре БДЖ и отново да се продаде, но не на тази цена", коментира министърът.
Транспортният министър е направил няколко плана за спасението на компанията, част от които той определи като "революционни". Досега не е направено нищо да се изчистят вътрешните задължения, смята той и предлага част от собствеността на компанията може да бъде прехвърлена в Националната компания по железопътна инфраструктура в замяна на задълженията.
Така самите обекти - почивни станции, депа и други сгради, ще останат държавна собственост и ще могат да бъда погасени задължения за 60-70 млн. лева по този начин.
Освен това в компанията има много бракувани локомотиви, които могат да бъдат предадени на скрап.
Като част от мерките за оздравяване на БДЖ е продажбата на сградата на компанията в центъра на София (ул. "Иван Вазов" 2) на Ръководство "Въздушно движение", което също е държавна компания и търси сграда. Ръководството на БДЖ пък ще бъде преместено на гарата и така при проблем с пътници, ръководителите движение ще бъдат близо до ситуацията.