Текстилните фирми останали без работници
Браншът се похвали със 7% ръст на износа през 2013 година
Текстилните фирми са останали без работници. Това стана ясно от съобщение на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ). С 2% е намаляла заетостта в бранша през 2013 г., като основната причина за това е липсата на работна ръка, въпреки силната натовареност. Данните на асоциацията са от националната статистика.
Общият брой на заетите в производството на текстил и облекло възлиза на 110 000 души, което прави този сектор втори най-голям работодател след държавната администрация, отбелязват от браншовата организация, цитирани от БТА.
БАПИОТ работи в няколко посоки за преодоляване на недостига на човешки ресурси в сектора. Това са иницииране на промени в областта на трудовото право като облекчаване на процедурите при полагане на извънреден труд; промени в професионалното образование, облекчаване на процедурите за назначаване на бежанци, информира Радина Банкова, председател на УС на асоциацията.
Членовете на БАПИОТ продължават и подетата в края на миналата година инициатива за наемане на сирийски бежанци на работа в предприятия от бранша със съдействието на Агенцията за бежанците, припомнят от асоциацията.
От асоциацията съобщават и за сериозен ръст на износа през миналата година - той е бил на стойност 1,8 млрд. евро, или със 7% повече от предходната година. Това е най-висока стойност на износа след 2007 г., посочват от асоциацията.
Увеличеният износ се дължи от една страна на възстановяването на европейските пазари, а от друга - на продължаващото засилено търсене на производствени мощности в Югоизточна Европа вследствие на отлива от Азия и Северна Африка, коментират от БАПИОТ.
23% от експорта в бранша е насочен към Германия, 22% - към Италия и 11% - към Гърция.
През 2013 г. се отчита и ръст в оборотите на фирмите, които се качват с 10% спрямо 2012 г. Тази тенденция се запазва и в първите 3 месеца на 2014 г., заявяват от бранша.
Едновременно с увеличаване на износа се наблюдава и ръст във вътрешното търсене на облекло. Продажбите на дребно през 2013 г. са се увеличили с 25% в сравнение с 2010 г. и с 13% спрямо 2012 г.
Все още обаче вътрешният пазар съставлява незначителна част от цялостния пазар на българското производство на облекло - 90% от производството е за страните от ЕС.