Цената на е-правителството в България: €1 млрд, в Естония: €25 млн
В Естония интернет използват над 87% от населението, в България - под 60%
Стане ли дума за електронно правителство вероятно в ума на всекиго изниква името на една държава – Естония. Малката балтийска страна е най-яркият пример за успешно и мащабно внедряването на е-услуги в държавната администрация. Любопитното е, че властите там стартират процеса по изграждането на е-правителство през 2001 г., а България приема своята „Стратегия за електронно правителство“ едва година по-късно – през 2002 г.
Днес Естония може да се похвали с ефективно електронно управление, докато в България гражданите все още се борят с тежката бюрократична машина, в която хартията е основният елемент.
Финансовата равносметка обаче е далеч по-фрапираща. За изграждане на електронното си правителство Естония е похарчила около 50 млн. лв. (около 25 млн. евро), от които 70% са за хардуер. Използвани са почти изцяло безплатни софтуерни програми с отворен код.
България е изразходвала общо за е-управление около 2 млрд. лв. (средно по около 150 млн. лв. годишно национално и европейско финансиране), става ясно от анализа на Българска стопанска камара.
През 2017 г. в България:
- Администрацията събира от гражданите общо 5985 вида документи или удостоверения, за да предоставя услугите си;
- 453 часа годишно са необходими на средностатистическия българин, за да се подготви и плати данъците си – 9 пъти повече, отколкото в Естония;
- 23 дни са нужни за започване на бизнес в България;
- 262 дни са необходими в България за включване към електроразпределителната мрежа – 3 пъти повече, отколкото в Естония;
- 41 дни са необходими в България за получаване на оперативен лиценз – 2,5 пъти повече, отколкото в Естония;
- 16% от времето си българските мениджъри отделят за справяне с бюрократични разпоредби – 2,4 пъти повече, отколкото в Естония;
- Процедурите за изграждане на склад в България са почти два пъти повече от тези в Естония;
- Половината българи никога не са поръчвали стоки или услуги през интернет;
- За издаване на документи за самоличност от чужбина се чака 3 месеца (по време на заседание на МС, на 29 юни т.г., външният министър Е. Захариева информира, че електронната услуга за българи в чужбина, струвала на държавата 500 000 лева, е използвана едва от двама души от старта й преди година и половина, поради изискването за е-подпис, издаден в България);
- Естония ни изпреварва по брутен национален доход на глава от населението, по износ на ИКТ услуги и износ на високотехнологични продукти, по разходи за НИРД като % от БВП и по брой изследователи на 1 млн. души, по раждаемост, заетост (вкл. младежка заетост) и т.н., и т.н.
През 2017 г. към естонското е-правителство функционират следните ключови системи:
- X-Road – единна информационна система на обмен на данни и информация (в реално време), както между държавните организации и служби, така и между държавата и гражданите. Системата включва над 1500 услуги с повече от 80 бази данни и обединява електронните ресурси на над 500 организации и институции (вкл. банки, застрахователни компании, ютилити компании, комуникационни компании и др.).
- ID card – лична карта с вграден чип, която може да се използва за криптиране на документи и за добавяне на електронен подпис.
- Mobile ID – мобилна лична карта, предназначена за използване в електронна среда. С Mobile-ID хората имат достъп до информационните системи, използвайки своите мобилни телефони като лични карти.3.
- eSchool – Електронно училище, което свързва родители, студенти, учители и училищни администратори, като предава цялата училищна информация. Така се пестят много време и средства в образователния процес. Родителите имат достъп до точна информация в реално време за напредъка на детето си - те могат лесно да следят класовете, посещаемостта, домашните работи, а също и да участват в класни или училищни форуми. Освен това, eSchool осигурява ценни инструменти за студентите, както при кандидатстването, така и при тяхното обучение.
- ePolice – Електронна полиция: Полицейските коли са оборудвани с компютър, достъп до Интернет и устройства, които изпращат информация от централния комуникационен център. Полицейските служители имат достъп до системата на полицията, в която информацията е свързана с X-Road, и това им осигурява възможност за бързина на реакциите при изпълнение на ангажиментите им. Заедно с това, на естонските граждани не се налага да носят шофьорска книжка, застрахователни и др. документи, тъй като се идентифицират само с личната си карта, а тя съдържа цялата необходима информация.
- eVoting - Електронно гласуване по интернет: В парламентарните избори от март 2007 г. нататък повече от 90% от всички естонски избиратели са имали възможност да гласуват чрез Интернет с помощта на националната карта за самоличност
- eBanking - Интернет банкиране, което позволява на клиентите на банките да завършат всички видове сделки с парите си дистанционно (от дома, офиса или от друго място).
- eTax office - Данъчна служба: Системата идентифицира лицата с помощта на ID card, Mobile ID или eBanking. Така не е нужно потребителите многократно да въвеждат своите данни. Подаването на данъчна декларация онлайн отнема само няколко минути, защото Х-Road предоставя всички необходими информационни системи на разположение. Ако дадено лице има право на данъчно възстановяване, парите се прехвърлят в банковата му сметка в рамките на няколко дни.
- eResidency – „Електронно пребиваващ гражданин“: Естония е първата държава, предлагаща правителствена електронна идентичност, която дава възможност на предприемачите по целия свят да създават и управляват независим от местоположението си бизнес.
Любопитно е също каква е степента на използване на интернет от гражданите в двете държави, доколкото това е един от жизнено необходимите ресурси за успешното внедряване на каквито и да е електронни услуги. От графиката по-долу става ясно, че в Естония интернет използват 87.2%, докато в България този дял е малко под 60%.
Целия анализ на БСК може да видите тук.