„Барин Спортс“ и вкусът на победата
Система от хардуер и софтуер помага на професионалните отбори да следят състоянието на своите атлети, което им дава преднина в играта
Знаете ли какво се получава когато технологиите и спортът си подадат ръка? Барин Спортс, разбира се! А какво се получава когато резултатът от това взаимодействие е наистина успешен? Още повече от същото – ще разберете защо.
Защо Барин
Барин е прабългарският бог на войната. Победоносец, той е “дясната ръка” на Тангра, под чийто знамена великите български ханове са печелили безброй битки. През 2015 г. петима ентусиасти с натрупан професионален опит виждат възможност в това технологиите да станат надежден помощник в професионалния спорт и да помагат в превенцията на човешкото здраве. Създават Барин Спортс. До технологичните победи се стига трудно. Но пък екипът на компанията с типичното си чувство за хумор обича да казва: “Ако беше лесно, нямаше да се падне на нас”.
Първата разработка
Барин Спортс предлага услуга, включваща хардуерна, софтуерна и експертна част. Клиенти са спортни клубове и академии, които имат разбирането, че решенията, които ежедневно вземат, е добре да са базирани на достоверна информация.
Преносимо устройство с тегло под 50 грама се поставя в специален джоб на потник, който всеки следен атлет носи. То събира информация в огромен детайл (над 12 000 точки в секунда) за работата, която извършва всеки атлет, как натоварването влияе на физическото му състояние, колко полезна е била за отбора неговата лична роля. Данните се изпращат в реално време към треньорите и анализаторите и имат важна роля във вземането на решения по време на тренировки, но и по време на мачовете. Системата „Барин Спортс ПРО 3“ използва този огромен обем от данни, за да захрани своя вграден изкуствен интелект.
Целта е предоставяне на няколко ключови индикатора от високо ниво, вместо множество неизползваеми сурови данни. Когато информацията от системата се комбинира с резултати от кръвни изследвания, предсезонни тестове, ниво на възстановяване, сън и други, тогава експерти от Барин Спортс могат да препоръчат мерки за подобряване на моментното състояние, за управление на върховите постижения и за превенция на безконтактния травматизъм. Фокусът на Барин екипа винаги е бил в точността на данните. Последните направени тестове им дават нов повод да посрещнат бъдещето с още повече оптимизъм.
Клиенти
В продължение на повече от 3 години обслужват някои от най-популярните футболни клубове и академии в България. Услугите на Барин Спортс използват ПФК „Славия“, ПФК „Черно море“, ПФК „Берое“, Футболната академия „Национал“, ФК ЦСКА 1948 и ПФК „Левски“. Две техни системи работят в клубове от най-високото ниво на футбола в Обединените арабски емирства. Сега са в процес на установяване на силно присъствие в Португалия, Австрия и Русия. „Вземането на информирани решения по време на мачове може силно да повлияе на крайния резултат и то в полза на по-информирания отбор.
Уникалният тактически инструмент, интегрална част от системата, дава ясен сигнал за проблеми с формацията, преходите между нападение и защита, средните позиции, както и зони на покритие на отделните играчи или тактическите линии“, обяснява Владимир Грозданов, изпълнителен директор на Барин Спортс. Според него услугата е толкова успешна и защото е повлияна директно от нуждите на клиентите, които те внимателно слушат. Една от политиките на компанията е да съкрати максимално “разстоянието” до клиентите, които се превръщат и в приятели. До момента никой от тях не се е отказал от партньорството с Барин Спортс.
Началото
Идеята се ражда преди шест години при доказано голямата пазарната необходимост от подобен продукт. Владимир Грозданов казва: „Професионалният спорт е жаден за надеждна аналитика в реално време. Много жаден. А след като установихме и страхотното допълване в различните компетенции на основателите, оставаше само да го реализираме“.
Екипът
Компанията разполага с добре окомплектован екип от основатели, ключови служители и съветници. Петър Статев и Бисер Иванов имат огромен опит като собственици и директори в компании, които са пазарен лидер в ИКТ индустрията. СмартЛаб България и ТДМ Партнърс са иновативни като хардуерен акселератор и бизнес анализатори – тези две фирми също дават рамо на идеята. Владимир Грозданов е с над 10-годишен опит с нанотехнологиите на IBM, има и докторантура, свързана с микроелектромеханични системи (МЕМС) и сензори. Иван Учерджиев е привлечен като технически директор на компанията. Той е специализирал роботика и вградени системи в Япония, печелил е световни състезания по роботика. След създаването на Барин Спортс управляващите партньори успяват да доизградят екипа с впечатляваща комбинация от млади и опитни професионалисти.
Бизнес модел
За да са максимално гъвкави спрямо нуждите и предпочитанията на клиентите си, предлагат възможности за абонаментен план или директна покупка. До момента пазарът показва необходимост и от двата модела.
Проектът е силно подкрепен от своите основатели още от ден първи та до днес, когато се радват на оперативна печалба. С цел по-бърза международна експанзия, водят разговори за партньорство с местни и чуждестранни стратегически инвеститори.
Развитие
В продажба е третото поколение система на Барин Спортс. Тя е индустриално произведена по възможно най-високите стандарти. Компанията е в процес на интензивно разрастване на своята търговска мрежа към нови ключови международни пазари, като продължава и интензивното развитие на нови технологии. За огромна част от стартъп екосистемата в България, това което Барин Спортс правят, е сложно и рисково като продукт, производство и пазар. Явно те не намират за оправдан риска да се включат в хардуерен проект. Барин Спортс обаче виждат в това възможност.
Според основателите на този високотехнологичен бизнес България разполага с изключителен „завет“ в електрониката още от времето на соца. Налице са добри традиции, преподаватели и инженери. Неслучайно множество международни гиганти създават своите развойни центрове именно тук.
В Барин Спортс вярват, че техните победи тепърва предстоят.
Перспективи и предстоящи решения
Очакваме съвсем скоро Барин Спортс да се превърне в международна компания с множество клонове и представителства. Затова за нас беше важно в името да закодираме българското начало. Технологиите, които разработихме, ни поставят в много перспективна позиция за бурно развитие в следващите няколко години, твърдят от Барин Спортс. Целеви пазари за компанията са професионалния, полупрофесионалния и аматьорския организиран спорт. По-далечната им цел ще е разработката на продукти и услуги, свързани с повишаване на качеството и продължителността на живот на населението - чрез развитие на смарт сензори и гъвкава електроника, вградени директно в текстил.
Текстът е част от бр. 106 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.