BILLA планира експанзия в малките градове на България
Веригата започва да инсталира соларни панели на покривите на обектите и да залага на каси на самообслужване
Веригата супермаркети BILLA България залага за настоящата година амбициозни планове, които включват поставяне на фотоволтаични панели на една пета от своите магазини, увеличаване на безконтактните каси и навлизане в малките градове. Планира се и отварянето на 10 нови търговски обекта, както и реновирането на 5 стари, за което е осигурено финансиране от 32 млн. лв. Това от своя страна ще открие и 300 нови работни места.
Въпреки че веригата към момента има 141 магазина, тя не присъства толкова, колкото желае в по-малките населени места и BILLA ще работи за промяна на това положение. Тази година се очаква отварянето на търговски обекти в Първомай, Карлово, Троян и Смолян.
Сега е добро време за допълнителни инвестиции и допълнително развитие“, коментира изпълнителният директор на BILLA България Вигинтас Шапокас.
Скъпият ток
Заради почти двойно по-скъпия си ток за първото тримесечие на 2022 г. спрямо съшия период на миналата година компанията се ориентира към частична диверсификация чрез поставяне на фотоволтаични системи на покривите на 29 свои магазина. Тази зелена инвестиция би струвала на BILLA малко над 3 млн. лв.
Според данните на компанията разходите за електроенергия през първите три месеца на новата година достигат 5.2 млн. лв. при 2.8 млн. лв. година по-рано. Почти 100-процентовият ръст идва на фона на изтеклия дългосрочен договор за електроенергия, а заради несигурната обстановка доставчиците отказват по-дългосрочни контракти. Така компанията от няколко месеца купува ток от най-скъпия пазарен сегмент – „Ден Напред“, както повечето малки фирми. По тази причина директорът на веригата обясни, че за да плати тока, трябва да пести „по други точки“.
В момента веригата прави постъпки да си осигури дългосрочен договор най-рано от лятото, но предложените оферти не са „впечатляващи“, коментира Шапокас.
„Не съм виждал подобно поскъпване на стоките“
По темата с ускорената инфлация в страната директорът на веригата посочи, че компанията се опитва да компенсира поскъпването с промоции.
В рамките на моята 18-годишна кариера не съм виждал подобно поскъпване на стоките. Доставчиците казват: „Ако не може да поемете по-високата цена, не може да работим с Вас“, коментира Шапокас.
Инфлацията при основните хранителни и нехранителни стоки обаче в някои случаи води до свиване на бюджетите на домакинствата, от което не печелят нито веригите, нито самите производители.
Компанията отчита и повишаване на цените на строителните материали. Според директора на компанията цените за реновирането на някои от обектите ѝ в страната са се повишили значително и то в кратък период от време.
За предложението за поставяне на таван на цените на някои основни хранителни стоки, дошло от коалиционния партньор в управлението БСП, Шапокас даде негативна оценка.
Повишаването на цените не е приумица на веригите“, коментира той и посочи, че може да се говори за таван на някои хранителни стоки само ако има и таван на цените на електроенергията.
Като предизвикателства от войната в Украйна компанията отчита затруднения в логистичната мрежа, както и недостиг на някои суровини и продукти.
На самообслужване
Въпреки затихването на пандемията от веригата ще продължат с плана си за внедряване на повече безконтактни каси, като планът е тази година те да се увеличат с 30 в цялата страна. Според статистиката на компанията обаче те се ползват основно в София, където около 25 – 30% от клиентите ги предпочитат – обикновено такива с по-малко артикули. Извън столицата този метод на разплащане е предпочитан едва от около 10% от клиентите.
Според Шапокас има голям контраст с използването каси на самообслужване в неговата родна Естония, където те са предпочитан начин на плащане. В момента компанията се цели в краткосрочен план средно за страната между 20 и 25% да използват иновативните уреди.
Виртуалната количка
Въпреки че по време на пандемията BILLA бе една от малкото вериги без свое онлайн присъствие и доставка по домовете, в момента тя го обмисля. Това обаче би било в малки мащаби и „когато дойде времето, без да прибързваме“.
Според Шапокас като цяло в България онлайн пазарът е твърде ограничен, а само София генерира около 90% от него.