Човекът, който виждаше бъдещето
В своята 100-годишна история Walt Disney показа как може да станеш номер едно в света и да останеш на върха
Уолт Дисни беше забележителен човек. Той прозираше нещата, преди да са се случили. Беше лидер и най-силното му качество беше, че виждаше бъдещето, преди да е стигнало до нас. Това твърди американският журналист Пат Уилямс, който е и автор на книгата „Как да бъдете като Уолт Дисни“.
Eдин художник предизвиква истинска
революция в анимацията
Уолт Дисни е титан в тази сфера и може би единственото, което надхвърля постиженията му в нея, е създаденият от него бизнес, който век след основаването му остава водещият в света на развлеченията. Уолт Дисни пръв заснема пълнометражен цветен анимационен филм, първи използва музика и звук и за първи път превръща в реалност въображаемия свят от филмовия екран, като построява огромни увеселителни паркове. За този човек е невъзможно да се говори без суперлативи, макар неговият характер да е труден, противоречив и направо деспотичен. С делата си той предизвиква възхищение у едни и силно възмущение у други. Например, системата на работа в неговото студио - там всички си говорят на малко име, той познава всеки и е готов с часове да изслушва и обсъжда различни идеи и предложения. Но не познава думата компромис, авторът е той, художниците са просто изпълнители. Казват, че е двулик и сякаш съществуват двама души на име Уолт Дисни. Единият, когото познават милионите зрители по света, е добряк, заобиколен от плюшени играчки и герои от неговите анимационни филми, който разказва на децата вълшебни приказки. Другият е суров корпоративен бос, изискващ от всички свои подчинени пълна отдаденост. Уолт Дисни постоянно се стреми към
все по-големи печалби
но не с цел лично забогатяване. Неговият принцип на работа е да влага спечеленото отново в осъществяването на още по-грандиозни проекти. И никой, и нищо не може да го спре да реализира своята поредна бляскава фантазия.
Уолтър Дисни е роден в Чикаго на 5 декември 1901 г. и е едно от петте деца в семейството. През 1906 г. се преместват във ферма в Марселин, щата Мисури, където брат му Рой е купил земя. По това време Уолт Дисни се запалва по рисуването. Четири години по-късно се установяват в Канзас Сити, там се запознава с водевила и киното и започва да посещава съботни курсове в Института по изкуство, а после взема уроци и в Академията за изящни изкуства в Чикаго. Изявява се като карикатурист, а през 1919 г. започва работа в Студиото за изкуства „Песмен-Рубин“. След края на Първата световна война се отправя към Холивуд и заедно със своя брат и други аниматори правят рекламни анимационни клипове. Следват четири години на перипетии и трупане на опит.
Историята
на Walt Disney започва на 16 октомври 1923 г. като Disney Brothers Cartoon Studio, съвместно предприятие на Уолт и брат му Рой. Три години по-късно компанията е продуцирала два филма и е купила студио в Холивуд. Клопки в правата за разпространение едва не ги довеждат до фалит, но създаването на Мики Маус спасява потъващия кораб. Годината е 1928-а. Братята се завръщат с идея за анимационен герой на име Мортимър, родена докато пътуват във влак към Калифорния. Героят е опростено нарисувана мишка с черни кръгли уши и изцъклени очи, по-късно преименуван на Мики Маус. Това става едно от най-успешните им творения и се превръща в емблема на компанията. През 1932 г. Walt Disney печели първата си академична награда за най-добър анимационен филм за "Глупавата симфония". Но Уолт е недоволен от производството на анимационни филми по шаблон и е убеден, че
пълнометражен анимационен филм
ще бъде по-забележим. През 1934 г. студиото започва четиригодишната продукция на „Снежанка и седемте джуджета“, базирана на едноименната приказка. Когато новините за проекта са в ход, мнозина от филмовата индустрия прогнозират, че той ще фалира компанията. Вътрешни лица от индустрията го наричат „Глупостта на Дисни“. Филмът, който е първият анимационен филм, направен в пълен цвят и звук, струва 1,5 млн. долара за производство - три пъти над бюджета. За да се увери, че анимацията е възможно най-реалистична, Дисни изпраща аниматорите на курсове в Института за изкуство, вкарва животни в студиото и наема актьори, така че художниците да изучават реалистично движенията. За да изобразят променящата се перспектива на фона, когато камерата преминава през сцена, аниматорите разработват многопланова камера, която позволява рисунките върху парчета стъкло да бъдат поставени на различни разстояния от камерата, създавайки илюзия за дълбочина. Walt Disney се заемат с продукцията на своята първа пълнометражна анимация, като дотогава са рисували единствено кратки филмчета и сериали от по 15-20 минути. Когато през 1937 г. излиза “Снежанка и седемте джуджета”, тази продукция става
най-касовия филм
за своето време. С печалбите от „Снежанка“ Walt Disney построяват своето централно студио в родния си край Бърбанк, Калифорния, като там и досега остава централа на компанията.
С влизането на Америка във Втората Световна Война, печалбите на Walt Disney драстично спадат, тъй като повечето им аниматори е трябвало да отидат на фронта. Останалите служители в компанията биват наети от правителството за направата на анимационна и филмова пропаганда като „Лицето на Фюрера” и „Образование за смърт”. След войната Walt Disney навлиза в труден период. Но една анимация отново ги спасява. През 1950 г. „Пепеляшка” става този касов филм и Walt Disney продължава изкачването към върха. Пет години по-късно, през 1955 г., в Лос Анджелис отваря врати
Дисниленд
– първият увеселителен парк на компанията. Днес корпорацията има увеселителни паркове из целия свят – във Флорида, Париж, Хонконг, Токио, Шанхай.
Уолт Дисни умира на 65-годишна възраст от рак на белите дробове, това се случва на 15 декември 1966 г. След смъртта му студиото не изпада в криза, а с всяка изминала година разширява своята дейност. „Спящата красавица” и „Сто и един далматинци” остават сред шедьоврите. През периода от 1979 до 1984 г. Walt Disney претърпява спад в печалбите, засенчени от „Междузвездни войни”. Тогава анимационната компания сключва договор с „Парамаунт Пикчърс” за съвместна работа над „Попай Моряка” и още няколко други проекта. След издаването на Mickey's Christmas Carol (1983 г.) Walt Disney разширява възможностите си, основавайки нови студия за по-разнообразни продукции. През 80-те години на XX век компанията излиза на първо място по брой касови филми. През 90-те започва
нова ера
в анимацията с „Малката русалка”, „Красавицата и звярът”, „Цар Лъв”. Те затвърждават първата позиция на The Walt Disney Company сред компаниите, произвеждащи анимационни филми. Началото на XXI век преобразява бизнеса им. Ако по-рано това е студио, което измисля и реализира детски приказни истории, в този период се превръща в гигантски конгломерат, който изкупува и поглъща по-малки фирми. До 2003 г. корпорацията постоянно страда от вътрешни проблеми и смяна на директори. След като купува 18.7% от компанията, семейство Сид Бас назначава за нови лидери на дейността Франк Уелс от „Уорнър Брос” и Майкъл Айснер от „Парамаунт Пикчърс”. В същата година започва и
широкомащабна „колонизация“
на медийното, интернет и развлекателното пространство от страна на Walt Disney. Компанията купува огромна част от телевизионните медии в САЩ, сред тях са ABC, A&E Television Networks и ESPN, започва развитие в интернет индустрията, купувайки Starwave и Info seek, а по-късно стартира своя собствена мрежа - порталът GO Network. Атаката на 11 септември 2001 г. хвърля икономиката в рецесия, но това не пречи на Walt Disney да купи други компании в затруднено положение, като Fox Family Worldwide, например. През 2002 г. студиото става първото в света, записало печалби над 3 млрд. долара.
През 2003 до 2005 г. в компанията се заформят леки вътрешни конфликти със завръщането на сина на Рой Дисни – Рой Едуард Дисни, който претендира за директорския пост, което не се харесва на борда. Майкъл Айснер подава оставка поради обвинения за задкулисни договорки с телевизионни компании. Впоследствие Робърт Айгър е назначен на мястото на Айснер, а синът на Рой Дисни е в компанията като консултант. След 2005 г. Walt Disney предприема
придобивания
на няколко компании, известни със свой собствен неподражаем стил – Pixar, Marvel Comics и Lucasfilm. На 23 януари 2006 г. е обявено, че Walt Disney ще купи Pixar в сделка с акции на стойност 7.4 млрд. долара. Сделката е финализирана на 5 май. Стив Джобс, който е главен изпълнителен директор на Pixar и притежава 50.1 % дял в компанията, преминава в борда на директорите на Walt Disney като най-големия индивидуален акционер с дял от 7%.
Walt Disney е разделена на 5 главни отдела: Студио Walt Disney - ангажирано с филми, записи и театрални постановки на компанията; Disney Land – занимаващи се с увеселителните паркове и различни ваканционни пътувания; Walt Disney Productions - произвеждат всички играчки, дрехи и други продукти, свързани с марката; Медийна мрежа - в нея влизат всички телевизии, които са собственост на компанията; Disney Interactive – включва интернет, мобилни мрежи, социална медия, виртуален свят и компютърни и видео игри.
Днес компанията, основана от Уолт Дисни, е една от най-големите в света. Историята й много прилича на сюжет от неговите анимационни филми. Това е приказка за превръщането на малкия гараж в световна корпорация и за бедния художник, започнал да рисува там, но благодарение на своята фантазия, талант и упоритост станал световна знаменитост и мултимилиардер.
Уолт Дисни за успеха
Великият аниматор и предприемач е имал пет тайни, чрез които всички негови мечти са станали реалност:
- Накарай днес да се изплати за утре.
- Дай воля на въображението си.
- Стреми се към дълготрайно качество.
- Постоянство.
- Забавлявай се.
Гениалният Уолт Дисни показа как всеки може да преоткрие детето в себе си и да се научи да гледа през неговите очи. Той вдъхна увереност, че няма невъзможни мечти, има само изоставени мечти:
- Ако можеш да мечтаеш за нещо, значи можеш да го постигнеш! Не забравяй, че всичко започна с една малка мишчица.
- За да постигнеш мечтите си, са нужни четири неща: Любопитство, увереност, кураж и постоянство.
- Начинът да започнеш нещо е просто да спреш да говориш и да тръгнеш да го правиш.
- Открий своята добра идея и се придържай към нея. Разработвай я. Усъвършенствай я. Докато не се получи, както искаш.
- Пепеляшка вярваше в мечтите, така е, но тя също така вярваше, че трябва да направи нещо за тях. И когато Принцът не дойде сам при нея, тя отиде в палата при него.
- Забавно е да правиш невъзможното.
- Разделителната линия между победата и провала най-често е в това да не се отказваш.
Числата говорят
- 12.121 млрд. долара е оперативна печалба на Walt Disney за 2022 г.
- 3.145 млрд. долара е чистата печалба за миналата година