Десетилетието на Apple с Тим Кук: Невероятно, но без блокбастъри
Тим Кук наследи легендарния Стив Джобс начело Apple и един от основните въпроси е как изпълнителният директор се справя с управлението на компанията в сянката на своя предшественик, но и на фона на постепенния упадък на най-важния и емблематичен продукт на бранда. Под ръководството на Кук Apple намери някои отговори във финансов аспект и дори стана първата американска трилионна компания, но не се размина и с грешни завои по пътя си, както и с промени в самата природа на своя бизнес, пише The Verge.
През последното десетилетие Apple нарасна до огромна компания. Фискалните ѝ приходи през 2019 г. например са шест пъти по-големи от тези през 2009 г. Новата централа на гиганта е по-голяма от Пентагона, а всеки от основните пет бизнес сегмента може да е самостоятелна компания в класацията Fortune 500.
Но какво се случва с продуктите? А с културата на компанията?
В началото на десетилетието Джобс все още бе начело на Apple, макар и в очевидно лошо здравословно състояние. През януари 2010 г. той представи iPad – последният елемент в мощния хардуерен парад от продукти, стартирал през 1998 г. Устройството се продаваше като топъл хляб.
Здравето на Джобс се усложни – той излезе в отпуск, след това подаде оставка като изпълнителен директор на 24 август 2011 г., а шест месеца по-късно си отиде от този свят.
Кук бива определян като разумния ръководител на Apple, който познава организацията отвътре. Той обаче не е продуктов човек и затова прехвърли хардуерните и софтуерни решения на дизайнера Джони Айв (който наскоро напусна компанията).
Кук бе притиснат от очакванията да представи следващия красив, премиум иновативен продукт под марката Apple. Една от големите спекулации бе свързана с идеята за преосмислянето на телевизията. Дълго време обаче най-запомнящи си оставаха устройствата от ерата на Джобс, като MacBook Air и iPhone 4.
Първият нов продукт на Кук беше часовникът Apple Watch, пуснат през 2015 г. Едва при третото поколение от серията през 2017 г. обаче компанията успя да съчетае успешно хардуера, софтуера и функционалностите. Другият успех на Кук са безжичните слушалки AirPods, лансирани през 2016 г.
Apple не казва колко часовници и слушалки придава, но се счита, че нейните устройства доминират във своите категории на пазара. Въпреки това нито едно от тях не съответства на въздействието и мащаба на хитовете на Джобс.
Вината, разбира се, не е изцяло на Кук. Индустрията като цяло преминава през етап, който не се доминира в такава степен от нови устройства-блокбастъри, какъвто беше iPhone. Може би най-близо до това е „умният“ говорител Amazon Echo и гласовият асистент Alexa. Но и те не могат пожъната успех, близък до мащабите на смартфона на Apple.
Кук обаче е отговорен за игнорирането на компютърния сегмент и пример за това е петгодишната забрава на MacBook Air. Ползваният от дизайнери и създатели на видео и аудио съдържание Mac Pro пък, след като също бе изтласкан в периферията, с последващата си поява събра недоволството на потребителите заради това, че компанията предпочете да се фокусира върху формата му, а не върху функционалността.
Критиците на Кук го упрекват, че е позволил на дизайнерския екип да получи твърде много власт, а за разлика от него, Джобс е успявал да постигне баланс с инженерите. В тази връзка е любопитно да се спомене, че водещият дизайнер на Apple Джон Айв изненадващо обяви, че напуска компанията по-рано тази година.
Сред успехите на Кук трябва да се отбележи е пикът в продажбите на iPhone, последван обаче от задълбочаващ се спад. През 2014 г. под негово ръководство на бял свят се появи iPhone 6, чийто дизайн значително се различава от този на предшествениците, доближавайки се повече до Android телефоните с големи екрани. Именно тогава скочи и търсенето.
Последвалият спад в продажбите обаче компанията опита да компенсира с друга смела стъпка – увеличаване на цената. За известно време това изигра своята положителна роля и приходите на компанията от iPhone останаха нагоре. Скоро обаче тенденцията се преобърна и Apple побърза да отдаде по-слабите резултати на забавящия се китайски пазар.
Сега на хоризонта са услугите, на които компанията залага все по-големи надежди. Става дума за Apple Music, Apple Pay, Apple News Plus и пр. Твърде си също, че Apple работи и по иновативни технологии, като очила с добавена реалност и системи за автономно шофиране.
Гигантът от Купертино направи голям залог и по отношение на поверителността, опитвайки се да се разграничи от Facebook и Google. Кук направи стъпка напред и определи неприкосновеността на личния живот като основно „човешко право“.
На фона на всички перипетии Apple продължава да е една от или дори най-важната потребителска технологична хардуерна компания. Сега остава да видим дали ще може да бъде и любимият доставчик на музика, телевизия и новини.
Или дали ще успее да лансира друго блокбастър устройство.