ЕК иска да улесни колективните искове срещу компании
Само неправителствени потребителски организации ще могат да завеждат колективните искове
~ 2 мин.
Европейската комисия предложи нови правила, които ще позволят на гражданите по-лесно да се обединяват и да търсят компенсации от компаниите чрез колективни искове.
Правилата не са толкова приятелски настроени към потребителите, колкото тези в САЩ. Но те трябва да дадат на хората в Европейския съюз нов инструмент за преодоляване на нередностите от страна на предприятията, съобщава CNN.
"В глобализирания свят, където големите компании имат огромно предимство пред отделните потребители, трябва да изравним коефициентите", каза Вера Йоурова, еврокомисар по правосъдието, потребителите и равенството между половете.
"Тези дела ще донесат повече справедливост за потребителите, а не повече работа за адвокатските кантори", добави тя.
Целта на предложението е да се поправят системите от национални правила, които затрудняват или правят невъзможно групите потребители да завеждат дела, когато дружествата нарушават закона.
Комисията припомня, че скандалът "Дизелгейт", който започна с Volkswagen и обхвана почти всички големи производители, демонстрира, че законите за защита на потребителите трябва да бъдат засилени, за да се гарантира, че компаниите ще се справят с последиците от неправомерни действия.
Правилата не са толкова приятелски настроени към потребителите, колкото тези в САЩ. Но те трябва да дадат на хората в Европейския съюз нов инструмент за преодоляване на нередностите от страна на предприятията, съобщава CNN.
"В глобализирания свят, където големите компании имат огромно предимство пред отделните потребители, трябва да изравним коефициентите", каза Вера Йоурова, еврокомисар по правосъдието, потребителите и равенството между половете.
"Тези дела ще донесат повече справедливост за потребителите, а не повече работа за адвокатските кантори", добави тя.
Целта на предложението е да се поправят системите от национални правила, които затрудняват или правят невъзможно групите потребители да завеждат дела, когато дружествата нарушават закона.
Комисията припомня, че скандалът "Дизелгейт", който започна с Volkswagen и обхвана почти всички големи производители, демонстрира, че законите за защита на потребителите трябва да бъдат засилени, за да се гарантира, че компаниите ще се справят с последиците от неправомерни действия.
Според предложените правила собствениците на дизелови коли Volkswagen ще могат да потърсят компенсация от компанията в съда за подправянето на емисиите от автомобилите. Шофьорите ще могат да получат пълно възстановяване на изразходваните за автомобила суми, ако съдът установи, че германският производител е нарушила закона.
Ако даден корпоративен проблем е повсеместен, националните органи ще могат да налагат големи глоби.
"Не може да е евтино да се мами", каза комисар Йоурова.
От Комисията заявиха, че при изготвяне на законодателството ще бъдат внимателни, за да гарантират, че няма да се копира американската система за колективни искове, която е критикувана за насърчаването на "фриволни" дела.
Ако даден корпоративен проблем е повсеместен, националните органи ще могат да налагат големи глоби.
"Не може да е евтино да се мами", каза комисар Йоурова.
От Комисията заявиха, че при изготвяне на законодателството ще бъдат внимателни, за да гарантират, че няма да се копира американската система за колективни искове, която е критикувана за насърчаването на "фриволни" дела.
Комисарят допълни, че единствено представителни неправителствени и нестопански потребителски групи ще имат право да завеждат такива искове и те ще трябва да докажат, че дадена компания е нарушила закона, преди да бъде изплатена компенсация.
Освен това потребителите няма да могат да търсят обезщетение за неща като емоционални щети и стрес.