Екипът прави Тева номер едно
Инфлацията е глобално изпитание, но държавата трябва да се стреми да създава по-сигурна среда
Николай Хаджидончев:
Николай Хаджидончев е изпълнителен директор на Тева Фарма ЕАД. Той има дългогодишен опит във фармацевтичната индустрия. От октомври 2011 г. до 26 юли 2016 г. е генерален мениджър на Тева Фармасютикълс България, а след придобиването на Актавис от Тева Фармасютикълс поема поста изпълнителен директор на Тева в България. Бил е управляващ директор на Alapis България (2009-2011), изпълнителен директор на Актавис ЕАД (2006-2009), генерален мениджър на Roche България (2002-2006) и генерален мениджър на Unilever България (1998-2002). Възпитаник е на Военния университет във Велико Търново. Има завършени обучителни програми в London Business School и INSEAD. Председател е на Управителния съвет на Българската генерична фармацевтична асоциация (БГФармА) и това е неговият пети пореден мандат. Член е на УС на КРИБ.
Г-н Хаджидончев, от 2020 г. насам живеем в условията на пандемия. Как гледате на нея – като изпитание, възможност или…
И двете едновременно. Пандемията е изпитание за хората, за държавата, за икономиката и за здравната система. Всяка трудност ни кара да търсим начини да я преодолеем, да оптимизираме и да подобряваме дейности и процеси. Всяка трудност е и възможност, защото „Това, което не ни убива, ни прави по-силни“. Намерихме нови варианти за комуникация, за повишаване ефективността, открихме алтернативни методи на работа – например хибридния офис. За нас голямото предизвикателство беше да гарантираме веригата на доставки, за да имаме непрекъсваем производствен процес. Пандемията, смятам, ще продължи да е изпитание и занапред.
Като бизнес лидер как ви промени тази ситуация?
Потвърди се моето мнение, че всичко зависи от хората, с които работиш. С екипа ми преминаваме успешно през всичко, защото имаме добро взаимодействие и комуникация.
Бизнес ли е здравето?
Фармацията е бизнес като всеки друг. Разликата е, че е сред най-регулираните бизнеси. Всичко е свързано със строги вътрешни и външни регулации. В нашата сфера повечето цени може да се коригират само след определени стъпки, съобразно законодателството. Цените на генеричните медикаменти се образуват на база международно ценово рефериране и цената в България трябва да е най-ниската от референтните държави в Европа. Продължавам да твърдя, че конкуренцията е най-добрият механизъм за регулиране на цените. Прекали ли се с административния натиск, се стига до ситуация, в която някои компании преценяват, че производството на определени продукти не е рентабилно и ги изтеглят от пазара. Те се заменят с по-скъп продукт и от всичко това страда пациентът.
Инфлацията оказва силен ценови натиск. Как променяте фиксираните цени?
Водим постоянни разговори на местно и на европейско ниво с регулаторите за оптимизиране на ценообразуването, като се вземат предвид инфлацията и повишените цени на активните субстанции. За съжаление, в случаите, в които не се постигне подобна оптимизация, се налага изтегляне на продукти от пазара.
В такъв случай не държите ли в ръце един силен инструмент – „Изтегляме продукта“?
Изтеглянето на продукт е въпрос единствено и само на бизнес логика. Когато себестойността се покачва заради енергоносители, суровини, растящата инфлация, която води и до поскъпване на труда, ако общите разходи не гарантират минимален марж или в определени случаи превишават продажната цена, производителят няма друг избор, освен да спре продукта от пазара.
Вероятно и при вас разходите за труд са по-ниски в сравнение с повечето страни в ЕС, правят ли ви те по-конкурентни?
България е сред страните в ЕС с едно от най-ниските нива на разходи за труд. Този факт донякъде ни прави конкурентни, но има и други международни пазари, които са наши конкуренти. В България традициите във фармацевтичното производство са важни, те са поставени от Актавис, Тева ги надгражда. Затова формулата ни е успешна. Имаме колеги, завърнали се от чужбина, привлечени от добрата реализация и кариерното развитие в Тева в България. В компанията ни вече работят и много чужденци, тук те са на позиции, които впоследствие им отварят врати за професионален растеж.
Глобален корпоративен център на Teвa в България – как стана възможно и какви перспективи разкрива това?
Центърът стана възможен благодарение на традициите, изградени от Актавис. По време на интеграцията между Тева и Актавис, решихме да надградим добрия опит. Когато е налице успешна история, след това е лесно да разширяваш и да се стремиш към повече. Така направихме първи хъб за обединената компания в България, наречен IT Center of Exсellence с много функции, засягащи цялата корпорация Тева.
Тева придоби Актавис през 2016 г. Какъв компонент е придобиването в модела ви за развитие?
Тева е компания, създадена преди близо 120 години, и придобиванията са стъпки към нейния по-бърз растеж. Трябва да сме най-добрите и с най-добрата себестойност, за да сме конкурентни на всички пазари, на които има търсене на наши продукти. Това става с постоянна работа за подобряване на качеството. То е основен приоритет за Тева. Към момента Тева е с най-голямото фармацевтично портфолио на българския пазар, с двете най-големи производствени мощности в страната в Дупница и Троян. Заводът в Дупница е една от водещите мощности на Тева в глобален мащаб, а с инвестицията от 42 млн. долара производственият капацитет ще се увеличи с над 800 млн. таблетки и капсули годишно. Ние сме една от малкото компании, които в това кризисно време инвестират и разширяват присъствието си у нас. Инвестициите на Тева в България са заради нашите конкурентни преимущества, на които Актавис е гръбнак. Заводът в Дупница е първият фармацевтичен завод у нас, сертифициран от Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ (FDA), която има най-строгите изисквания за фармацевтичното производство.
В какво са конкурентните предимства на Тева в България и как успявате да постигнете това динамично развитие?
Ние сме привлекателни за таланти. Без хората в Тева и тяхната отдаденост няма да сме толкова успешни. Аз имам привилегията да работя с едни от най-добрите професионалисти. Няма друга фармацевтична компания у нас с две производствени мощности на световно ниво, с толкова богато портфолио, покриващо най-важните терапевтични групи, с много възможности за кариерно развитие във и извън България, тъй като Тева е мултинационална. Работата в Тева в България може да бъде успешно място за кариера в международна компания.
В Тева има много възможности за растеж, вас кое ви задържа в България?
Имал съм много възможности за работа извън страната, но аз обичам България. Тук е моето семейство, домът ми, тук са приятелите ми. Има още много, което мога да дам на България.
С какво фармацията е важна като отрасъл?
В България тя е структуроопределящ сектор. У нас работят близо 10% от заетите в производството на генерични медикаменти в Европа.
От основаването си през 1901 г. в Йерусалим Тева определя като своя цел хората да имат по-дълъг и по-здрав живот. Каква според вас е формулата за дълъг и здрав живот?
Не мисля, че има общовалидна формула. Здравето е отговорност. То не се купува. Бих искал да имам „магическо лекарство“, което да мога да дам на всички българи, които намират своето поприще в политиката. Бих искал това „лекарство“ да ги накара да забравят за своята тяснопартийна принадлежност, да работят заедно и да изградят здравна доктрина с хоризонт от поне 20 години. Три десетилетия здравната реформа тръгва, спира, харчат се много пари, а населението продължава да има усещането за лошо здравеопазване. Всички мерки се предприемат хаотично, краткосрочно и се спират внезапно. Здравето на българите трябва да е елемент от националната сигурност на страната.
Къде е препъникамъкът към това да сложим по-добър ред в нашите вътрешни работи?
За консенсус се говори само предизборно. След това политиците забравят за него. А трябва всеки ден да се работи за по-добро бъдеще в България. Вярвам, че успешната формула е обединение около цели – националната сигурност, образованието, здравеопазването, партньорството с бизнеса. Те ще дадат стабилната основа за обществения просперитет. А стабилна основа не се изгражда с популизъм. Поне в бизнеса популизмът няма място и не води до значими резултати.
Като ръководител имате добър опит и на пазара на потребителски стоки. С какво фармацевтичната индустрия ви привлече и продължава да ви задържа?
Фармацията беше за мен нещо абсолютно непознато. Обичам да търся и да намирам нови неща. Работата със стоки за широко потребление ме научи на успешен маркетинг. А маркетингът все повече се прилага във фармацевтичния бизнес. Предизвикателството да работя с продукти, които имат пряка връзка с качеството на живот и със спасяването на човешки живот - това е огромна отговорност, но и привилегия.
Кое в крайна сметка е това, което ви направи успешен мениджър и бизнес лидер?
Хората. Вярвам в тях и заедно работим като едно цяло. Това ме прави щастлив.
Засега инфлацията е незаобиколим фактор, проблемите с енергоносителите и тяхната цена също не свършват. На какво изпитание ви подлага, какъв двигател за оптимизация е тя?
Ние постоянно работим по оптимизиране на процесите и разходите, но това има своя лимит. Инфлацията е глобално изпитание, България е в периферията и инфлационните процеси имат много сериозно влияние върху нас. Изключително важно е доставката на енергоносителите да е гарантирана и да има стабилност на цените им. Държавата трябва да създаде сигурна среда.
Как войната в Украйна рефлектира върху вашите пазари и вашия бизнес?
Негативно като цяло. Но благодарение на факта, че българското производство е предимно за много глобални пазари, ни дава възможност да реализираме продукцията извън страните, повлияни от конфликта.
Кое е „лекарството“, без което не можете?
Хората, с които работя, са моето „лекарство“. Без тях нямаше да съм това, което съм. През годините сме минали през много премеждия и сме преодолявали трудностите, защото сме сплотен екип. Нашето общо виждане и нашата цел е да сме номер едно. И Тева в България е номер едно. Ето защо екипът е магическото „лекарство“ за успех. В екипа ни аз съм само „солта и пиперът“, спойката. Моето най-голямо удовлетворение е да се радвам на успехите на хората, израснали покрай мен и надраснали себе си.
Вие сте и водолаз. Кое е най-опасното гмуркане, което сте имали?
Всяко гмуркане е опасно. Затова подготовката е много важна. Доброто оборудване е част от подготовката. Не се гмуркам сам, а винаги с партньор, с него сме взаимносвързани и ако се наложи, да може да си помогнем един на друг. Едно от опасните гмуркания беше в „черна вода“. То става само нощно време, навътре в морето, където дълбочината е поне километър. Спуска се въже с лампи на него, батериите им издържат около 45 минути. Светлината привлича планктон, който примамва риби и други екзотични морски обитатели от дълбините, а ние ги снимаме. Рискът е, ако много се увлечеш, лампите да изгаснат. В тъмното не може да се ориентираш кое е горе и къде е долу. Затова не бива да си сам в този риск.
Опитът като водолаз на какво ви научи?
- На дисциплина. Водолазът не докосва нищо, което е на морското дъно. От дълбините вземаш само снимки и хубави спомени. Работата, семейството и тази моя страст - гмуркането, са триединството, което ме крепи.
На какво сте богат?
На спомени и приятели.
Фирмен профил
В България Тева е най-голямата фармацевтична компания по отношение на производствен капацитет, брой служители и е сред лидерите в продажби в опаковки. След като Актавис беше придобита от Тева Фармасютикълс през 2016 г., компанията в България вече работи с името и брандовата идентичност на Тева, а търговското й подразделение, познато като Актавис ЕАД, промени своето име на Тева Фарма ЕАД. Портфолиото е с ясно обособени фокусни терапевтични категории като кардиология, неврология, респираторна система, антибиотици, метаболизъм и диабет, онкологична насоченост с генерични и иновативни продукти. Двата фармацевтични завода в Дупница и Троян - Балканфарма Дупница АД и Балканфарма Троян АД, имат близо 70-годишна история във фармацевтичното производство. Те разполагат с модерни и висококапацитетни производствени мощности, съвременни лаборатории за контрол на качеството и научно-технологически центрове.
Числа: Тева в България
- 2 са производствените мощности на компанията в България – в Дупница и Троян;
- 60 са пазарите, на които заводите на Тева в България реализират продукция;
- 370 са продуктите в портфолиото на Тева в България;
- 1500 и нагоре са служителите в България;
- 5 млрд. таблетки и капсули произвежда заводът на Тева в Дупница годишно.