Енергийната криза ще отключи тежки последици и страхове
Голямото търсене на синьо гориво в Европа води до несигурност в по-бедните страни по света
През зимата сметките ще бъдат високи, но Европа някак ще премине през отоплителния сезон, защото се запаси с достатъчни количества нефт и газ. Много по-сериозни разходи обаче ще бъдат поети от най-бедните страни в света, които бяха изключени от пазара на природен газ поради внезапно нарасналото търсене в Европа.
Това поставя страните с нововъзникващи пазари в ситуация, в която те са неспособни да посрещнат днешните или утрешните си нужди. Най-вероятните последици от това ще са затваряне на фабрики, по-чести и по-дълготрайни прекъсвания на тока, както и разпалване на социални вълнения през следващото десетилетие, пише Bloomberg в свой анализ.
Опасенията за енергийната сигурност в Европа водят до енергийна бедност в нововъзникващия свят. Европа изсмуква газ от други страни на каквато и да е цена“, заяви Саул Кавоник, енергиен анализатор в Credit Suisse Group AG.
След лято на прекъсвания на тока и политически сътресения, по-хладното време и проливните дъждове облекчиха непосредствената енергийна криза в Пакистан, Индия, Бангладеш и Филипините. Но всяко облекчение обещава да бъде временно. Предстоят по-ниски температури - части от Южна Азия може би ще усетят горчивия вкус на енергийната криза, докато шансовете за осигуряване на дългосрочни газови доставки се минимализират. Силният щатски долар само усложни ситуацията, принуждавайки нациите да избират между закупуване на гориво или извършване на плащания по дълга. При тези обстоятелства глобалните доставчици на гориво са все по-предпазливи да продават на страни, които може да се насочат към фалит.
В центъра на темата е отговорът на Европа за затягането на доставките на горива и войната в Украйна. Откъснати от руски газ, европейските страни се насочиха към спот пазара, където енергията, която не е ангажирана с купувачите, се предоставя за доставка с кратко предизвестие. С нарастването на цените, някои доставчици за Южна Азия просто са отменили отдавна планираните доставки в полза на по-добри добиви другаде, казват търговци.
„Доставчиците не трябва да се съсредоточават върху осигуряването на LNG за пазари с ниска цена“, каза Рагав Матур, анализатор в Wood Mackenzie Ltd.
По-високите цени, които могат да получат на спот пазара, компенсират каквито и да е санкции, които могат да платят за избягване на планираните доставки. И тази динамика вероятно ще се задържи с години”, допълни Матур.
Щетите, причинени от глобалното затопляне, като опустошителните наводнения в Пакистан, също причиняват икономически хаос в нововъзникващите нации, което подтиква лидерите на климатичните преговори на ООН в Египет този месец да обсъдят как по-богатите страни могат да помогнат за предоставянето на повече подкрепа.
В същото време Европа ускорява изграждането на плаващи терминали за внос на втечнен газ, за да си осигури повече гориво за в бъдеще. Германия, Италия и Финландия са осигурили заводите си. Холандия започна да внася LNG от нови плаващи терминали през септември. Търсенето на природен газ в Европа се очаква да нарасне с близо 60% до 2026 г., според BloombergNEF.
Износителите в Катар и Съединените щати сега приемат оферти от европейски вносители, които искат да закупят гориво, за да запълнят новия капацитет. За първи път нововъзникващи нации като Пакистан, Бангладеш и Тайланд са принудени да се конкурират по цена с Германия и други икономики, няколко пъти по-големи от техния размер.
„Ние вземаме назаем енергийните доставки на други нации“, каза главният изпълнителен директор на Vitol Group Ръсел Харди.
Обикновено, когато има краткосрочен недостиг, нациите могат да подписват дългосрочни договори за доставка, като плащат фиксирана ставка за осигуряване на надеждни доставки в продължение на години. Този път това не проработи. Редица оферти за доставки се отхвърлят.
Индия се провали в последния си опит да блокира доставки, започващи през 2025 г. Бангладеш и Тайланд по същество изоставиха усилията си да получат договори, които започват преди 2026 г., на фона на това, че огромни нови заводи за износ в Катар и САЩ планират да започнат да доставят гориво. Миналия месец Пакистан не успя да сключи шестгодишна сделка, която трябваше да започне следващата година, след като няколко опита за краткосрочни покупки също се провалиха.
Мислехме, че кризата ще приключи до края на годината, но не“, каза Кулит Сомбацири, секретар в Министерството на енергетиката на Тайланд.
“Ако цените на втечнения природен газ продължат да растат, правителството ще трябва да обмисли мерки като затваряне на магазини и други високоенергийни предприятия”, допълни той.
Доставчиците на LNG се опасяват, че тези нации няма да могат да платят за обещаните доставки. Горивото се оценява в щатски долари, а една доставка в момента струва близо 100 милиона долара. За сравнение, доставките на LNG са били средно 33 милиона долара през 2010 г. А разходите все още са по-високи в местните валути, тъй като доларът бързо поскъпва, което увеличава натиска върху ограничените финанси на страните.
Валутните резерви на Пакистан спаднаха до най-ниското ниво от три години миналия месец, тласкайки кредитния рейтинг на нацията към дъното, според Moody's Investors Service. Резервите за Бангладеш, Индия и Филипините са на двугодишно дъно. В Тайланд, където инфлацията вече достигна 14-годишен връх, а резервите - петгодишно дъно, централната банка предупреди, че ситуацията ще се влоши, ако тайландският бат не се стабилизира скоро.
Без руски газ да тече в Европа, световните газови пазари ще останат напрегнати. Спот цените ще останат високи и без възможността да осигурят дългосрочни доставки, развиващите се страни може да търсят по-мръсни горива или други партньори.
Недостигът на енергия вече сближи нововъзникващия свят и Русия. Русия беше повече от щастлива да предложи гориво на Пакистан, Индия и други, които бяха изключени от спот пазара.
Установихме контакт с руската страна. Ние, разбира се, сме много заинтересовани от закупуването на LNG“, каза Шафкат Али Хан, посланик на Пакистан в Русия, пред държавната агенция ТАСС.
„Ако богатите страни отнемат целия LNG, какво ще се случи с нас?“, пита реторично той.
Докато вносът на втечнен природен газ в Китай като цяло е намалял отчасти поради високите спот цени, нацията е увеличила покупките на руски LNG с голяма отстъпка. Доставките от Русия до Китай са се увеличили с около 25% досега тази година, според данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg.
По-бедните страни също могат да се обърнат към по-евтини горива като въглища и нефт. Или ще се стремят да развият собствените си вътрешни ресурси. Международната търговска камара в Бангладеш призова правителството да действа по-бързо с проучването на природен газ както на брега, така и в морето, за да замени скъпия LNG. Критиците на правителството на Пакистан питат защо не са изчерпали запасите от газ в части на страната.
Единственото спасение ще бъде, ако не стане прекалено студено“, каза Шаик Джауед, управляващ директор на JK Group, базиран в Пакистан доставчик на текстил за глобални хотелски вериги.
“Това лято, за първи път от 25 години, компанията получи само половината от необходимия газ. Ако трябва, може да разчита на електричество и електроенергия, генерирана от въглища. Това е крайната мярка, но затварянето не е опция”, каза той.
За хората, които се притесняват от изменението на климата и околната среда, нито един от тези варианти не е добър. Въглищата и петролът са много по-мръсни от газа. Процесът на извличане на нови изкопаеми горива е енергоемък и е свързан с повишеното замърсяване и земетресенията.
Ако природният газ е извън нашите възможности, очевидно ще се върнем към употребата на въглища, защото имаме нужда от базовото ниво на генериране на електроенергия“, каза Нирмала Ситараман, министър на финансите на Индия.
„Това просто не може да се направи само чрез слънчева или вятърна енергия“, допълни той.
Възобновяемите енергийни източници, като слънчевата енергия, биха могли да осигурят облекчение в крайна сметка. Дотогава високите цени ще свършат част от работата. Растежът на търсенето на газ в нововъзникващата част на Азия се забави „забележимо“ между януари и юли, тъй като изключително високите цени намалиха потреблението, според МАЕ.
Тайланд - най-големият потребител на газ в региона - отчете 12% спад в търсенето през този период, тъй като високите цени натиснаха потреблението в енергийния сектор и намаляващото вътрешно производство понижи предлагането. Правителствата ще трябва да свършат останалото - да разпределят горивото и да планират прекъсвания на тока, когато няма достатъчно енергия за работа на предприятията.
Ще отнеме до четири години, докато пазарът се балансира. Дотогава променливите цени ще бъдат норма и LNG ще принадлежи първо на „развитите“ страни, а остатъците ще са за „тепърва развиващите се“, каза Матур от WoodMac.
Страните в Южна Америка, като Бразилия и Аржентина, може да са малко по-изолирани, предвид инвестициите във водноелектрическа енергия. Въпреки това сметката за внос на Бразилия се е увеличила повече от два пъти през първите седем месеца на тази година до 3.7 милиарда долара, резултат от скока на цените в чужбина и забавянето на проект за вътрешен тръбопровод. Ако дъждовният сезон тази година се забави, може да се наложи на Бразилия да си спечели време с още повече внос на LNG.
„Не трябва да забравяме, че частта от LNG, която ние получаваме, никой друг не получава“, каза главният изпълнителен директор на Gunvor Group Торбьорн Торнквист.
Междувременно Филипините и Виетнам преосмислят плановете си да започнат да внасят LNG. Филипините продължават да отлагат началото на своя първи терминал за внос, докато правителството във Виетнам обмисля съкращаване на капацитета за планирани газови електроцентрали. Тези проекти са предназначени да отговорят на нарастващото вътрешно търсене. Политиците все още не са предложили алтернатива.