Какво идва след днес
Трудно е да се работи във време на постоянни трансформации, но пък тогава сме по-креативни, по-бързи и откриваме нови възможности
Живеем в интересни времена. Динамиката се ускорява, връхлитат ни неочаквани промени и от криза в криза преминаваме през различни трансформации.
Летят „черни лебеди“
както сполучливо американският математик и икономист Насим Талеб нарече глобалните събития, които никой не е прогнозирал. Пандемията и внезапната война недалеч от нашите граници прекрояват света ни.
Да живееш в интересни времена е проклятие – и това си го повтаряме от години насам, приписвайки твърденето на Конфуций или на древните китайци. То обаче за първи път е произнесено от Робърт Ф. Кенеди по време на негова реч през 1966 г. в Кейптаун, Южна Африка. Вече дори не се питаме защо
интересните времена
да са проклятие за човечеството, тъй като бързата промяна, от която следват нови и нови предизвикателства, изтощава всички – и хората, и бизнеса.
Трудно е да се работи при постоянни трансформации. Но пък това ни кара да сме по-креативни, по-бързи и да откриваме нови възможности. Компаниите и техните мениджъри са принудени да търсят нови форми на съществуване, нов път и нови пазари, след като многократно си зададат въпроса
Ами сега?
и намерят отговор, който да позволи с уверена крачка да продължат напред след поредния завой. До следващото препятствие, да следващото „Ами сега?“, но кой ни е обещавал кратки кризи и дълги периоди на относително спокойствие…
Четирима представители на бизнеса със своя гледна точка към изпитанията, които ни връхлитат:
Кирил Бошов:
Кризата е новото нормално
Когато имаш ясна стратегия за инвестиции и план, не бива той да се променя рязко в зависимост от едни или други обстоятелства
Кирил Бошов е председател на УС на Еврохолд България АД и главен изпълнителен директор на Евроинс Иншурънс Груп
Сложната ситуация
Предизвикателствата са много и никой не ги е предвиждал, или поне не чак в такъв мащаб. Визирам най-вече нашия регион - Източна Европа. Още преди две години, когато започна пандемията от COVID-19, и на фона на принудителното затваряне беше ясно, че световната икономика ще претърпи промяна. Тогава въпросът беше колко дълго ще продължи тази промяна и колко значима ще е. Станахме свидетели на огромни финансови инжекции, държавна подкрепа и помощи, на безпрецедентно разкъсване на глобалните вериги за доставки. В миналото след големи кризи много анализатори са предупреждавали как животът вече няма да е същият и светът е различен. В течение на времето след това реалността често е опровергавала тези очаквания. След пика на пандемията животът ни постепенно се нормализира и се завърна към обичайния си ритъм преди появата на вируса. В същото време промени настъпиха и те нямаше как да бъдат избегнати. Пандемията ни накара да оценим положителните страни на работата от разстояние и дигитализацията на системите, процесите и дейността. Такива кризи в крайна сметка са донякъде и шанс да подобрим процеси и дейности, да отсеем важните от по-маловажните неща. И не трябва да си правим илюзии - предизвикателствата ще останат. Въпросът е доколко подготвени сме, за да ги посрещнем.
Най-трудният момент
Безспорно това е войната в Украйна. Тя беше стрес, на който се наложи да реагираме бързо - още в първия ден започнахме да обсъждаме какво да правим с бизнеса ни там. Като отговорна компания сме си подготвили план за форсмажорни обстоятелства във всяка държава, в която имаме дейност. Паралелно започнахме да организираме изтеглянето на нашите служители и дистанционната им работа. Евакуирахме успешно група от 80 души, повечето от които жени и деца на наши колеги. На всички тях осигурихме подслон, храна и медицинска грижа на хубаво място в България. Независимо от военните действия, и двете ни компании в Украйна продължават да извършват дейност и премийните им приходи за март са в размер на около 30% от тези през същия месец на 2021 г. През миналата година имахме отлични резултати в Украйна, бизнесът нарасна с близо 40%, реализирахме близо 3 млн. лв. печалби, много добре тръгна и януари, с ръст по всички показатели. И в един момент - война. Въпреки това се организирахме и продължихме дейността си там.
Адаптивност
Формули за управление няма, бизнес не се управлява с готови рецепти. Най-важното е всяка промяна да се съобразява с нашите клиенти и партньори, със служителите ни. Трябва да се адаптираме. Най-ценният урок от последните няколко години е да свикнем, че кризата е новото нормално. Така трябва да се настроим психологически и като бизнес, да не чувстваме тези моменти като извънредна ситуация, а като част от новата нормалност за правене на бизнес.
Работещият модел
Когато имаш ясна стратегия за инвестиции и план, не бива той да се променя рязко в зависимост от една или друга криза. Повечето от най-добрите ни инвестиции в годините назад са правени в моменти на криза. Например, отварянето на гръцкия ни офис през 2014 г. в деня, в който Гърция изпадна в дефолт. А 8 години по-късно това е едно от най-добрите ни застрахователни поделения. Друг пример - взехме решение да излезем от автомобилния бизнес и това не се промени нито от COVID-19, нито от войната в Украйна. Заявили сме, че стратегията на “Еврохолд България” ще бъде застраховане и енергетика. И продължихме с продажбата на компаниите от автомобилното ни направление. Фокусът ни остава върху инвестициите и развитието на тези два основни бизнеса. От позицията на времето се вижда, че това е правилна стъпка.
Д-р инж. Боряна Манолова:
Промените идват все по-бързо
Мисията на компании като Siemens е да са двигателите на тази трансформация
Д-р инж. Боряна Манолова е главен изпълнителен директор на Siemens за България, Северна Македония и Украйна
Светът около нас
Ако трябва само с няколко думи да опиша ситуацията, ключовата е – нестабилност. Войната в Украйна, избухнала непосредствено сред затихването на пандемията, задълбочи съществуващите проблеми в глобалната икономика и веригите на доставки и направи несигурни всякакви прогнози. Ако все пак има нещо сигурно, то е, че с всеки ден, в който продължават военните действия, перспективите за икономиките на Стария континент и извън него стават все по-мрачни. Но вярвам, че Европа, част от която е България, ще успее да се възстанови сравнително бързо, както вече е ставало.
Най-трудният момент
Последните две години бяха истинско предизвикателство за повечето бизнеси и изправиха мениджърите пред не една дилема от типа „Ами сега?“.
За мен като ръководител на Siemens България един от тези моменти бе в самото начало на пандемията, когато трябваше да преминем буквално за броени дни от офис към дистанционен режим на работа. Тогава имах своите съмнения дали и колко бързо екипът ще успее да се нагоди към новите условия, но те се оказаха безпочвени. Другият такъв момент бе избухването на войната в Украйна.
Нова позиция, нови отговорности
През януари 2022 поех ръководството на Siemens в Украйна, непосредствено преди началото на конфликта. Оттогава моите усилия, както и на целия мениджмънт екип, са насочени да подпомогнем с всичко възможно нашите колеги, засегнати от войната. На глобално ниво Siemens категорично се противопостави на нахлуването в Украйна и застана зад призивите за мир. Концернът се обяви в подкрепа на санкциите, наложени от международната общност срещу Русия, и преустанови всички нови бизнес операции и международните доставки във и за Русия и Беларус. Чрез организацията Siemens Caring Hands 1 млн. евро бяха дарени от Siemens AG на Червения кръст като незабавна помощ, като освен това удвоява даренията на служителите. Само в рамките на месец бяха събрани над 10 млн. евро. Регионалните дружества, включително Siemens България, също инициираха собствени кампании за набиране на дарения в пари и стоки за Украйна.
Правила за гъвкаво управление
През последните години повечето бизнеси научиха от собствен опит, че колкото и подготвени да са, колкото и добре разработени кризисни планове да имат, събитията винаги може да ги изненадат. Аз се опитвам да гледам на кризите през призмата на възможностите, които те създават. Но каквото и да предприемем като реакция в дадена кризисна ситуация, най-важното е нашите служители, както и нашите клиенти и партньори, да знаят, че може да разчитат на цялата подкрепа и съдействие, която може да им окажем.
Работещият модел във времена на несигурност
Трансформацията е навсякъде около нас – в бизнес моделите, в технологиите, в очакванията на потребителите, в пазарните изисквания, и ние трябва да сме готови да отговорим. Технологични гиганти като Siemens не може да изчакват или просто да се носят по вълната на промяната. Мисията на компании като нашата е да бъдат двигателите на тази трансформация, без да губят от поглед крайната цел: да са в полза на хората.
Амир Хофман:
Да се възползваме от добрите ефекти на глобализацията
Професионалисти от различни сфери може да работят от дистанция за цял свят, а бизнесът да намира хора и партньори в отдалечени за него региони
Амир Хофман е изпълнителен директор на HCS – Sales Recruitment Worldwide
Светът през моята призма
За бизнеса, свързан с подбора на персонал, настоящият момент е благоприятен от технологична гледна точка. В тази постпандемична обстановка, хората все повече привикват към модела на работа от вкъщи. Компаниите също възприемат този модел, за много от тях той се оказва изключително ефективен и по отношение на финансовите им резултати. Тази обстановка създаде сценарий, в който много фирми започнаха да се разрастват и да навлизат на нови пазари по цял свят. В бизнеса, свързан с подбора на персонал, тези тенденции обуславят растеж сред компаниите и те масово започват да наемат служители. И ако могат да намерят партньори, които да им съдействат с това на глобално ниво, толкова по-ефективен ще бъде този процес. Затова бих определил ситуацията като възможност за просперитет, макар и в условия на възстановяване от пандемията и в тъжния контекст на войната в Украйна.
Предизвикателствата
За нас лично предизвикателствата са в това да приложим правилния подход към правилните кадри, за да може експанзията на бизнеса да бъде ползотворна и позитивна. Ако бизнесът няма правилната стратегия за разрастване, ефектът не би бил продуктивен. Затова ние като партньор следва да ръководим процеса по правилния за нашите клиенти начин. Същите правила са валидни и за нашата компания. В момента ние се намираме в ситуация, в която клиенти, които преди ни доверяваха от 2 до 5 роли, сега очакват 15-20 нови попълнения. Всичко се категоризира като „спешно“ и ние трябва да преценим кое наистина е с неотложен характер.
Затова се насочихме да привлечем правилните хора към нашия екип, след което заедно с тях планираме подхода напред.
Украйна като пазар
Досега не сме имали клиенти или отворени позиции в Украйна. Но сме в готовност да наемем опитни кадри от Украйна за нашия екип, този на HCS.
В този все по-несигурен, но глобален свят
Убеден съм, че ще дойде по-добро време, макар да е трудно да запазиш позитивизъм в период на война. Сега всеки е фокусиран върху кризата. Ние виждаме благоприятните ефекти от глобализацията и именно опирайки се на нея професионалисти от Украйна с международен професионален опит сменят локации и намират нови работни позиции. Трансграничният ефект е, че хората вече оперират от всяко кътче на света и това позволява на компаниите да наемат служители от цял свят.
Бизнес в новата реалност
Нашата дейност е изцяло съобразена с тази нова реалност. Тя създаде сценарий, в който без значение в каква индустрия работи човек – фармацевтична, правна, финансова, повечето от хората са в състояние да се справят с работата, без да напускат дома си. Нашият международен екип също следва модела на работа от разстояние. Бизнесът на HCS е насочен към компании, разрастващи се в нови региони и гъвкави в наемането на персонал от държави, за които дори не са си помисляли преди. Организации, които искат присъствие в Азия, може да изградят екип с представители в Тайван, Китай и Япония, а не са принудени да се ограничават в една единствена държава. Затова създадохме нашата Международна партньорска програма, насочена към опитни специалисти в подбора на персонал, които да се присъединят към глобалния ни екип.
Георги Жеков:
Възстановяването от големия спад ще е бавно
Отложените инвестиции и оптимизирането на разходите още дълго ще потиска икономическото развитие и екологичните мерки
Георги Жеков е изпълнителен директор на “Винекс Славянци” АД
Под натиск
Докато войната в Украйна продължава и COVID отказва да изчезне, много професионалисти във виното се чудят кога животът ще се върне към нормалното. Произтичащият от това икономически спад е най-сериозната заплаха за лозаро-винарската индустрия. Едновременното въздействие на пандемията и високата инфлация в целия свят доведе до глобален спад на износа на вино. Индустрията очаква много бавно възстановяване на туризма и на износа, но и по-нататъшно влошаване на икономическата ситуация през 2022 г. Има опасение, че намаляването на разходите и отложените инвестиции също ще забавят адаптацията на лозаро-винарския сектор към изменението на климата и подобряването на екологичната устойчивост.
Предизвикателствата
Очакваното отрицателно въздействие върху глобалната икономическа ситуация е най-важното предизвикателство пред винената индустрия тази година. Фирмите, засегнати от кризата, се принуждават рязко да намалят разходите си, за да оцелеят.
Руският пазар и подходът към него
Руският пазар е в застой. Там имаме бизнес партньори с дългогодишни договорни отношения. Последният износ на наши вина за Русия беше през декември 2021 г. и когато войната започна, всички заявки и плащания вече бяха изчистени. Руският пазар е традиционен за български вина. Очакваме да продължим да изнасяме в Русия, след като нещата се нормализират.
Реакция на кризите
Търговците на вино очакват ценовата чувствителност на купувачите да нарасне, но се надяват да се увеличи търсенето на регионални и устойчиво произведени вина. Внезапният срив на важни канали за продажба и на пазари за износ вероятно ще доведе до по-голяма диверсификация за винопроизводителите, за да се понижи зависимостта им и рискът при отделните канали и пазари. Производителите ще се опитват да преминат главно към директен бизнес с клиенти.
При трусове и ускорена трансформация
Според нас работещият бизнес подход е да се инвестира. През последните две години сме вложили над 7 млн. лв. в лозя, техника, оборудване и инфраструктура в избите. Днес “Винекс Славянци” разполага с най-модерната техника от реномирани производители на машини. Това е първата българска винарна, сертифицирана за честна търговия и справедлив живот Fair trade/Fair for Life от международната организация IMOEcocert. Приехме тази концепция и ценностна система, този начин на правене на бизнес, фокусиран върху опазване на околната среда с грижа за хората. Компанията стимулира образованието и дава стипендии за успех на децата на своите работници и служители. Направени са големи инвестиции, с които са изградени три пречиствателни станции във винарските изби на дружеството в Славянци, Сунгурларе и Лозарево, пет инсталации със соларни панели за електроенергия, въведена е система за управление на отпадъците, използват се екологични опаковки и екологичен железопътен транспорт. Има и система за намаляване на пестицидите в лозарството, което в района на Сунгурларската долина има дългогодишни традиции.