Кой е виновен при катастрофа с безпилотна кола
Автономната технология вече се тества в реални условия от много компании, но тя все още не е достатъчно съвършена
~ 2 мин.
Катастрофите на пътя са ежедневие, но когато в тях участва самоуправляващ се автомобил, логично възниква въпросът кой е виновен – шофьорът или колата?
Преди броени дни бе съобщено за пътен инцидент в САЩ, щата Калифорния, при който пожарна кола е била блъсната отзад от Tesla Model S. Според информацията електромобилът се е движел със 105 км/ч на режим „автопилот“.
Месец по-рано – през декември 2017 г., Chevy Bolt, също шофиран автономно, се сблъска с мотоциклет докато се престрояваше в друга лента. Мотористът, пострадал в инцидента, впоследствие е подал съдебен иск срещу автомобилния производител.
Това съвсем не са първите случаи на катастрофи с участието на автономни коли, но са най-пресните. Все по-широкото им разпространение отваря дебата за сигурността и отговорността в случай на произшествия.
Важно е да се отбележи, че сегашните безпилотни коли все още не са постигнали пълна автономия и все още разчитат на човек зад волана. Ален Корнхаусер, експерт от университета Принстън, смята, че в горепосочените два случая шофьорите носят само част от вината.
Според него проблемът се корени в системата Automated Emergency Braking (AEB – автоматизирана аварийна спирачка). Тя трябва да бъде преработена така, че действа правилно и когато кола, оборудвана с такива сензори, попадне в конфликтна ситуация, а шофьорът, от своя страна, не успее да реагира навреме, автомобилът да може да спре сам.
Експертът обяснява, че системата AEB често не влиза в действие, докато човек не докосне спирачката. Затова той е категоричен, че тя първо трябва да бъде усъвършенствана преди автомобилите да бъдат пуснати по пътищата. Затова отговорните органи трябва да приложат по-стриктна регулация.
Същинските безпилотни коли, трябва да са перфектни, тъй като в тях няма да може да се разчита на човек, който да реагира в случай на злополука.
От 2014 г. насам в Калифорния, която е подела положителна политика към тестовете на автономни превозни средства, вече има регистрирани над 30 произшествия с такива коли. Въпреки това мнозина смятат, че тези инциденти не бива да спират по-нататъшното проучване на самоходни коли, а по-скоро да служат за информция, така че разработчиците да подобряват системите на автомобилите на бъдещето.