Колите – новите умни платформи
Автомобилните компании скоро ще спрат да печелят от автомобили и ще продават софтуер
Възможно ли е автомобилните производители в бъдеще да започнат да печелят не толкова от продажбата на коли, колкото от тази на ... софтуерни продукти? И дори да превърнат своите возила в своеобразна абонаментна платформа за разнообразни приложения? Едва ли мнозина в автомобилната индустрия биха ви отговорили утвърдително на този въпрос днес. Въпреки това има един мениджър, който е убеден, че това ще се случи.
Нещо повече – според него описаният сценарий ще бъде реалност не в далечното бъдеще, а до 2024 година. Той се нарича Дженсен Хуанг и малка подробност е, че всъщност не управлява автомобилна компания, а американския гигант при графичните карти и процесори Nvidia. В неотдавнашно свое интервю пред изданието Automotive News Europe той прогнозира именно описания по-горе сценарий.
Как може да знае
един ръководител на ИТ компания по-добре от много мениджъри в автомобилния сектор как ще се развива собственият им бранш? И не е ли изказването му просто маркетингов ход за привличане на вниманието към навлизането на Nvidia в технологиите за коли? Мнозина смятат, че не е.
Прогнозата на Хуанг е насочена към една от четирите големи характеристик, които вече са започнали да променят представата ни за понятието автомобил – автономност, електрификация, споделяне и свързаност. Става въпрос за последната от тях, която според някои анализатори вече превръща колите в следващата голяма платформа за приложения, след персоналните компютри, смартфоните, таблетите, гейм конзолите и други класове устройства.
Nvidia вече се подготвя да вземе голяма част от този пазар със своята софтуерно-дефинирана платформа за автомобили и с партньорството си с гиганти като Mercedes, Hyundai, Audi и VW. Софтуерът скоро ще дефинира самите коли и не е изключено те
да се продават на себестойност
а приходите за производителите да идват от абонаментни пакети за приложения, убеден е Дженсен Хуанг. Той добавя още, че тези промени ще станат реалност в рамките на следващите четири години. Те постепенно ще превърнат колите в абонаментна услуга, при която вместо да си купуваш конски сили, се абонираш за различни услуги, функционалности и съдържание. И в перспектива вместо да плащаш еднократна сума за кола, ще плащаш месечна такса за нея.
За тази промяна вероятно ще спомогнат и променящите се нагласи към автомобилите, особено сред по-младата част от населението. За разлика от предишните поколения, при които сдобиването с първия личен автомобил, особено за момчетата, винаги е било важно събитие, днес все повече младежи изобщо нямат интерес към това и предпочитат да използват споделен транспорт или други алтернативни методи. Всичко това ще улесни много промяната на отношението към колите и възприемането им като абонаментна услуга.
Основателят и главен изпълнителен директор на Nvidia дори стига по-далече в своите прогнози, изчислявайки колко ще печелят автопроизводителите, ако бизнес моделът им се промени. Според него една компания, продаваща по 10 милиона возила годишно на себестойността им, ще има приход от порядъка на 50 млрд. щ. долара от самата продажба, но ще получи значително повече от месечните абонаменти за софтуер.
Приложенията
В колите могат да бъдат предлагани на практика всички популярни дигитални услуги. Обновяването на самите функционалности на колата е само началото. Дори и днес компании като Tesla позволяват софтуерът на техните возила да се ъпдейтва от разстояние, променяйки на практика самите възможности на превозното средство. Не е изключено в по-далечно бъдеще неговият собственик да може да си избира различни параметри като максималната скорост и да заплаща съответния месечен абонамент. Искате градска кола предимно за придвижване до работа – заплащате по-нисък пакет и тя ще може да вдига до 100 км./час. Предстои ви по-активно извънградско пътуване по магистралите – променяте абонамента и получавате по-висока скорост.
Софтуерно дефинираните коли
обаче ще дават достъп до много повече функционалности. През тях ще можете да се абонирате за музикални приложения като Spotify, за филмови платформи като Netflix и HBO, за гейм услуги като Stadia. Разбира се, с уговорката, че всички тези функции не трябва да пречат на водача и някои от тях ще са достъпни само за пътуващите на задните седалки. Навлизането на все повече екрани и по-добро озвучаване в новите модели автомобили ще улесни процеса.
Самите шофьори също ще могат да се възползват пълноценно от тази промяна. Те ще получат достъп до всевъзможни приложния за картография, климатичен мониторинг, информация за градския трафик и какво ли още не. С навлизането на друга важна тенденция – автономните коли – ролята на шофьора постепенно ще изчезне и всички пътници ще бъдат в позиция да се наслаждават на развлекателните, работни или образователни приложения, които са включени в техния абонамент.
Според прогнозите на самия Дженсен Хуанг, до 2030 г. можем да очакваме 20% от возилата по пътищата да са напълно автономни (т.нар. ниво 5). Те обаче ще са отговорни за около 50% от всички изминати километри. Причината е, че сред тях ще има много камиони, автобуси, бусове, таксита, както и по-малки роботизирани средства за доставки. А те ще поемат голяма част от транспортните дейности и ще могат да работят 24 часа в денонощието. Повечето от колите, превозващи пътници обаче, след десет години все още ще са на ниво 2 на автономност, добавя той.
През последното десетилетие автомобилната индустрия вече свикна технологични визионери да говорят как ще се промени нейният бизнес модел. От Google, през Apple, Alibaba и Amazon – компаниите от дигиталния сегмент с интерес към бранша стават все повече. Затова и изказванията на поредната ИТ рокзвезда едва ли са най-значимото събитие за бранша. Визията на Nvidia за бъдещето на сектора обаче може да се окаже онзи ключов аспект в стратегията на производителите на коли, който да им помогне да запазят своето водещо място в него, вместо голяма част от добавената стойност да се прехвърли към онлайн гигантите.