Maersk предупреждава за по-голямо забавяне на контейнерната търговия
Един от най-големите спедитори в света се приема като барометър за състоянието на глобалната икономика
Moller-Maersk предупреди в петък за по-голям от очаквания спад в глобалното търсене на корабни контейнери през тази година. Причината, според датската група, е по-слабият икономически растеж и клиентите, чиито запаси все още не намаляват.
Компанията, един от най-големите спедитори на контейнери в света с пазарен дял от около 17%, заяви, че очаква обемите да намалеят с до 4%. Преди това прогнозираше спад от не повече от 2.5%.
Maersk транспортира стоки за търговци на дребно и потребителски компании като Walmart, Nike и Unilever и се разглежда като барометър за глобалното икономическо и корпоративно здраве.
Изпълнителният директор Винсент Клерк каза, че не вижда признаци намаляването на запасите, което ограничава световната търговска активност.
Очаквахме клиентите да намалят запасите около средата на годината, но засега не виждаме признаци това да се случва. Може да се случи в началото на следващата година“, каза Клерк на брифинг за медиите.
„Следователно, увеличението на обемите, което очаквахме през втората половина на годината, не се случи“, каза той.
Той прогнозира, че намаляването на запасите ще отнеме повече време в САЩ, отколкото в други региони.
Maersk отчете рекордни печалби миналата година поради високите тарифи за навло вследствие на силното потребителско търсене и свързаните с пандемията задръствания в пристанищата. Но тарифите за товари се сринаха тази година на фона на глобалното икономическо забавяне.
За да се влошат още повече нещата за индустрията, стотици нови контейнеровози, поръчани по време на пандемията, започнаха да излиза на пазара тази година.
Повечето от поръчките все още са в корабостроителниците, така че ни чака дълго пътуване“, каза Клерк.
Индустрията е дисциплинирана при боравенето с новия капацитет, което досега е предотвратило по-голямо понижаване на тарифите за товари, каза той.
Дали това ще продължи, само времето ще покаже“, каза той. „Ще трябва да се адаптираме към новата пазарна ситуация през следващите 18 месеца.“
Компанията каза, че броят на контейнерите, които е натоварила на кораби между април и юни, е намалял с 6% спрямо година по-рано, а средните тарифи за навло са наполовина.
В петък Maersk отчете по-малък от очаквания спад в печалбите за второто тримесечие и сви прогнозата си за печалбата за годината.
Печалбата преди лихви, данъци, обезценка и амортизация (EBITDA) падна до 2.91 милиарда долара през тримесечието от 10.3 милиарда долара година по-рано, надминавайки очакванията на анализаторите за 2.41 милиарда долара в проучване на Refinitiv. Приходите са паднали с 40% до 13 милиарда долара.
Сега Maersk очаква основна EBITDA между 9.5 и 11 милиарда долара срещу предишни прогнози между 8 и 11 милиарда долара.