„Най-бързата борса в света“: Как пазарът BEAM среща иновациите в България
В условия на висока инфлация в България доходността на пазара за под 2 години надхвърля 14%
За първите близо две години от своето съществуване пазарът за растеж BEAM на Българската фондова борса даде „летящ старт“ на 14 малки, но иновативни български дружества. Така за малко под 2 години средно доходността на пазара достига към днешна дата около 14%, като за някои от листнатите на BEAM компании доходността надхвърля дори 100%. И това в ситуация, при която международните борси паднаха с 15 – 16% за същия период. Това разказа изпълнителният директор на Българската фондова борса Маню Моравенов по време на тазгодишното издание на Innovation Explorer Forum.
Интерес от българските компании продължава да има към пазара, като само преди дни на него дебютира и производителят на електрическо оборудване Elmark. Останалите включват технологичната компания Biodit, която бе и първата на пазара, българският производител на спортни коли и електромобили Sin Cars, производителят на карго дронове Dronamics, хранителните Smart Organic, Бии Смарт Текнолоджис и Мелифера. Към тях са още соларната АмонРа, свързаната с технологичния форум Webit „Уебит Инвестмънт Нетуърк“, финансовите MFG Invest, ITF Group, Импулс I и Infinity Capital и дигиталната HR Capital.
По думите на Моравенов служителите на борсата продължават да се срещат с компании, които обмислят листване, като срещите са на всякакво ниво.
Те идват както с първоначалната идея, но и след като се листнат“, коментира той.
Всъщност, въпреки че идеята е компаниите на BEAM да са малки и млади, те често имат много развита мрежа и канали и стават бързо популярни.
Какво представлява пазарът BEAM?
Той дава достъп и възможност на малки, иновативни и млади компании с по-малко от три години история да набират финансиране и да се възползват от свободния капитал в България. Излизането на него е своеобразен успех и сигнал за потенциалните бъдещи партньори. Вече листнатите на BEAM компании пък стават посланици на пазара и постоянно биват питани за съвети от други стартъпи и малки дружества.
След тяхното IPO компаниите на пазара имат задължение в следващите две години да имат съветник, който да им помага да се държат „публично“, за да си спечелят дългосрочно доверието на инвеститорите.
Процесът от първоначалната идея до реалното листване на BEAM по принцип отнема около година, тъй като в повечето случаи дружеството трябва да се преструктурира на акционерно и обикновено това отнема най-дълго време.
Под една година е доста кратък период за една компания, която трябва да се преструктурира преди да направи IPO. Ако предположим, че тя е преструктурирана, процедурата е много бърза и аз мога да кажа, че сме най-бързата борса в момента в света – този пазар специално“, коментира Моравенов.
Всяка една от 14-те компании, които вече са на BEAM пазара, могат да се опитат да наберат допълнително финансиране в бъдеще. Разбира се, съществува и ограничение – 8 млн. евро на 12-месечна база – това е таванът, който може да се набира без административно утежняване.
Според Ангел Рабаджийски, изпълнителен директор на финансовия посредник Karoll Brokerage, всъщност компаниите на пазара може доста лесно да направи отново процедурата по набиране на нов свеж капитал. Тя има предимството, че вече има текущи акционери, към които да се обърне, т.е. задължително първо се адресира към съществуващите акционери и оттам нататък се таргетират и нови акционери, които да участват в бъдещото набиране.
Първите инвеститори са и първи по ред и първи по право да участват в допълнителното набиране на капитал. Много по-лесно е да се адресираш към инвеститор, който вече познава продукта, и доверието му към компанията е оправдано“, сподели Рабаджийски.
Цената на компаниите
Когато компанията няма много опит и източници на финансиране, тя иска да бъде оценена високо. Това обаче не е много устойчиво в дългосрочен план. Инвеститорите, които влизат в компанията, трябва да го направят при справедлива цена и тук е важната роля на консултанта.
Правилният прайсинг е много важен и тук е ролята на консултанта да помогне на компанията“, коментира Моравенов.
Мястото на консултанта
Консултантът, който се явява обикновено финансов посредник, помага на компанията с документацията, но не само. Тя показва добрите страни на бизнеса и съдейства за изкарването именно на тях на преден план. Консултантът извършва активната маркетингова роля преди реалното IPO, но има и за задача да отсее дали една компания става за въпросния пазар, за да не се създават негативни очаквания.
Economic.bg е медиен партньор на Innovation Explorer Forum 2023.