Next.e.GO и българската революция в електромобилността
Проектът за изграждането на фабрика от най-ново поколение се реализира на територията на завод „Балкан“ АД
Икономически ефективно производство, Индустрия 4.0, дигитален двойник на роботизираната фабрика, 5G комуникация, последно поколение батерии, добавена виртуална реалност, дигитална дистрибуция и продажба, тестова писта, немска технология, германско качество, произведено в България… Добре дошли във фабриката на бъдещето в Ловеч! През първото тримесечие на 2024 г. от нея трябва да излязат първите електромобили на Next.e.GO България.
Технологии
На територията на завод „Балкан“ в Ловеч скоро започва изграждането на супермодерния завод за електромобили. Това стана възможно, след като служебният министърът на икономиката Кирил Петков и представители на германския производител на електроавтомобили Next.e.GO през юли финализираха процедурата за започване на инвестиционния проект в България. Новото съоръжение ще бъде подобрен киберфизичен близнак на интелигентната фабрика в Аахен, Германия, която е базирана на принципите на Индустрия 4.0. Това е първата по рода си напълно свързана цифрова микрофабрика в BEV индустрията, използваща усъвършенствана автоматизация, наред със способите на “интернет на производството”. Инвестицията е резултат от успешното сътрудничество и работата на Министерството на икономиката, Аутомотив Клъстер България, частни инвеститори и институции в България и Германия.
Ефективност
Очакваната инвестиция на компанията Next.e.GO България ще е в размер на над 280 млн. лв. Производственият капацитет ще е над 30 000 електрически автомобила годишно, като в региона ще бъдат създадени до 1000 нови работни места. Фабриката ще произвежда един от най-устойчивите градски електрически автомобили E.GO Life, в Life Cross и Life Sport модели. Всички BEV автомобили e.GO ползват издръжливата алуминиева рамка Spaceframe с минимум 50 години живот и са изработени от устойчиви полимерни материали. Tози подход позволява по-екологична и икономически устойчива система за производство в микрофабрики. По този начин e.GO ще сведе до минимум екологичния си отпечатък и ще повиши капиталовата си ефективност.
Синергия
Проектът ще бъде основа за създаването на индустриален клъстер, който ще даде възможност на местните производители на компоненти да навлязат в екосистемата на автомобилната промишленост, като се сертифицират и се присъединят към глобалната мрежа от доставчици. Като пример за това е компанията Bosch, която е глобален технологичен партньор на проекта, доставящ много повече от специално разработения за e.GO електромотор. В България Bosch вече оперира с голям развоен център в сферата на автомобилния софтуер.
Нашата иновативна технология, начинът, по който проектираме, и начина, по който произвеждаме - това отличава e.GO и оказва влияние отвъд нашите фабрики, защото създава по-устойчиво бъдеще и носи допълнителна стойност не само на икономиката, но и на общността“, твърди Али Везваей, председател на борда на директорите на e.GO Mobile.
Ново начало
B зaвoд "Бaлĸaн" в мoмeнтa ce пpoизвeждaт вeлocипeди и мoтoĸapи, нo paзпoлaгa c пoдxoдящaтa територия и инфpacтpyĸтypa, ĸoятo мoжe дa ce мoдифициpa и зa aвтoмoбили. Предприятието е с нaд 90-гoдишнa история, като в Ловеч са създадени първите масови коли у нас в миналото, в него са пpoизвeждaни oщe caмoлeти, лeĸи aвтoмoбили и мoтoциĸлeти.
България има невероятен шанс да бъде в крак с последните тенденции в автомобилостроенето и точно на това място да изгради нов завод за електромобили от последно поколение.
В числа
- Над 280 млн. лв. ще бъдат инвестирани в изцяло свързаната дигитална фабрика в Ловеч;
- Капацитет от над 30 000 автомобила годишно;
- Около 1 000 нови работни места;
- 34 млн. евро ще предостави бългapcĸoтo пpaвитeлcтвo в пoдĸpeпa нa Nехt.е.GО България;
- Началото на производството е планирано за първото тримесечие на 2024 г.;
- При достигане на пълен капацитет на завода на всеки 10 мин. ще бъде произвеждан по един автомобил;
Арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България: Ловеч ще има завод на световно ниво
Висококвалифицирани специалисти вече заявяват интерес за работа в иновативната фабрика
Арх. Станиславов, сега ли е точният момент за появата на завод за електромобили в България?
Вече дори сме закъснели. Хващаме последния влак, тъй като процесите по навлизане на електромобилите в Европа и САЩ се ускоряват, за да догонят Китай. Преди това обаче нямаше такъв проект на хоризонта в България.
Как се появи тази опция?
Както се появява всеки друг голям проект. Автомобилният клъстер има завоюван добър имидж в автомобилния свят и получихме запитване дали такъв проект би представлявал интерес.
Кога се очаква да бъде направена „първата копка“ на завода на Nехt.е.GО?
По план е заложено за февруари-март 2022 г., но опитваме да организираме нещата така, че това да стане още през тази година.
Кои са ползите заводът да е точно в Ловеч?
Те са много. Там има голяма индустриална територия – над 1 300 дка, която ще се превърне в индустриална зона за автомобилната индустрия. Това е съществуваща зона, чието предназначение в годините е било насочено към производството на автомобили, мотоциклети, велосипеди и самолети, което е голямо предимство от гледна точна на необходимите разрешителни. Инфраструктурата е добре развита – има електричество, газ, вода, пътища и дори оптична мрежа с много добро качество. Едно от главните оптични трасета на Балканите минава оттук. Завод „Балкан“ има традиции в сглобяването на превозни средства и разполага с достатъчно квалифициран персонал. Всички ще преминат през специално обучение, за да придобият необходимите умения. Ръководителите на отдели и екипи ще бъдат обучавани в Германия. А Ловеч е град с богата индустриална култура, тук имаше десетина големи машиностроителни предприятия. В завод „Балкан“ са работили около 8 хил. души, което вече е немислимо. Много от тези хора са заминали в чужбина, сега някои от тях ще имат възможност да си намерят добра работа с достойно заплащане в родния си град.
Активно ли ще привличате тези хора?
Това ще стане по естествен път. След обявяване на инвестиционното намерение бяха получени автобиографиите на над 150 души, в това число инженери на много високи позиции в чужбина, които имат интерес да намерят място в този проект. Затова съм убеден, че няма да има никакъв проблем да се намерят нужните хора.
Какъв ще е пазарът на произведените електромобили?
Те ще се продават в Европа, но и в цял свят. Няма притеснение за търсенето на тези коли. Новите регулации ще доведат до огромен недостиг на електрически превозни средства. За този производител ще е гордост неговата продукция да намира място и на българския пазар, но той ще работи основно за износ.
Какви технологии ще се прилагат?
Заводът ще работи по последната най-нова технология, която съществува в света. Тук ще се правят електромобили по много ефективен начин. Това е голямата новина, не самият електромобил. Технологията вече функционира в новата фабрика в Аахен, ако тя е версия 1.0, в Ловеч тя ще е разширена и ще е версия 3.0. Без преувеличение, това ще е един от най-модерните заводи в света. Производството стартира с три модела. Те ще са приятни за управление и всеки, който се качи, ще се убеди в това.
Служебният кабинет обяви правителствена подкрепа за проекта в размер на 34 млн. евро. Допускате ли следващо редовно правителство да преосмисли това финансиране?
Не би трябвало да има изненади, тъй като този проект ще е гордост за всяко следващо правителство. Регионът на Плевен и Ловеч заслужават да имат такъв завод. При сертифицираните проекти винаги досега е имало приемственост.
Какви са най-големите плюсове на този проект?
С него успяваме да уцелим три големи тенденции в автомобилната индустрия: производството на електромобили, производството на автомобили с автономни функции, въвеждане на изключително ефективен начин за производство. Всичко това е подплатено с разработки и патенти, направени от Университета в Аахен. Проектът е начало, което ще доведе до нови проекти в близко време. Затова и успехът на този проект е важен за Автомобилния клъстер и за автомобилостроенето в България. И към момента у нас се произвеждат множество компоненти за електромобилите. Но ние не ги делим на електрически и конвенционални. Това е една и съща индустрия, която се пренастройва към новите технологии.
Какво ще кажете на скептиците, които се съмняват, че всичко това ще се реализира?
С напредването на проекта и с появата на първите електромобили тези хора ще се убедят, че не са били прави. И когато създавахме автомобилния клъстер, скептиците преобладаваха. Смятаха, че намеренията ни са само мечти и илюзии. Но днес в България има редица производства, свързани с автомобилната индустрия, в който вече работят над 70 000 души, а индустрията вече генерира годишен оборот от над 6,5 млрд. евро годишно.