Поръчката за 20-те електрически „push pull“ влака дерайлира
Министерство на транспорта не успя дори в пряко договаряне с фирмите да постигне успех
Най-голямата поръчка, за над 1.2 млрд. лв., която трябваше да осигури доставката на 20 електрически „push pull” влака, дерайлира. Тя е прекратена с решение на министъра на транспорта Георги Гвоздейков от 17 април. Една от фирмите не е удължила срока на офертата си заради разследване на Европейската комисия, а за другата оценяващата комисия е открила редица нередности в техническите параметри и прекалено дълъг срок за доставка.
За това прекратяване обаче министерство на транспорта не съобщава все още официално, въпреки че преди часове разпространи информация относно друг важен търг – за доставката на 35-те електрически влака. Тя също ще продължи с пряко договаряне.
За какво става въпрос?
Припомняме, че поръчката за 20 електрически „push pull” влака стартира в началото на годината с пряко договаряне с испанската Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Двете фирми бяха подали оферти в първоначалната процедура, която обаче също бе прекратена. Ценовото предложение на испанската компания бе над 1.2 млрд. лв., а на китайската два пъти по-ниско – малко над 639 млн. лв.
Именно заради това през февруари Европейската комисия започна разследване на китайската компания, тъй като имаше данни, че получава субсидии, които ѝ позволяват да предлага много по-ниски оферти в поръчки, а така изкривява пазара в ЕС.
Въпреки това от документацията, качена в ЦАИС, става ясно, че министерството се е опитало да проведе преговори и с двете компании. Китайската обаче е оттеглила офертата си още на 29 февруари заради започналото разследване, което би довело до нарушаване на графика за доставка на влаковете в срок до 33 месеца. Комисията обаче не е приела това оттегляне.
На 12 март е поканила компаниите да удължат срока на офертите си с 3 месеца. Китайската не го прави.
„След задълбочено разглеждане на потенциалното забавяне и възможните последици, които може да причини задълбоченото разследване, започнато от Европейската комисия на офертата на CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd., бихме искали да потвърдим отново решението си да се оттеглим от гореспоменатата процедура. Както вече ви информирахме с нашето писмо от 29 февруари 2024 г., предвиденият краен срок на проучването - до 110 работни дни с възможно удължаване с още 20 работни дни, оказва решаващо влияние върху графика за доставка, който беше планиран за проекта и вече не можем да гарантираме доставката на влаковете в срока на възложителя.“
Впоследствие Комисията я предлага за отстраняване от процедурата.
При испанската компания първоначален проблем е липсваща декларация за това, че е заявила като подизпълнител с 30% дял Консорциум SiemensTron PushPull. Впоследствие е входирала уведомление, в което вече този дял е 28%.
След това Комисията намира и редица пропуски в техническото предложение на испанската компания. Освен това според Комисията срокът на доставка е по-голям от заложеният от възложителят – 33 месеца, като това е времето и за регистрация на влаковете. Испанската компания е посочила срок на регистрация на последната бройка от 59 месеца.
Компанията е поканена да отстрани параметрите, които не отговарят на изискванията. Преговорите са били насрочени за 27 март. Те са продължили обаче по-дълго – до 5 април и това е видно от последния протокол, в който е записано, че
В хода на преговорите, проведени на 05 април 2024 г. участникът не отстрани изцяло констатираните несъответствия в техническата си оферта, а именно потвърди първоначално оферирания от него срок за регистрация на подвижния състав от 59 месеца, което е в противоречие с изискването на възложителя, заложено в условията на поръчката.“
От протокола става ясно, че испанската компания е получила информация от ЕК, че има възможност сроковете по ПВУ да бъдат удължени. Въпреки това от Комисията са посочили, че поръчката трябва да се проведе в посочения срок от 33 месеца и
евентуално удължаване няма да окаже влияние.“
Именно заради това преговорите са прекратени, а испанската компания е предложена за отстраняване. Така с решение от 17 април търгът е окончателно прекратен.