Турция тайно затвори границите си за българските превозвачи
От бранша настояват Борисов да промени наредбата и турските шофьори също да се поставят под карантина
Десетки български шофьори са блокирани на границата ни с Турция край Свиленград. Властите в южната ни съседка не ги допускат да преминат границата, като им казват, че трябва да изкарат първо 14-дневна карантина преди да бъдат допуснати в Турция.
„На границата в момента има над 100 блокирани шофьори. Никой не казва защо не се пускат камионите. На 30 март министър-председателят им отиде на крака, за да се срещне с валията. Тогава те дадоха обещание, че български водачи няма да бъдат спирани. Но само няколко дни по-късно това се случва. В момента, в който стигнат до бариерата, те биват връщани“, съобщава Петко Ангелов, собственик на транспортна фирма и член на Камарата на автопревозвачите пред БНТ.
Припомняме, че малко след въвеждането на извънредното положение в България се образува опашка от над 40 километра от тежкотоварни камиони на ГКПП „Капитан Андреево“. Водачите им биваха поставяни на много строги медицински прегледи от страна на турските власти, което доведе до огромно забавяне в обработването на документите и на практика блокира транспортния сектор.
Вследствие на това беше открит буферен паркинг на мястото на бившето военно летище край хасковското село Узунджово, където ТИР-овете да могат да изчакат. Паркингът събира до 3000 тежкотоварни камиона, има химически тоалетни и временни павилиони за храна.
Ден, след като беше официално открит, министър-председателят Бойко Борисов се срещна с валията на Одрин Екрем Каналп, за да обсъдят защо се е стигнало до блокирането на българските водачи и да намерят решение. След разговорът им Борисов обяви, че проблемът вече е решен и българските водачи безпроблемно ще се допускат през границата.
„Вашето приятелство с президента Ердоган е пример за добросъседските ни отношения. Ние се стремим да работим за взаимно икономическото сътрудничество“, каза тогава Екрем Каналп на Борисов.
Оказва се обаче, че уговорката между тях не се спазва и българските водачи не се допускат на турска територия. От бранша казват, че всички шофьори, които карат стока от рискови държави в Европейския съюз на територията на България се сменят със свои колеги, които не са напускали страната, за да се спазват напълно препоръките на турските власти ( забрана за влизане на граждани от рискови държави. Сред тях не е посочена България като такава). Въпреки това обаче пак има проблем.
„Карантината е за водача, а не за стоката, която се превозва. Ние сме наясно с това нещо и именно заради това шофьорите се сменят в България. От 7-8 дни има проблем всеки ден със спрени автомобили. Последните два дни проблемът е добил съвсем нов обем. От снощи почти всички автомобили се спират и не могат да преминат към Турция, което ще създаде огромен проблем на българския транспортен бизнес“, обяснява Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи.
„Нашето предложение към г-н Борисов е заедно с Щаба да променят наредбата свързана с допускането на турски водачи и да трябва и те да карат 14-дневна карантина преди да влязат в България, казва Петър Ангелов.
От Министерството на транспорта са уверили БНТ, че вече е създадена организация за решаването на проблема. Те казват, че от турска страна са изискали уверение, с което да се доказва, че водачът на камиона не е бил в последните 14 дни в рискова държава. Такива удостоверения вече се подготвят от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ с помощта на МВР. Те ще могат да се взимат от водачите от съответните бюра за обслужване на пътуванията.
От бранша казват, че не са съгласи с метода на предоставяне на уверенията. Те настояват щом трябва да има такива декларации, то те да се дават по електронен път или от гранична полиция или митническите власти, а не да трябва водача сам да ходи и да го търси.