Високите цени са изстреляли оборота на Billa България над 1.2 млрд. лв.
Компанията прехвърли вината за високите цени върху производителите и доставчиците и критикува държавните мерки срещу инфлацията
Billa България прехвърли отговорността за високите цени на хранителните продукти върху производителите и доставчиците. Инфлацията обаче е донесла рекорден оборот на търговската верига през изминалата година. Това обясни пред медии изпълнителният директор на компанията Вигинтас Шапокас.
Ние продаваме стоки, които купуваме от производителя, не вдигаме цените самоцелно. Ние също си задаваме въпроса защо цените продължават да растат“, коментира той.
Високите цени вдигат оборота
Високите цени на храните обаче носят и голям оборот. През 2022 г. Billa България е постигнала продажби на стойност 1.237 млрд. лв., което е ръст с 24.2% спрямо 2021-ва. Шапкос определи годината като „успешна“ и обясни, че принос за резултатите все има и високата инфлация.
Печалбата на Billa България е 2 ст. на всеки 1 лв. оборот“, каза Шапокас.
Трендът с добрите резултати продължава и през тази година, като за първото тримесечие спрямо това на миналата година ръстът на оборота е с 21.6%.
През 2022 г. компанията печели и все по-голям пазарен дял, като той достига 19%. Печели и все повече клиенти, което се дължи на отлива на купувачи от малките магазини.
Доставчиците повишават цените за всички, както за големите вериги, така и за малките магазини. Ние успяваме до известна степен да компенсираме ръста на тези цени, но мога да си представя какъв е ръстът за малките магазини, така че отливът на клиенти е от тях към нас“.
Непродуктивен закон
От Billa допълниха, че са негативно настроени към законопроекта за налагане на таван върху надценките на някои хранителни продукти, представен наскоро от служебната власт.
Като цяло ние вярваме в пазарната икономика и вярваме, че пазарът трябва да управлява търсенето и предлагането, а от там цените“, коментира Шапокас.
Той даде пример и с други страни, като Унгария, в които има намеса на правителството, но той определи тази намеса като „истинско бедствие“.
Този закон ограничава конкуренцията, защото веригите се конкурират именно с цените, и при налагане на такова ограничение най-вероятно всички вериги ще предлагат продуктите на една и съща цена.
Поддържането на цените на тези 17 продукта ще доведе до загуби, обясни директорът на Billa България. Затова той смята, че законът е непродуктивен, „защото ако трябва да гарантираме подобен марж при 17 продукта, ние ще трябва да завишим цените на 100 други артикула“.
Ако това се случи, ние няма да можем да продължим на поддържаме тези 2% на печалба, така че ще трябва да компенсираме с орязването на някои разходи – за маркетинг, за материали, ще трябва и да погледнем дали има възможност да съкратим работни места“, предупреди Шапокас.
Държавният сайт за цените е лишен от смисъл
Шапокас определи като „nonsense“ (лишено от смисъл – бел. ред.) възможността за участие в държавния сайт за следене на цените.
Стои големият въпрос кой има необходимост от публикуването на тази информация“, чуди се директорът на компанията.
Шапокас обясни, че на среща със служебното правителство са обсъждани въпроси по сайта, но не много от изводите, до които са стигнали на нея, са взети предвид при разработването му.
По думите му няма логика редовната цена на даден продукт да се публикува на някакъв сайт, след като хората масово търсят промоции и следят брошурите.
От Billa казват, че работата с държавата относно мерките за борба с високите цени не е ползотворна.
Смятам, че би било добре да седнем с правителството на една маса и да обсъдим нещата – какво би могло да се направи, за да се ограничи тази съществена инфлация. За съжаление обаче такъв диалог не се води. Работната група беше сформирана през ноември“.
По думите му дискусиите в рамките на тази работна група не са ползотворни, просто се хвърлят едни празни приказки. След ноември тази работна група дори не е имала заседания.
Компанията заяви, че е била обект на проверки от всички държавни институции и има предписания със санкции от Комисия за защита на потребители (КЗП) и Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ), но ще ги обжалва в съда.
Промоции на фокус
В условията на висока инфлация Billa залага на промоциите, които все повече се търсят от клиентите. Като основен отговор на по-високите цени на храните, потребителите купуват все повече промоционални продукти, забелязват от веригата. Анализът на компанията показва, че хората по-често се възползват от програмите за лоялност и купуват повече продукти с намаления и кратък срок на годност.
Над 45% от потребителската кошница се формира от промоционални артикули“, каза Вигинтас Шапокас.
Потребителите най-често са склонни да се откажат от второстепенни храни (сладкиши, снаксове) и маркови продукти. Най-малко склонни са да се откажат от продукти местно производство и месо.
Billa вече е онлайн
Billa България става поредната голяма хранителна верига, която стъпва на онлайн пазара. Услугата вече е достъпна през испанската комомпания за доставки Glovo.
През платформата ще се предлагат над 4000 продукта от магазина. За начало услугата стартира в 8 магазина в София, като плановете са да се разшири и в други градове още тази година.
Веригата все още не е започнала мащабното обявяване на кампанията, но вече има по 150 поръчки на ден като амбициите са те да достигнат 2000.