Инвестициите в имоти са по-сигурни от тези в банки

Моментът за покупка е подходящ, заяви пред Economic. bg Александър Ненчев, Мениджър бизнес развитие в ЕРА Недвижими имоти

- Г-н Ненчев, какво е състоянието на имотния сектор в момента? Има ли движение в положителна посока?

Да, мога да кажа, че има движение. Първия критерии е ръстът на брой сделки, който отчитаме в последните две години. В нашия сектор кризата приключи. Освен това наблюдаваме все повече мотивирани купувачи, хора с възможности и готовност да закупят имот. От друда страна все по-често срещаме и мотивирани продавачи, с адекватна и трезва представа за цените на пазара. От тази гледна точка би могло да се каже, че има раздвижване в имотния сектор.

- Наблюдава ли се ръст на цените на имотите?

Не бих казал, че точната дума е ръст. Това е незабележимо покачване от порядъка на половин до максимум един процент годишно. Ако говорим за периода от началото на годината до момента, няма увеличение на цените с повече от процент. Както вече казах, ръстът е толкова малък, че не е забележим.

- Какви имоти се търсят най-много?

В момента най-много се търсят двустайни и тристайни жилища. Би могло да се каже, че жилища от такъв тип са най-бързооборотните имоти на пазара. Но най- много се купуват имоти на пазарни цени. Цената е нещо много относително, тъй като има редица фактори, които я обуславят. Например, цената зависи от това в кой район се намира дадено жилище, какво е състоянието на блока и на входа и чак тогава състоянието на имота. Едно е да говорим за имот в Младост, Надежда, Овча Купел или Павлово. Тези райони са изключително различни. Именно за това, да говорим за средни цени на имотите или принципна цена на квадратен метър е некоректно. Местоположението е един от основните фактори, при търсенето на имот. Напоследък наблюдаваме, че в центъра няма толкова търсене, колкото в периферията.

- Има ли достатъчно предлагане на имоти?

Предлагане винаги има, но може би трябва да дефинираме думата "достатъчно". Има райони, като например Младост, където има повече търсене отколкото предлагане. В същото време има райони, за които предлагането е по- голямо от търсенето. Но определено, когато един имот се предлага по адекватен начин и е на пазарна цена, той се продава буквално за дни. От друга гледна точка има много имоти, които стоят обявени за реклама в сайтовете за имоти и висят там с години. Когато човек иска да продаде имот, той трябва да се интересува каква е продажната цена на имота. Тогава е ключово да разбере на какви цени са се продавали подобни имоти в района, а не на какви цени се рекламират в интернет, защото има огромна разлика между продажна цена и рекламна цена. Важно е да сравняваме ябълки с ябълки и круши с круши, а не обратното.

- Какви са най-често срещаните измами при сделки с недвижими имоти?

Един от проблемите, които често срещаме в нашата професия е когато хората, които продават имоти, не са запознати със ситуацията на пазара. Най-големият проблем е когато даден имот се продава надценен. Друг често срещан проблем е, че има много хора, които наричат себе си купувачи, но те всъщност имат нечисти намерения. Ние направихме изследване за 2013 г., тъй като имаме офиси в цялата страна, и забелязахме, че едва 6% от хората, които търсят да купят имот са реални купувачи. Останалите имат други намерения. Това е сериозен проблем за продавача.

- Реализират ли се сделки с луксозни имоти и с какво се характеризира този пазар?

Луксозните имоти са един много специфичен пазар. Определено мога да кажа, че се реализират сделки с луксозни имоти, но много по-рядко, в сравнение със сделките с двустайни и тристайни апартаменти. Луксозните имоти са една много сериозна инвестиция и когато собственик тръгне да продава имот, в който вече е инвестирал изключително много за обзавеждане и ремонт, той не може да получи парите, които е инвестирал. Просто пазарът вече е друга. Луксозните имоти се купуват предимно от хора с финансови възможности. Често това са хора, които разполагат с доста недвижимо имущество, бизнесмени, хора със собствен бизнес или чужденци, които си купуват имота, за да живеят в него.

- Рекламата оказва ли влияние в този бизнес?

Както във всеки друг бизнес, и тук рекламата е ключова и водеща. Когато продавате имот е от огромно значение внимателно да обмислите рекламната стратегия и да се реши как и по какъв начин адекватно да бъде предложен имота. Всички детайли имат значение. Истината е, че много хора се опитват да правят такава реклама, без да бъдат компетентни за това и в крайна сметка се получава едно пренасищане от различни обяви за един и същи имот. Това създава грешна представа на купувачите и по този начин се обезценява имота.

- Кога е най-подходящият момент за покупка на имот?

Най-подходящият момент е тогава, когато човек има ясни критерии и знае какво търси. В противен случай той просто си губи времето и нещата не се получават. Има хора, които биха искали да купят имот, но в последствие решават, че не е точният момент и се отказват. Ако ме питате за период, няма подходящо време в годината. Това, което усетиха хората сега е първо една стабилност на цените на пазара на имоти, и второ, едно притискане от страна на банковата система. Това създаде несигурност в хората и те осъзнаха, че да инвестираш парите си в имот е много по-сигурно отколкото да ги инвестираш в банка.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: цени | пазар | банки | имоти | покупки

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини