Градоустройство
216
5% спад в продажбите на пиво за 2014г.
Нараства консумацията на бира в пластмасови бутилки, казва Ивана Радомирова
936
~ 3 мин. четене
За състоянието и тенденциите в българската пивоварна индустрия Economic.bg разговаря с Ивана Радомирова - изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.
Какво е състоянието на пивоварната индустрия в България?
Пивоварната индустрия в България,през последните години бележи динамично развитие. Това се изразява не само по отношение на инвестиционния процес на капиталови инвестиции и вложения за разширяване на съществуващите мощности или частично обновяване, но също така и широко разнообразие на портфолиото от продукти, които пивоварните компании в страната предлагат на своите потребители.
В тази връзка желая да подчертая, че членуващите в съюза на пивоварните бирени компании произвежда 99% от общо произвежданата в страната бира. На територията на България са регистрирани 14 предприятия за производство на бира, от които 10 са със статут на малки независими пивоварни. Тенденцията е непрекъснато обновяване на брандовете и продукцията. Ежегодно се разширяват иновациите по отношение на опаковките, защото в крайна сметка те рекламират и представят продукта, а също така и съхраняват неговите качества.
В последните три години, инвестициите на членовете на Съюза на пивоварите, общо в дълготрайни материални активи възлизат на 185, 8 млн. лв. В периода 2012 – 2013 г. колегите са позиционирали на пазара над 25 нови продуктови предложения. Пивоварният пазар се обогатява все по-целенасочено, за да отговори на различните предпочитания на консуматорите.
Има ли спад в продукцията за изминалата 2014 г.?
За изминалата 2014 г. има 5% спад в обема на продажбите и всъщност това беше доста неочакван резултат. Очакванията ни бяха, че пазарът ще се запази на нивата от 2013 г. Много силно повлия на консумацията нетипичното студеното и дъждовно време през зимните месеци. Оказа влияние по-слабия туристически поток, както и нагласите на консуматорите.
Влияят ли икономическите сътресения върху пивоварната индустрия у нас?
Икономическите проблеми се отразяват пряко на потребителите, те стават все по-предпазливи, а бюджета им все по-ограничен. Запазва се тенденцията през последните години, която показва, че българският консуматор да се ориентира към по-достъпни от ценова гледна точка продукти. Покупките на бира на така нареченият „студен“ пазар също бележат спад.
Реализацията през каналите на Хорека (т.е. тези през заведенията) намалява. През последните години около 22-23% от продажбите се реализират през студения пазар, останалите са продажби от магазини. Това е тенденция не само за нашият пазар, но и за чуждестранния. Единствено изключение правят средиземноморките държави, (като тези в Испания,Португалия, Гърция). Тази нагласи на потребителите зависят от начина на живот, понеже в съответните страни навиците на хората са различни. На студения пазар се генерира най-високата добавена стойност в пивоварната индурстия.
Какви са спецификите на местния ни пазар?
Какво е състоянието на пивоварната индустрия в България?
Пивоварната индустрия в България,през последните години бележи динамично развитие. Това се изразява не само по отношение на инвестиционния процес на капиталови инвестиции и вложения за разширяване на съществуващите мощности или частично обновяване, но също така и широко разнообразие на портфолиото от продукти, които пивоварните компании в страната предлагат на своите потребители.
В тази връзка желая да подчертая, че членуващите в съюза на пивоварните бирени компании произвежда 99% от общо произвежданата в страната бира. На територията на България са регистрирани 14 предприятия за производство на бира, от които 10 са със статут на малки независими пивоварни. Тенденцията е непрекъснато обновяване на брандовете и продукцията. Ежегодно се разширяват иновациите по отношение на опаковките, защото в крайна сметка те рекламират и представят продукта, а също така и съхраняват неговите качества.
В последните три години, инвестициите на членовете на Съюза на пивоварите, общо в дълготрайни материални активи възлизат на 185, 8 млн. лв. В периода 2012 – 2013 г. колегите са позиционирали на пазара над 25 нови продуктови предложения. Пивоварният пазар се обогатява все по-целенасочено, за да отговори на различните предпочитания на консуматорите.
Има ли спад в продукцията за изминалата 2014 г.?
За изминалата 2014 г. има 5% спад в обема на продажбите и всъщност това беше доста неочакван резултат. Очакванията ни бяха, че пазарът ще се запази на нивата от 2013 г. Много силно повлия на консумацията нетипичното студеното и дъждовно време през зимните месеци. Оказа влияние по-слабия туристически поток, както и нагласите на консуматорите.
Влияят ли икономическите сътресения върху пивоварната индустрия у нас?
Икономическите проблеми се отразяват пряко на потребителите, те стават все по-предпазливи, а бюджета им все по-ограничен. Запазва се тенденцията през последните години, която показва, че българският консуматор да се ориентира към по-достъпни от ценова гледна точка продукти. Покупките на бира на така нареченият „студен“ пазар също бележат спад.
Реализацията през каналите на Хорека (т.е. тези през заведенията) намалява. През последните години около 22-23% от продажбите се реализират през студения пазар, останалите са продажби от магазини. Това е тенденция не само за нашият пазар, но и за чуждестранния. Единствено изключение правят средиземноморките държави, (като тези в Испания,Португалия, Гърция). Тази нагласи на потребителите зависят от начина на живот, понеже в съответните страни навиците на хората са различни. На студения пазар се генерира най-високата добавена стойност в пивоварната индурстия.
Какви са спецификите на местния ни пазар?
През последните години на българския пазар продължава нарастването на продажбите на пиво в пластмасови бутилки. През миналата година те са 61% от продажбите. Основната причина за това е, че те са много удобни и лесни за пазаруване, а и консуматорите нямат ангажимента да въръщат амбалажа. От ценова гледна точка също са много по-достъпни. Данните от 2011 до 2013 г. показват постепенното нарастване на продажбите на вносна бира от ЕС, както и от други пазари.
Какво предпочитат да пият българите – светло или тъмно пиво?
За българите традиционния вид бира е светлото пиво и в това няма нищо учудващо. Още от самото основаване на пивоварната индустрия в България през 1881 г. се е произвеждало основно сетло пиво. Това е тенденция не само у нас, но и във всички други европейски страни. През зимните месеци на пазара се появяват различни брандове тъмно пиво. Ако съпоставим процентите с общите продажби за цялата 2014-та година, тези на тъмно пиво са около 4 до 5%.
Българският купувач има все по-голям интерес към иновативните и нетипични за страната ни бири, като Вайс пивото и Крафт бирите. Така, българският консуматор все по-често търси различното. Всяка година България традиционно е между 15 и 17 място в ЕС по обем на производство на пиво и на 14 до 16 по консумация. А по консумация на глава от населението е на около 13 до 15 място. Това разбира се всяка година търпи някаква динамика, но цялостно погледнато страната ни се позиционира в "златната среда" на еропейската бирената индустрия.
Какво предпочитат да пият българите – светло или тъмно пиво?
За българите традиционния вид бира е светлото пиво и в това няма нищо учудващо. Още от самото основаване на пивоварната индустрия в България през 1881 г. се е произвеждало основно сетло пиво. Това е тенденция не само у нас, но и във всички други европейски страни. През зимните месеци на пазара се появяват различни брандове тъмно пиво. Ако съпоставим процентите с общите продажби за цялата 2014-та година, тези на тъмно пиво са около 4 до 5%.
Българският купувач има все по-голям интерес към иновативните и нетипични за страната ни бири, като Вайс пивото и Крафт бирите. Така, българският консуматор все по-често търси различното. Всяка година България традиционно е между 15 и 17 място в ЕС по обем на производство на пиво и на 14 до 16 по консумация. А по консумация на глава от населението е на около 13 до 15 място. Това разбира се всяка година търпи някаква динамика, но цялостно погледнато страната ни се позиционира в "златната среда" на еропейската бирената индустрия.