Променя се начинът, по който българите теглят кредити
Вижте кои са най-търсените стоки на изплащане
През последните няколко години търсенето на финансиране в България се увеличава. Основната тенденция, която се наблюдава, е повишен интерес към по-големи потребителски кредити с по-дълъг срок на изплащане. В резултат на това компаниите се стремят процесът да се осъществява бързо и удобно.
Това е и причината онлайн кредитирането в България да се развива динамично. В периода май-декември 2016 г. 30% от молбите за потребителски кредит са получени онлайн, или с близо 1/3 повече в сравнение със същия период на миналата година, показват данни на БНП Париба Лични Финанси. Посещенията на клиенти в търговски офиси намаляват със 7%.
"През интернет хората могат да кандидатстват за големи потребителски кредити по-същия бърз, удобен и най-вече сигурен начин, както ако си купуват пералня на изплащане от магазина", разказва пред Economic.bg Ралица Захариева, директор "Маркетинг и комуникации" на БНП Париба Лични Финанси. Компанията в последните години инвестира много в разработването на дигитални решения и бе първата на българския пазар, която предложи възможност за изцяло онлайн покупка на изплащане.
Източник: БНП Париба Лични Финанси
Най-търсената стока на изплащане през 2016 г. в София е смартфонът, след него се нарежда телевизорът и след това пералнята. Средната сума, за която хората кандидатстват е около 750 лв. за срок около една година, споделя още Ралица Захариева.
Тенденцията, която се наблюдава при стоките на изплащане е, че те се взимат предимно от млади хора - до 29 години. Хората на възраст 30-39 г., които обикновено имат семейство и кариера, се стремят да подобрят стандарта си на живот и да обзаведат жилище. Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че по -възрастните използват потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане с цел смяна на остарели уреди, като перални и хладилници.
Последното издание на обзора "Потребителският кредит на българина" отчита, че в периода май-ноември 2016 г. трите топ проекта, които българите са финансирали с кредит, са ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребяван автомобил.
69.3% от молбите за финансиране на покупка на употребяван автомобил са били подадени от мъже, като 64% от заявленията са на хора между 20-39 години. Мъжете са били и най-активни при кандидатстването за кредити за ремонт на кола, подавайки 77.2% от молбите.
Дамите най-много са кандидатствали за потребителски кредити за образование и лечение. Те са подали 66% от запитванията за обучение и 62% от молбите за медицински услуги.