Amazon разширява империята си и мястото си в обществото
Електронната търговия отнема работни места, но повишава качеството на живота и има непредвидими положителни ефекти
~ 4 мин.
Новината, че Amazon възнамерява да купи Whole Foods Market за повече от 13 млрд. долара беше посрещната добре от финансовите пазари, а акциите на Amazon се повишиха с 2.5% - почти достатъчно, за да покрият цялата покупка. Същевременно акциите на други търговци на дребно – от Kroger’s до Wal-mart, бяха наказани със спадове до 9%. Тези смесени реакции - забогатялата Amazon и развълнуваните потребители от една страна и ударът върху сектора на търговията на дребно, доказва мощта на онлайн компанията.
Този ход на Amazon я приближава една стъпка по-близо до дългогодишната амбиция на основателя й Джеф Безос да стане "световен магазин" и безспорно е главен актьор в преобръщането на американското и, може би, на глобалното потребление.
Това, което остава неясно, е, дали това преобръщане е нещо добро или ще разруши сектора на търговията на дребно, като доведе до затваряне на молове, до загуба на работни места и превръщането на една цяла група хора от икономически активни в лежащи на канапето безработни онлайн потребители.
На Amazon му отне две десетилетия, за да натрупа необходимия авторитет. Преди почти 17 години, на 23 юни 2000 г., Amazon (след това Amazon.com) регистрира срив на акциите от близо 20%, след като тогава мощната инвестиционна банка Lehman Brothers предупреди, че компанията е на ръба на фалита, изгаряйки бързо паричните си резерви. В следващите шест месеца Amazon загуби близо 60% от капитализацията си, а самият Безос обедня с милиарди долари. И все пак той остана уверен, че неговата компания, която тогава беше на по-малко от 10 години, един ден ще продава всичко на всички.
Тогава Amazon се оценяваше на около 15 млрд. долара, а днес струва близо 500 млрд. долара. Пазарната капитализация сама по себе си не е гаранция за бъдещия просперитет на компанията (погледнете например IBM през 2012 г.), но в случая на Amazon тя най-малкото представя радикална промяна в начина, по който финансовите пазари оценяват компанията, дори и тя продължава да инвестира огромна част от приходите си в нови и различни дейности - дронове, центрове за данни, а сега - супермаркети.
Въпреки че не е технологична компания от Силициевата долина, Amazon винаги се е чувствала като част от нея. Безос вярва, че изграждането на един доминиращ гигант е добре за потребителите, позволявайки на повече хора да получат това, което искат, когато искат и на сравнително ниски цени.
Но Amazon също така се държи като традиционен търговец на дребно по много начини, което я прави да изглежда различна от традиционните мечтатели от Долината. Компанията преборва своите конкуренти чрез постоянно подбиване на цените и в някои случаи – продажба на загуба, докато конкурентите повече не могат да се конкурират, тъй като трябва да плащат наем и заплати.
Сривът при традиционната търговия на дребно не се дължи само на Amazon, но е трудно да не поставим на първо място електронния магазин. Търговците на дребно в САЩ затварят с рекордни темпове – само през 2017 г. са фалирали 8000 магазина. Това е с няколко хиляди повече от 2008 г., когато започна кризата и беше предишната най-лоша година за сектора. Тези магазини използват стотици хиляди хора и когато тези работни места изчезват, те не се връщат веднага в електронната търговия.
И така, създава ли стойност Amazon чрез безпроблемно разпространение на стоки, или разрушава стойност чрез унищожаването на работни места? Отговорът, разбира се, е и двете. Amazon заплашва да унищожи повече работни места, отколкото минната индустрия и енергийния сектор. Разбира се, това унищожение е за сметка на предлагането на по-достъпни стоки.
Ползата от тези стоки се простира извън удобството на потребителите. Доставката по домовете освобождава време и пести пари за гориво на хората. Осигуряването на по-лесен и по-евтин достъп до хранителните продукти на Whole Foods може да спести много милиарди долари, които да се насочат към подобряване на здравето и храненето. С последната си покупка Amazon на практика показва, че не е решила да унищожава търговията на дребно или работните места, които създава секторът. Безос изглежда разбира човешката нужда от социалното пазаруване и мястото, което то заема в живота на хората. Оттук следва и решението да купи реална верига супермаркети и отваряйки верига от книжарници, подобни на тези, които толкова дълго време се опитваше да пребори в ранните години на своето съществуване.
Освен това, моделът на Amazon, който се променя, не е някакъв платонически идеал за икономическо здраве. В нашата сантиментална треска да защитаваме мол културата, трябва да помним, че молове са възникнали от експлозията на предградията през 70-те години на миналия век - развитие, което доведе до бързия упадък на по-малките градове в САЩ. Големите молове и търговските вериги за търговия на дребно разрушиха общностите, като унищожиха малкия бизнес в традиционните центрове на градовете. Затова сега не бива да се притесняваме от проблемите на тези молове, които страдат от компания, която предлага много по-голям избор и по-добро качество на много по-ниски цени и много по-удобно.
Все още не знаем какви работни места ще заменят тези, които се унищожават от електронната търговия. Знаме, горе-долу, колко биха били загубени. Но закупуването на Whole Foods е стъпка към доставката на качествена храна, която повече хора биха могли да си позволят. А това ще освободи средства за други дейности, други бизнеси и вероятно нови работни места в нови сектори.
Този ход на Amazon я приближава една стъпка по-близо до дългогодишната амбиция на основателя й Джеф Безос да стане "световен магазин" и безспорно е главен актьор в преобръщането на американското и, може би, на глобалното потребление.
Това, което остава неясно, е, дали това преобръщане е нещо добро или ще разруши сектора на търговията на дребно, като доведе до затваряне на молове, до загуба на работни места и превръщането на една цяла група хора от икономически активни в лежащи на канапето безработни онлайн потребители.
На Amazon му отне две десетилетия, за да натрупа необходимия авторитет. Преди почти 17 години, на 23 юни 2000 г., Amazon (след това Amazon.com) регистрира срив на акциите от близо 20%, след като тогава мощната инвестиционна банка Lehman Brothers предупреди, че компанията е на ръба на фалита, изгаряйки бързо паричните си резерви. В следващите шест месеца Amazon загуби близо 60% от капитализацията си, а самият Безос обедня с милиарди долари. И все пак той остана уверен, че неговата компания, която тогава беше на по-малко от 10 години, един ден ще продава всичко на всички.
Тогава Amazon се оценяваше на около 15 млрд. долара, а днес струва близо 500 млрд. долара. Пазарната капитализация сама по себе си не е гаранция за бъдещия просперитет на компанията (погледнете например IBM през 2012 г.), но в случая на Amazon тя най-малкото представя радикална промяна в начина, по който финансовите пазари оценяват компанията, дори и тя продължава да инвестира огромна част от приходите си в нови и различни дейности - дронове, центрове за данни, а сега - супермаркети.
Въпреки че не е технологична компания от Силициевата долина, Amazon винаги се е чувствала като част от нея. Безос вярва, че изграждането на един доминиращ гигант е добре за потребителите, позволявайки на повече хора да получат това, което искат, когато искат и на сравнително ниски цени.
Но Amazon също така се държи като традиционен търговец на дребно по много начини, което я прави да изглежда различна от традиционните мечтатели от Долината. Компанията преборва своите конкуренти чрез постоянно подбиване на цените и в някои случаи – продажба на загуба, докато конкурентите повече не могат да се конкурират, тъй като трябва да плащат наем и заплати.
Сривът при традиционната търговия на дребно не се дължи само на Amazon, но е трудно да не поставим на първо място електронния магазин. Търговците на дребно в САЩ затварят с рекордни темпове – само през 2017 г. са фалирали 8000 магазина. Това е с няколко хиляди повече от 2008 г., когато започна кризата и беше предишната най-лоша година за сектора. Тези магазини използват стотици хиляди хора и когато тези работни места изчезват, те не се връщат веднага в електронната търговия.
И така, създава ли стойност Amazon чрез безпроблемно разпространение на стоки, или разрушава стойност чрез унищожаването на работни места? Отговорът, разбира се, е и двете. Amazon заплашва да унищожи повече работни места, отколкото минната индустрия и енергийния сектор. Разбира се, това унищожение е за сметка на предлагането на по-достъпни стоки.
Ползата от тези стоки се простира извън удобството на потребителите. Доставката по домовете освобождава време и пести пари за гориво на хората. Осигуряването на по-лесен и по-евтин достъп до хранителните продукти на Whole Foods може да спести много милиарди долари, които да се насочат към подобряване на здравето и храненето. С последната си покупка Amazon на практика показва, че не е решила да унищожава търговията на дребно или работните места, които създава секторът. Безос изглежда разбира човешката нужда от социалното пазаруване и мястото, което то заема в живота на хората. Оттук следва и решението да купи реална верига супермаркети и отваряйки верига от книжарници, подобни на тези, които толкова дълго време се опитваше да пребори в ранните години на своето съществуване.
Освен това, моделът на Amazon, който се променя, не е някакъв платонически идеал за икономическо здраве. В нашата сантиментална треска да защитаваме мол културата, трябва да помним, че молове са възникнали от експлозията на предградията през 70-те години на миналия век - развитие, което доведе до бързия упадък на по-малките градове в САЩ. Големите молове и търговските вериги за търговия на дребно разрушиха общностите, като унищожиха малкия бизнес в традиционните центрове на градовете. Затова сега не бива да се притесняваме от проблемите на тези молове, които страдат от компания, която предлага много по-голям избор и по-добро качество на много по-ниски цени и много по-удобно.
Все още не знаем какви работни места ще заменят тези, които се унищожават от електронната търговия. Знаме, горе-долу, колко биха били загубени. Но закупуването на Whole Foods е стъпка към доставката на качествена храна, която повече хора биха могли да си позволят. А това ще освободи средства за други дейности, други бизнеси и вероятно нови работни места в нови сектори.