Регулации
560
БДЖ има нужда от 1.3 млрд. лв. за нов подвижен състав
В сумата влизат и средствата, необходими за погасяване на дълговете на дружеството
2081
~ 2 мин. четене
За цялостното технологично обновление на БДЖ ще са необходими инвестиции на стойност между 800 млн. и 1.3 млрд. лв. Това каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров по време на брифинг, на който бе представен проект за поръчка на нови мотрисни влакове. В това техническо обновление се включва закупуване на нови мотриси, локомотиви и вагони, както и пари за погасяване на остатъчния дълг на железниците.
Владимиров обясни, че паркът на БДЖ е планирано да бъде обновен на два етапа. В първи се планира да бъдат купени 41 мотрисни влака, а през вторият – 44. „Минималната сума, необходима на „Пътнически превози, за да може да реализира първият етап, е 380 млн. лв.”, каза Владимиров и подчерта, че след стартирането на процедурата се очаква първите нови влакове да се движат по релсите на България около 2021 г.
„По-нататък е необходимо да се вземат решения на правителствено ниво, за да бъдат осигурени средства и за втория етап”, добави изпълнителният директор на дружеството. Според него трябва да се върви към изчистване на старите дългове, защото плащанията по тях заедно с лихвите са изключително тежко бреме за железниците. „Към днешна дата са извадени повече от 600 млн. лв. за обслужване на тези дългове и всички допълнителни разходи, свързани с тях”, каза Владимиров.
Той обясни, че в изготвянето на доклада са участвали преподаватели от три университета - УНСС, Технически университет и Висшето транспортно училище, заедно с експерти на БДЖ, НКЖИ и представители на Министерство на транспорта. „Този документ е огледал всички възможни страни на това как трябва да изглежда в следващите години влаковият парк на БДЖ, какви трябва да му бъдат общите технически параметри, какъв пътникопоток може да спечели БДЖ, след като подобри конкурентоспособността си на пазара и какъв комфорт трябва да предложи на клиентите си. На тази основа колегите от „БДЖ-Пътнически превози” са готови да стартират обществена поръчка за доставка на нови мотрисни влакове”, обясни Владимиров.
На пресконференцията присъства и зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, който заяви, че железницата е приоритет на това правителство. Той коментира задлъжнялостта на компанията, обещавайки този проблем да бъде решен до края на 2018 г.
„Вторият въпрос, който е необходимо да се реши, са инвестициите в сектора. В момента вървят инвестиции за рехабилитация на железопътната инфраструктура. През 2023 г. ще имаме завършено трасе до сръбската. Затова подготвяме обществена поръчка за нов подвижен състав, за да може той да е адекватен на инфраструктурата, която ще позволява по-висока скорост”, коментира зам.-министърът. Той добави, че това ще позволи и значително намаляване на времето за пътуване по линията София – Бургас.
Миналия месец БДЖ погаси 62 млн. лв. дълг – към държавата и към облигационерите. Част от сумата бяха средства на дружеството, друга част бе отпусната от държавата, по линия на одобрената от Европейската комисия държавна помощ. Около 42 млн. лв. бяха платени към НАП, а 20 млн. лв. за частично погасяване на облигационния заем. „Това са възможностите на бюджета към момента, догодина ще бъдат разплатени и останалите”, каза Занчев.
Владимиров обясни, че паркът на БДЖ е планирано да бъде обновен на два етапа. В първи се планира да бъдат купени 41 мотрисни влака, а през вторият – 44. „Минималната сума, необходима на „Пътнически превози, за да може да реализира първият етап, е 380 млн. лв.”, каза Владимиров и подчерта, че след стартирането на процедурата се очаква първите нови влакове да се движат по релсите на България около 2021 г.
„По-нататък е необходимо да се вземат решения на правителствено ниво, за да бъдат осигурени средства и за втория етап”, добави изпълнителният директор на дружеството. Според него трябва да се върви към изчистване на старите дългове, защото плащанията по тях заедно с лихвите са изключително тежко бреме за железниците. „Към днешна дата са извадени повече от 600 млн. лв. за обслужване на тези дългове и всички допълнителни разходи, свързани с тях”, каза Владимиров.
Той обясни, че в изготвянето на доклада са участвали преподаватели от три университета - УНСС, Технически университет и Висшето транспортно училище, заедно с експерти на БДЖ, НКЖИ и представители на Министерство на транспорта. „Този документ е огледал всички възможни страни на това как трябва да изглежда в следващите години влаковият парк на БДЖ, какви трябва да му бъдат общите технически параметри, какъв пътникопоток може да спечели БДЖ, след като подобри конкурентоспособността си на пазара и какъв комфорт трябва да предложи на клиентите си. На тази основа колегите от „БДЖ-Пътнически превози” са готови да стартират обществена поръчка за доставка на нови мотрисни влакове”, обясни Владимиров.
На пресконференцията присъства и зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, който заяви, че железницата е приоритет на това правителство. Той коментира задлъжнялостта на компанията, обещавайки този проблем да бъде решен до края на 2018 г.
„Вторият въпрос, който е необходимо да се реши, са инвестициите в сектора. В момента вървят инвестиции за рехабилитация на железопътната инфраструктура. През 2023 г. ще имаме завършено трасе до сръбската. Затова подготвяме обществена поръчка за нов подвижен състав, за да може той да е адекватен на инфраструктурата, която ще позволява по-висока скорост”, коментира зам.-министърът. Той добави, че това ще позволи и значително намаляване на времето за пътуване по линията София – Бургас.
Миналия месец БДЖ погаси 62 млн. лв. дълг – към държавата и към облигационерите. Част от сумата бяха средства на дружеството, друга част бе отпусната от държавата, по линия на одобрената от Европейската комисия държавна помощ. Около 42 млн. лв. бяха платени към НАП, а 20 млн. лв. за частично погасяване на облигационния заем. „Това са възможностите на бюджета към момента, догодина ще бъдат разплатени и останалите”, каза Занчев.