Бизнес без граници
Всяка инвестиция в бизнеса трябва да носи предимства. Най-важното е да си най-печелившият, а не най-големият
“Монбат” АД е един от най-успешните примери за развитието и растежа на българската индустрия от годините на прехода. Просперитетът на компанията опровергава виждането, че цялата ни икономика се крепи на евтини услуги и износ на суровини. Българската индустрия расте през последното десетилетие, а делът й в общия брутен вътрешен продукт (БВП) на страната се увеличава с всяка изминала година. Това положително развитие обаче не се случва от само себе си. То изисква постоянство, инвестиции, иновации и намиране на нови пазари. Именно на тези няколко стълба вече 17 години управляваната от Атанас Бобоков борсово представена компания “Монбат” АД изгражда успешното си развитие.
5-годишен хоризонт
Фокусирана върху производството и търговията на акумулатори в цял свят, “Монбат” АД е сред най-големите и най-ликвидни компании, търгуващи се на Българска фондова борса-София АД. Към края на март 2017 г. пазарната капитализация на дружеството е близо 406 млн. лв., което е около 5% от общата капитализация на цялата борса. За последните пет години пазарната оценка на компанията се е удвоила, водена от постигнатите финансови показатели и доброто корпоративно управление през този период.
Нетната печалба на “Монбат” АД на индивидуална база към 31.12.2016 г. е в размер на 18 103 хил.лв. и отчита понижение от 1,90% в сравнение с нетната печалба на дружеството на индивидуална база за 2015 г., която е на стойност 18 454 хил.лв. Въпреки понижението на нетната печалба, дружеството следва стриктна дивидентна политика. Индивидуалните нетни приходи от продажби на компанията за 2016 г. са нараснали с 16,78%, достигайки до 342,8 млн.лв. Според Атанас Бобоков формулата за успех е “да си винаги една крачка пред конкуренцията - тогава си печеливш и конкурентен”.
В края на месец февруари 2017 г. дружеството оповести своята 5-годишна прогноза за развитие на консолидирана база в подкрепа на утвърдената вече практика за прозрачност и предвидимост на представяната информация към инвеститорите. В прогнозата се акцентира на динамичното развитие на групата. Очаква се нетните приходи от продажби към края на прогнозирания период - 2021 г., да достигнат 216.4 млн. евро, а нетната печалба да достигне съответно 37.7 млн. евро. Планираният ръст ще се дължи на увеличение на инвестициите, предвиденото разширение на бизнеса и продуктово разнообразие. Прогнозата е базирана на средна цена на оловото 2000 евро на тон.
В следващите пет години развитието на икономическата група на “Монбат” АД ще се фокусира в три основни направления: производни продукти от рециклираща дейност, усвояване на нови технологии за производство на батерии и повишаване броя на продуктовите и технологични решения в областта на енергийно управление. Компанията очаква до края на 2021 г. капацитетът на рециклиращите мощности на групата да достигне заетост от 100%. Групата на “Монбат” ще използва своята финансова сила и отлични връзки с клиенти в 64 държави, за да обогати портфолиото си от продукти и услуги и да отговори на новопоявяващите се тенденции в батерийната индустрия. Това ще подкрепи дългосрочната устойчивост на групата, което е от полза за акционерите й.
Технологични иновации
Ключът към успешното развитие на компанията са инвестираните през последните години значителни средства за модернизация, внедряване на нови технологии в производството на акумулатори и изграждане на рециклиращи мощности. Предстои редица процеси в производството да бъдат роботизирани като иновациите ще доведат до заместване на човешката намеса при окомплектоване на акумулаторите. “Всяка инвестиция в бизнеса трябва да носи предимства”, коментира Бобоков. И затова компанията оптимизира предприятията си.
Износ в 64
различни посоки
Продукцията на “Монбат” АД се продава в 64 държави по цял свят. Компанията произвежда широка гама продукти и има силни международни позиции на пазарите в балканските страни и разширено присъствие на пазарите в Западна Европа, като по-значими пазари за компанията през 2016 г. са Франция, Испания, Германия, Румъния, Италия. Продукцията се реализира и в Швейцария, Норвегия, Великобритания, Швеция, Полша, ЮАР и др. Дружеството следва принципа за диверсификация на пазарите, избягвайки локални икономически сътресения и рискове от концентрация на отделни пазари. За мащабите на производство на компанията България е малък пазар, но тук тя е лидер с 40-50% дял от акумулаторния бизнес.
“Потенциални нови локации за експорт са всички държави, на които компанията все още не присъства“, споделя изпълнителният директор на “Монбат” АД Атанас Бобоков. “Можем да гледаме навсякъде. Предвид ефективността ни, можем да достигнем до цяла Африка, цяла Европа, Близкия изток, а и Далечния Изток.” По думите му групата има интерес навсякъде, където има възможност да се прави успешен бизнес и няма географски ограничения.
Продукти в рецептата за успех
Разнообразното продуктово портфолио на “Монбат” АД включва стартерни батерии и батерии с циклично приложение, предназначени за леки и товарни автомобили, автобуси, пътностроителна и селскостопанска техника. Компанията предлага също така стационарни батерии за телекомуникационната индустрия, батерии за фотоволтаични системи, специални батерии с военно приложение, батерии за локомотиви и батерии за свободното време.
Последните иновации на групата - чрез дъщерното дружество “Монбат Ню Пауър” АД, са насочени към отговор на нарастващата тенденция за използване на алтернативни източници на енергия и променящите се модели за съхранение и търговия на енергия.
Началото
През 1999 г. акумулаторният завод “Акумикар” в Монтана е приватизиран от “Приста Ойл”, и дружеството започва мащабна реорганизация в производството и дистрибуцията на стационарни и стартерни батерии. Седем години по-късно компанията прави успешно публично предлагане на Българска фондова борса - София АД.
“Монбат” АД инвестира през 2007 г. в третия по големина производител на акумулаторни батерии “Старт” АД в Добрич, като го присъединява към икономическата си група. През 2010 г. и 2011 г. “Монбат” АД прави значителни инвестиционни разходи за гарантиране на ресурсната обезпеченост от олово и пропилен чрез изграждане на собствени рециклиращи мощности като открива два нови завода за рециклиране на олово в Румъния и Сърбия. През годините проектите на дружеството следват модела й за развитие, който включва интеграция на производството на акумулатори с изграждане на рециклиращи мощности. Така дружеството намалява значително разходите и себестойността на продукцията си и редуцира риска от движението на цената на основните суровини и материали, осигурявайки по-голяма стабилност на представянето на компанията.
“Монбат” АД е поредният вдъхновяващ български пример, покорил света. Правилният модел на управление и добрият екип успяват да наредят компанията сред най-добрите в Европа - тя е четвъртата по големина на континента в своя сегмент и първа по финансови резултати за 2016 г. Според Атанас Бобоков “най-важното е да си най-печелившият, а не най-големият”. Плановете за бъдещето на “Монбат” АД вече са начертани, а акумулатор за успехите й ще продължават да бъдат доброто управление, новите технологии, инвестициите и експанзията на нови пазари.