Яна Петрова, основател на CoKitchen:

CoKitchen обединява хора с отношение към добрата храна

Тайната на добрата храна е в качеството на продуктите и умението на готвача да ги приготви добре

Снимка: Личен архив
С Яна Петрова разговаряме за CoKitchen - първото по рода си споделено пространство за кулинария у нас, а и не само. В следващите редове тя разказва за това как се е родила и узряла идеята за него и обръща внимание, че нищо от това нямаше да е същото без подкрепата на прекрасния екип на CoKitchen. 

– Какво представлява CoKitchen?

CoKitchen е споделено работно пространство и кухня за любителите на добрата храна без значение дали те са професионалисти, или не. Това е едно много приятелско място, на което можеш да срещнеш съмишленици, но и да намериш хора, на които да показваш нови неща. Ние помежду си го наричаме „хъб за foodie-та“ и целта ни е да събираме хора, обвързани с добрата храна – било то с приготвянето, с консумирането или дори с производството ѝ.

– Как се роди идеята за пространството?

Идеята се зароди преди доста години, когато поддържах собствен кулинарен блог. Тогава имах много заето ежедневие и не ми оставаше време за готвене, а не намирах добри варианти за храна, която да си поръчвам за вкъщи. Същевременно следях и куп други кулинарни блогове и си мислех как хората, които ги списват, влагат много внимание и отношение към храната, защото я приготвят за семействата и близките си. По същата причина подбират и продуктите си. Разсъждавайки за всичко това, ми се прииска да имам опция да си поръчвам храна, приготвена от хора с отношение, а не от демотивирани кухненски работници. Така започнах да мисля за варианти и да търся подходящо място, отговарящо на определените изисквания за производство на храна.

– По какъв начин функционира CoKitchen като бизнес-модел, от какво се издържа?

Докато правех проучванията, осъзнах наличието на един основен проблем, който такова място би могло да разреши – обяда в офиса. Идеята е, че в кратките обедни почивки човек не винаги успява да намери добра храна. Така ми хрумна, че можем да създадем пространство, чиято основна дейност да е свързана с приготвянето на обяд за офиси. Сега във вече работещия си вид CoKitchen разполага с физическо пространство и онлайн платформа, през която хората могат да си избират храна и ние да им я доставим. Онлайн те могат да видят също кой я е приготвил и какви са продуктите в нея. Това е основното нещо, от което се издържаме. Правим и кетъринг, за който много често се възползваме от помощта на гост-готвачи. Организираме и различни събития на място при нас – обучения, забавно готвено от екипи и други. 

– В тази връзка от колко готвачи се състои екипът?

В екипа имаме наети хора, но разполагаме и с такива, които се включват почасово. Повечето от тях имат съвсем различни професии, а готвенето им е хоби. Те са хора, с които сме установили, че ни е добре да работим заедно и можем да разчитаме на тях, когато се зададе някое събитие. Има и случаи, когато инициативата е тяхна. Тогава просто се обаждат и казват „хей, ще дойда и ще направя няколко пая за обяда“ например, а ние включваме тази храна в менюто си.

– Те на доброволни начала ли участват?

Има и такива, които го правят на доброволчески начала, но традиционно си споделяме печалбата. Ние предварително сме се погрижили за продуктите, за да сме сигурни ,че отговарят на нашето разбиране за качество. След като извадим сумата за тях, гост-готвачът взема определен % от печалбата.

– Колко готвачи имате сега?

В момента имаме един професионален и няколко човека, които са със съвсем различен бекграунд, но понякога се включват като готвачи, така че бройката варира. Като цяло екипът ни е прекрасен, много шарен и динамичен и е доказателство за това, че всяка идея, колкото и добра да е, е нищо без правилните хора зад нея. 

– Какво сочат наблюденията ви – има ли почва за този тип бизнес у нас?

Смятам ,че има. Вярвам, че с всяка година търсенето за добра храна ще става все по-голямо. Но също така знам, че все още има голяма част от нашите потенциални клиенти, на които трябва да бъде показана ползата от добрата храна, приготвена с качествени продукти. Вижда се, че този пазар вече се е заформил и това е благодарение на общите усилия на партньори и съмишленици, заедно с които работим за това да образоваме все по-големи групи хора. Случва се по-бавно отколкото ни се иска , но все пак се случва. 

– Каква е тайната на добрата храна – да е здравословна или калорична, но вкусна?

Като изключим всеизвестните вредни неща, за всеки човек „здравословна храна” е нещо различно. За едни тя може да изключва месо, за други да включва много животински мазнини. Затова при нас предпочитаме да казваме „добра храна”. В основата ѝ са качествени продукти, които е добре да са сезонни, с локален произход и идващи от земеделие или животновъдство, върху което имаме поглед. За наша радост успяваме все по-често да проследяваме историята на продуктите, които влизат в кухнята ни. Та, добрата храна е различна за всеки, но това, в което ние вярваме, е, че предоставяйки избор и събирайки различни гост-готвачи, специалисти в дадена област, даваме шанс на хората сами да изберат какво е добре за тях без ние да ограничаваме себе си в конкретен тип кухня или продукти. 

– Планирате ли ново място?

Имаме запитвания за подобни места в няколко големи града. Това, което ни спира в момента, е липсата на партньор, който да се заеме с това нещо, защото за нашия екип фокусът си остава София. Тук виждаме все по-голяма нужда от второ място, но засега сме концентрирани в това да запълним капацитета на настоящото, защото има какво още да направим. Иначе имаме мечти за CoKitchen и извън България, но това са неща, които тепърва предстоят.





Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: кулинария | CoKitchen | споделено пространство | добра храна | Яна Петрова

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини