Narcine прави революция в придвижването в градска среда
Електрическата триколка изминава 20 км с едно зареждане на батерията
Огнян Божилов, създател на иновативно превозно средство:
С него избягваш трафика, не ти трябва шофьорска книжка, в пъти по-евтино е от кола и изглежда има доста особености. След като работи по няколко проекта към Peugeot, инженерът Огнян Божилов прави дизайн на триколесно превозно средство, което може да ни помогне да се придвижваме по-лесно в градска среда. Разговаряхме с Огнян на технологичното изложение Webit как превозното средство Narcine се ражда от скици до прототип в реални размери.
- Как възникна идеята за скутера Narcine?
Освен инженер съм и дизайнер. Преди две години направих дизайна на един друг тип скутер - концептуален модел, отново триколесен, който се казва Tulip. Публикувах го в интернет, събра доста голям интерес и с течение на времето започнахме да работим за намаляване на размера му като конструкция. Целта ни беше да го направим по-семпъл и възможен за производство, за да направим прототип. Той е с подобни характеристики на концепцията за удобно средство за придвижване в града, за да сме независими от кола и градски транспорт. Но от прототипа останаха само трите гуми и листовидните детайли. Както и в автомобилната индустрия – от концепция до реален продукт накрая остават малко общите неща.
- Работи на батерии. Разкажете повече за устройството му?
Има електрически мотор, който е директно вграден в колелото, няма вериги, трансмисии и тн. Предимството му е, че е лесен за използване. За човек, който никога не е карал двуколесни или кола, също няма да е непривично. Има лостчета за газ и спирачка, нищо друго. Буквално въпрос на минути е да свикнеш да го управляваш. Трябват му четири часа, за да му се зареди батерията и може да измине 20 км. Тези параметри зависят от теглото на водача, дали се кара наравно или по наклони и други.
- Трябва ли да имаш документ за управление на МПС?
Не, няма нужда. В Щатите такъв тип превозни средства са много популярни, но в Европа по-бавно пробиват, понеже законите са по-консервативни. Отвъд океана те се класифицират като електрически колела и се движат в градска среда – алеи, паркове и в краен случай по пътища, но не е необходимо да ги регистрираш.
- Каква е целта на участието Ви на Webit?
Главно за представяне на идеята, за повече публичност и да съберем мнение от много хора. Разчитаме на градивната обратна връзка, която да ни помогне да подобрим продукта. Има голям интерес.
- Как финансирахте идеята и създаването на прототипа?
Изцяло със собствени средства до момента. Търсим допълнително финансиране при подходящи условия и обстоятелства. Идеята ни е в скоро време да започнем да го маркетираме след подобрения на дребни неща. Планираме цена около 2 000 долара, България е нашия тестови пазар, но целим главно Западна Европа и САЩ. Причината да се насочим към Стария континент е, че имат много развита култура за използване на велосипеди и като цяло за алтернативни начини за придвижване и затова очакваме да се приеме много по-лесно. Особено в големите градове, където в централните части има главно мотопеди. Ще го продаваме онлайн и засега смятаме да избягваме магазини с дилърски тип продажби.
- Какво е предимството на вашия продукт спрямо другите на пазара?
Други продукти с точно с такава архитектура – три гуми, седалка и позиция на водача – няма. Narcine е единственият, който е изпълнен по този начин. Има други подобни, но повече следват един и също стереотип на детските тротинетки или велосипеди. Ние създаваме съвсем нова платформа, което ни позволява да сме по-разчупени в дизайна. В бъдеще мислим да предлагаме допълнителни модули, които да се вграждат за багаж или други.
- Мотивът да е с три колела е дизайнерско решение или плод на инженерна мисъл?
И двете донякъде. Трите колела от инженерна гледна точка имат както предимство, така и недостатъци. От дизайнерска гледна точка позволява по-интересен продукт, а ние не търсим сходност. Няма подобно превозно средство на пазара и самото усещане от управлението няма аналог. Ако трябва да го окачествя мога да го опиша като накланящ се картинг със същото спортно усещане.