Необходими са 600 млн. лв. за нови мантинели

От регионалното министерство разчитат на тол системата за преодоляване на дефицита

Снимка: economic.bg

Голяма част от пътната инфраструктура в България е в окаяно състояние. Дефицитът обаче не е само в асфалта. Липсват пъти знаци, хоризонтална маркировка, а оказва се - огромен недостиг на средства има при мантинелите.

За подмяна на всички дефектни предпазни съоръжения и за поставянето на такива, където в момента няма, са необходими поне 600 млн. лв. Това показват разчетите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, предоставени на Economic.bg. Тази сума е необходима за подсигуряването с мантинели на всички магистрали, първокласните и второкласните пътища.

Оказва се обаче, че министерството разполага с бюджет, който е крайно недостатъчен за изпълняването на критериите за пътна безопасност. От ведомството обясниха, че годишно могат да отделят между 10 и 12 млн. лв. Което пък означава, че с този бюджет подмяната може да се случи за около 60 години. И това при положение, че вече поставените мантинели няма да имат нужда от подмяна в тези шест десетилетия, което е нереално.

Според информация на Economic.bg за подмяната на всички мантинели и поставянето им там, където няма към момента, ще струва на държавата 600 млн. лв. Сумата се отнася за всички магистрали, пътищата първи и втори клас. Преглед на разчетите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството показва, че на годишна база държавата може да отделя едва между 10 и 12 млн. лв.

Недофинансиране има и при дейностите, свързани с маркировката по пътищата - хоризонтална и вертикална. За боя и пътни знаци са необходими между 10 и 12 млн. лв. годишно, а възможностите на министерството на годишна база са не повече от 10% от тази сума.

Набавянето на огромните средства (в сравнение със  сегашните възможности на министерството) е обвързано с въвеждането на новата тол система, която ще таксува товарните камиони според изминатото разстояние и би трябвало да увеличи значително приходите спрямо сегашната винетна система.

От ведомството смятат, че има потенциал за по-голяма събираемост, но е необходим нов начин на таксуване. Според доклада на Световната банка от таксите по пътищата могат да се събират до 1 млрд. лв. годишно. Системата в момента е на етап обществена поръчка и се очаква до две години Агенция „Пътна инфраструктура“ да разполага с по-голям ресурс за пътна безопасност.



Етикети: тол система | мантинели | пътна безопасност | маркировка

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини