Предлагаме висша мода в подреден оазис на красота и изисканост
За повече от 20 години сме развили над 40 бранда, сподели Илияна Алипиева
Илияна Алипиева е основател и управляващ собственик на MDL & Delta Handel. Юрист по образование, тя има повече от 21 години богат опит в областта на ритейл търговията със световноизвестни модни марки на облекла, чанти, обувки и аксесоари. Стартира бизнеса си през 1994 г. Партнира със световноизвестни компании като MaxMara Fashion Group S.r.l., Ermenegildo Zegna Holditalia S.p.a., Benetton Group S.p.a. и става техен франчайз партньор за българския пазар.
Към днешна дата тя е официален представител на над 40 топ модни бранда, сред които Dior, Gucci, Brunello Cucinelli, Dolce&Gabbana, Lanvin, Balenciaga, Givenchy, Moschino, Ermenegildo Zegna, MaxMara, Paul Smith, Giorgio Armani, Valentino, Alexander McQueen, Vivienne Westwood, MAX&Co, Marella, Marina Rinaldi, Marc Cain, Furla, Palmers, United Colors of Benetton, Sisley, Motivi и др. За работата си през годините Илияна Алипиева е отличавана с многобройни призове и отличия за най-добър ритейлър, най-добре представени и развиващи се чуждестранни марки на българския пазар, международна европейска първа награда за фирма в луксозния сегмент, както и със специалната награда на ООН за мащабната й, дългогодишна благотворителна и корпоративно отговорна дейност.
Г-жо Алипиева, как се развива в България пазарът на луксозни брандове? Привлекателна ли е страната ни за световните лидери в бранша?
Модната индустрия заема много съществено място в световен мащаб. Великият Марк Твен казва: “Дрехите правят човека. Голи хора имат малка, до никаква значимост в обществото”. Независимо от това дали сме от хората, които купуват луксозни продукти или употрeбявани стоки, дали сме чиновници, работници или безработни, всички ние сме потребители на тази индустрия. Тя генерира около 3 трилиона приходи годишно. Тя е също и много бързо развиващ се сегмент на икономиката и прогнозите са за удвояване на приходите през следващите 10 г. Над 60 млн. човека работят в този бизнес. Модният бизнес у нас е част от световния. Глобалните тенденции са и локални. Той е един много бърз индикатор за това, което се случва в обществено-икономическия живот. Нашият пазар, макар че е малък, е интересен, защото е безрисков, поради това, че големите имена не влизат директно, а посредством франчайзингови договори или договори за дистрибуция с местни фирми, които работят изцяло на собствен финансов риск.
Вече дълги години се занимавате с моден бизнес. Как се разви през годините отношението на българката към модата от висок клас?
За повече от 20 години сме развили над 40 бранда. От Бенетон до Диор, Гучи, Брунело Кучинели. При стартирането на всеки нов проект това, което установявам, е, че всички тези брандове са разпознаваеми и за тях има ценители. Клиентите са информирани и напълно адекватни на световните тенденции. Пазарът се развива с малки стъпки, което е обяснимо за среда с нисък стандарт на живот, много ограничен горен социален слой, и в която липсва туристически поток, свързан с ротация на клиенти, от което този бизнес съществено се захранва.
Какви са актуалните тенденции в бизнес облеклото и как трябва да изглеждат съвременният мъж и жена в бизнеса?
Дрехите са най-първото впечатление, което правим на околния свят, нашата визуална визитна картичка. Те са незабавна, невербалната комуникация. Както във всяко общуване, има правила, които трябва да се съблюдават. Някои от нормите са устойчиви, други се променят съответно на промяната в околната среда. В последните години динамиката на живот се ускори многократно. Това доведе до бързи промени в изгражданите дълги години стандарти в облеклото. Въведеният през 90-те години “кежуъл фрайдей” ден се е превърнал в норма за облекло през цялата седмица. Задължителният костюм остава атрибут само за най-високопоставените управленски нива на бизнеса. За либерализирането на мъжкия гардероб голяма заслуга имат Долче&Габана, които направиха комбинацията блейзер, бяла риза и джинси приемлива и съумяха да я наложат с времето като стандарт за бизнес аутфит.
Какви са плюсовете и минусите на това да си дама със собствен бизнес в България?
Жените, които заемат управленчески длъжности в модния бизнес, са рядкост. Като се обърна във времето назад, установявам, че в моята над 20-годишна практика не съм работила с жена на ръководен пост. Висшият мениджмънт се състои само и единствено от мъже. В световен мащаб само около 25% от управленските кадри са жени. Каквото и да се прокламира, дискриминация има. Плюс за мен е това, че всички подценяват визионерските качества на жените. Това е запазена категория за мъжката половина. Това недооценяване действа мотивиращо.
Каква е вашата дефиниция за успеха и как оценявате постигнатото досега?
Не правя оценки, не се обръщам назад нито в личен, нито в професионален план. Направила съм каквото мога, минала съм през трудности и щастливи моменти. Имам следващи проекти в плановете си. Вървя напред. Онова, което е минало, е останало там. Важното е какво предстои. Успял си, ако си удовлетворен от това, което правиш, ако с работата си, живота си, отношенията си, си направил нещо, което е помогнало на другите да живеят по-добре.
Какви са предизвикателствата пред вас занапред?
Животът е това, което се случва, докато си правим други планове. Хубавото е, че не знаем какво предстои. За момента много искам да направя красив и подреден оазис на красота и изисканост в района на централна София, където се намират бутиците ни от високия клас, за да има хармония на екстериора с изисканата среда, в която се предлага висша мода.