Цветът на вредните емисии в София
Испанска компания измерва нивото на замърсяването от автомобилите в столицата, за да анализират автопарка
Ако през изминалите два дни сте минавали през пътния възел, свързващ бул. "Пейо Яворов" с „Цариградско шосе” в посока „Плиска”, вероятно сте забелязали един LED екран на пътя, на който се появяват емотикони в различни цветове. Функцията на това табло не е просто да направи София по-шарен град, а да покаже колко вреди Вашата кола на околната среда.
Повечето граждани на София обаче не спират да попитат
каква е идеята и целта, а се ядосват и изнервят на това, че им пречи да
изпреварват в еднолентовия път, където всъщност това действие е забранено.
Economic.bg се срещна с екипа, който реализира инициативата и те дружелюбно ни разказаха за нея.
Изпълнител на проекта, зад който стои Столична община (Зелена София), е испанската сертифицирана фирма Opus RSE. Те са тук, за да направят анализ на автопарка на столицата и вредните емисии, които изпускат автомобилите в реално време.
Емотиконите във формата на усмивки показват високо, средно или ниско е нивото на фините прахови частици (ФПЧ), които отделя преминаващата кола. Те са съответно в червен, жълт и зелен цвят.
Данните се измерват чрез специален уред, поставен на пътното платно като идеята той да е разположен именно там, е да не се изпреварват автомобилите, защото иначе системата няма как да измери точните нива. Важно за правилното извличане на данни е и да има леко нагорнище, за да се дава газ при преминаването на превозното средство.
Системата на
измерване е изключително сложна като критериите в нея са много. Тя следи
основни замърсители като въглеводороди, въглероден окис и азотен оксид. Процесът
на измерване отнема секунди, докато автомобилът преминава през системата, която
излъчва инфрачервени и ултравиолетови лъчи. Устройството записва още
регистрационния номер и скоростта на движение. Важни за анализа са и атмосферните
условия, влажността на въздуха и т.н.
Статистиката ще бъде готова до няколко седмици като ще се основава на марката на автомобила, годината на производство, вид двигател и др. Системата е вярна е 1001%, казват шеговито Хосе Антонио Гутиерес и Давид Лисаразо от компания Opus.
"От 8 часа тази сутрин системата е анализирала около 5000 автомобила като данните от 87% от тях са валидни", обясни Димитър Бързанов пред нас. Той каза още, че за двете седмици, през които се реализира инициативата ще се анализират около 20 000 автомобила.
„Днес при нас спря човек с колело, за да попита какво точно прави системата. Обяснявайки му той ни заговори изключително негативно, казвайки че от тези неща няма никакъв смисъл и целта на подобни инициативи е само да подтикват хората да си купуват нови коли”, обясни Бързанов.
Проектът се осъществява от 4 до 15 септември 2017 г. на четири различни места в София като екипът споделя, че за датата 15 септември не е сигурно дали ще продължат, тъй като е първи учебен ден и трафикът ще е натоварен.
Компанията е измервала и вредните емисии в Барселона, Мадрид и Лил. Момчетата коментират, че и там идеята не се приема оптимистично, тъй като според шофьорите затруднява движението в натоварени пътни артерии. Статистиката в Мадрид показва, че 5% от анализираните коли имат високо ниво на фини прахови частици и най-интересното е, че 2.5% от тях са нови автомобили.
Предстои същата фирма да направи анализ на автопарка и в Копенхаген и Берлин, споделят още Антонио и Давид пред Economic.bg.