Много от пътниците не знаят правата си при проблем с полетите
Досега сме събрали над 1 млн. евро обезщетения
Александър Сумин, съосновател на ClaimCompass
~ 3 мин.
Александър Сумин е съосновател на компанията за обезщетения от авиокомпании ClaimCompass. С него се запознахме на CES Awards, източноевропейските Startup награди, които се проведоха в София Тех Парк през месец ноември. За Economic.bg Александър се съгласи да разкаже по какъв начин пътниците могат да търсят обезщетения от авиокомпаниите при отменени полети.
- Разкажете ни малко повече за компанията ClaimCompass.
- Ние сме онлайн платформа за подаване на искове в случай на отменен полет. Съгласно европейския регламент всеки пътник има право да получи между 250 и 600 евро обезщетение. Голяма част от пътниците не знаят, че има такова правило, а от друга страна тези, които се опитват да си търсят правата сами обикновено се сблъскват със страшно много проблеми и трудности. Ние изградихме софтуер, т.е. по-голямата част от работата се движи на технологично ниво, а не чрез адвокати или хора, които се занимават с обслужване на клиенти. Компанията е регистрирана през 2015 г. , като първоначално правихме повече експерименти.
- Как работи този софтуер и как може да помогне на човек, на когото са отменили полет?
- Ако полетът ви е закъснял, влизате в нашата платформа, подавате си иска и оттам нататък с нищо не се занимавате. За да подадете иск, Ви трябва номерът и датата на полета. Трябва да попълните име на пътник и номер на резервация. След това ние поемаме целия случай и се свързваме с вас, само когато сме осигурили обезщетението, което прехвърляме по банков път. Това, което се случва зад кулисите – софтуера вече работи на различни нива в зависимост от това, какъв е случаят – дали е надпродаден или анулиран полетът.
- При какви условия имаме право на обезщетение при отменен полет?
- При отменен полет, в случай на закъснение над 3 часа, като се взима предвид времето на пристигане, както и в случай, че авиокомпанията е продала повече места отколкото има в самолета. Ако закъснението е над 6 часа, авиокомпанията трябва да се погрижи за пътниците като им предостави хотел.
- Ние плащаме ли си за услугата?
- Няма никакви предварителни плащания. В случай на успех, ние удържаме 25% комисионна от това, което е изплатила авиокомпанията на пътника.
- В какъв процент от случаите исковете на пътниците имат успеваемост?
- При нас е почти 100% успеваемостта - всеки наш случай се довежда до край. Ако авиокомпанията каже, че обстоятелствата са извънредни и няма да плати обезщетение, то ние работим, докато не получим всички доказателства, че е така. Иначе глобално, от всички случаи за тази година вече сме събрали над 1 млн. евро обезщетения и имаме около 6 хиляди иска, които се обслужват в момента.
- Колко процента от исковете Ви са от България?
- Откакто съществуваме (2015 г.), около 12–14% от исковете ни за обезщетения са от България. Ние получаваме между 1500 – 2000 запитвания на месец от цял свят, тъй като платформата е на 11 езика и е достъпна за всеки.
- По цял свят ли можеш да си пуснеш иск за обезщетение от авиокомпания?
- От всяка точка на света може да подадете иск. Те важат за всяка авиокомпания, която трябва да бъде регистрирана в Европа. Условието е полетите да излитат или да кацат в държава от Европейския съюз. Например ако летите от Ню Йорк до Лондон и полетът се оперира от British airways, Вие имате право на обезщетение, тъй като компанията е регистрирана в Европа.
- Какви могат да бъдат обстоятелствата, при които компанията не ни изплаща обезщетения?
Най-често това са неща, които не са в контрола на авиокомпаниите. Голяма буря или снеговалеж, заплаха за бомба и т.н. Тези фактори не подлежат на обезщетение от страна на компанията.
- Колко време продължава процедурата ?
Най-често ни отнема 3 или 4 месеца да финализираме една процедура. Имаме случаи, които завършваме за 2 седмици, но имаме и такива, които се влачат цяла година, тъй като се започват дела. Те се водят в случаи, в които сме изразходвали всички начини, в които да добием извънсъдебно споразумение. Тогава вече ескалираме нещата до съд. В момента имаме няколко дела в ход. Ние поемаме всички разходи по делата до момента на получаване на исканото обезщетение. Ако нямаме успеваемост, всичко си остава за наша сметка.