„Зелени цели“: Може ли в скоро време да летим с електрически самолети?
Електрифицирането на вътрешните полети може да бъде първата голяма стъпка към намаляване на въглеродните емисии от авиацията
Авиационната индустрия изхвърля повече от 900 милиона тона въглероден диоксид всяка година. Така секторът допринася за около 3% от всички въглеродни емисии, предизвикани от дейността на човека. Очаква се вредното въздействие на авиоиндустрията върху планетата да нараства още повече с увеличаване на броя на пътниците, пише Euronews в свой специален анализ по темата.
Няма „сребърен куршум“ за решаване на проблема с емисиите на авиацията, но един от пътищата, които се проучват за намаляване на парниковите газове, е разработването на електрически самолети.
Да прелетиш половината път през планетата с електрифициран самолет може да се случи далеч във времето. През последните години обаче има значителен напредък при пътуванията на къси разстояния. Близо половината от всички търговски полети са под 800 км, което означава, че намаляването на вредните емисии може да започне именно с електрифицирането на полети на къси разстояния, или т.нар. „вътрешни“ полети за всяка страна.
Някои самолети, които вече са в процес на разработка, са способни да летят около 90 минути с едно зареждане. И тези цифри ще се подобряват само с подобряването на технологията за тези превозни средства с нулеви емисии.
Откъде започват авиокомпаниите с електрификацията?
Някои държави вече се придържат към този напредък и инвестират в технологията, за да направят възможни електрическите полети. Норвегия е една такава държава, която обеща през 2018 г. да направи електрифицира всички полети на къси разстояния, правейки и летищата си пригодни за това до 2040 г.
Уникалният пейзаж на страната с извисяващи се планини и дълбоки фиорди означава, че много хора разчитат на полети, за да пътуват между градовете. Около 60% от пътуванията, предприети от нейните 54 милиона пътници, са вътрешни. Ситуация е подобна в повечето скандинавски страни.
Швеция и Дания също обявиха планове до 2030 г. да намалят използването на изкопаеми горива при всичките си вътрешни полети. Решенията за постигане на тези цели включват хибридни самолети, водородни двигатели, използващи гориво, генерирано от възобновяеми енергии, но и електрически самолети. Но мрежата от летища за късо излитане и кацане прави Норвегия идеален кандидат за полети с нулеви емисии и тук електричеството е основният фокус на нейния технологичен напредък.
Widerøe, най-голямата регионална авиокомпания, оперираща в скандинавските страни, се стреми да пусне първия си електрически пътнически самолет още през 2026 г. Тя се обедини с производителя на реактивни самолети Rolls-Royce и производителя на електрически самолети EVE, за да осъществи целта си.
Rolls-Royce повтаря, че Норвегия има „уникални характеристики, които я правят идеалната отправна точка“. Освен това е лидер в електрическия транспорт с повече електрически автомобили на човек от всяка друга страна в Европа. Страната може да се похвали с първия в света електрически автомобил и пътнически ферибот.
Но за да стане възможен преходът към транспорт с нулеви емисии, трябва да се ангажират повече държави и авиокомпании. И така, коя друга държава в Европа е идеалният кандидат за електрификация?
Идеалното място за електрически полети
Обединеното кралство изглежда като очевиден избор за електрификацията на полетите на къси разстояния. Пътуването от Хийтроу до Абърдийн е най-дългото вътрешно пътуване с продължителност 1 час и 15 минути, което попада в характеристиките на самолетите, които вече се разработват. Дори някои международни полети от Обединеното кралство имат потенциал да станат електрически в близко бъдеще, като тези между Амстердам и Париж. Разстоянието се прелита за около час.
Проучване, поръчано от дистрибутора на електроника Distrelec, анализира 100 полета, излитащи от летища в Обединеното кралство. Въз основа на данни от 2019 г. Компанията изчислява, че общо 2.7 милиона тона въглероден диоксид могат да бъдат спестени, ако вътрешните полети в страната станат електрически.
Франция е друга европейска страна, където полетите на къси разстояния в момента са под микроскопа на околната среда. През април страната въведе забрана за вътрешни полети под 1 час и 30 минути, които могат да бъдат заместени от пътуване с влак или автобус. Но според Distelec има и още 36 популярни вътрешни маршрута, които лесно биха могли да се електрифицират в близко бъдеще. Те включват полети от летището в Париж до Рен, Нант, Лион, Бордо и Марсилия.
С нарастването на интензитета на летене на такива къси разстояния, има все по-големи възможности за европейските нации да електрифицират своите вътрешни полети, но само ако решат да инвестират в подходящата технология.
Какво ще кажете за електрифицираните полети на дълги разстояния?
Въпреки, че повечето надежди са отправени към пътуванията на къси разстояния, с развитието на технологията, по-дългите полети също може да бъдат електрифицирани. Според Джулиана Кирали от Eve Urban Air Mobility, производител на електрически самолети с вертикално излитане и кацане, всичко, научено от тези по-малки превозни средства, ще „спомогне за развитието на по-големи самолети“.
Ако страните и техните авиокомпании изберат да инвестират в технологии за екологични вътрешни полети, това само увеличава потенциалът за по-амбициозни проекти в бъдеще. Вместо да изберат да компенсират въглеродните емисии, казва Дейвид Хилд, главен изпълнителен директор на Fly Green Fund, авиокомпаниите трябва да се стремят да вложат тези пари в зелени технологии като електрически полети.
„Когато компенсираме, плащаме само на някой друг, за да се подобри.“