Инж. Стефанов: Пускаме АМ "Нова Загора - Стара Загора" на 1 юли
Изградихме лот 2 на "Тракия" за две години вместо за 3-4 , както строяхме преди
Първият от поредицата големи проекти, които правителството на Герб стартира, е завършен в срок. Инж. Петър Стефанов, ръководител на проекта за изграждане на Лот 2 от АМ Тракия от Нова Загора до Стара Загора от страна на главния изпълнител "Трейс холд груп" АД, обяви в интервю за Информационна агенция Икономика, че "пътните знаци са поставени, строителните дейности приключени, завършваме довършителните и приемателната комисия на възложителя и надзора е поканена на обекта. 25 месеца след началото на строителството магистралният участък ще има акт 16, както изисква договорът за изпълнение. На 1 юли лот 2 на Магистрала Тракия ще бъде официално открит и пуснат в експлотация.
Консорциумът "Магистрали Трейс" спечели търга за изпълнител на 32 -а километра магистрала с оферта на стойност 137 868 000 млн.лева. Началото на строителството бе 9 юни 2010 г.
Пътен възел "Стара Загора" беше открит 8 месеца предсрочно още през октомври, миналата година и е най-интересното съоръжение в проекта. Той представлява пълна детелина, при която първокласният път Стара Загора - Димитровград - Хасково пресича АМ Тракия, обясни инж.Стефанов.
- Инженер Стефанов, как постигнахте спазване сроковете и дори предсрочно изпълнение на обектите от лот 2 от АМ Тракия. Предстои 32 километровият участък Нова Загора - Стара Загора или Лот 2 на аутобана да бъде открит официално на 1 юли.
Помогна ни изискването - предварително, още в своята оферта да изработим детайлен график за изпълнение на обекта като цяло. Благодарение на него и отчитайки всички особености на възела, планирахме да го построим предсрочно. Особеното беше, че на практика не можем да спрем движението както по магистралата, така и по първокласния път Стара Загора-Димитровград-Хасково. Затова използвахме възможностите, които дава възелът като начин на изграждане. Прилагането на обходни маршрути по време на строителството ни помогна да го изпълним и пуснем предсрочно.
Наложи се да поискаме от Агенция "Пътна инфраструктура"за 7 дни да пренасочи движението по съществуващите второкласен път и възел "Свобода" при Стара Загора, за да положим износващия пласт в рамките на 1 километър.
Строителството на лот 2 беше предварително планирано и като организация. Това ни помогна да го изградим предсрочно.
- Какви бяха особеностите на участъка? Колко моста изградихте?
20 мостови съоръжения изградихме. Но по особен и труден беше пътният възел, за който вече ви казах. Изградихме го без да спираме движението по самия кръг, използайки съществуващия завършек на Магистрала Тракия, с кръгово пресичане на Е5.
- Какви съоръжения, свързани с екологията, направихте?
Имахме задължение да изградим т.н. екопътеки за животни- за земноводни и дребни бозайници. Изпълнението им също е в поставения срок...
Направили сме и двата изисквани детайла - при единия използваме съществуващите водостоци, които така или иначе се изграждат под част от магистралата. Разрабохме детайлите и ги съгласувахме с Регионалната инспекция за опазване на околната среда и водите/РИОСВ/ в Стара Загора. Съгласувахме и с възложителя мерките и съоръженията, които възнамерявахме да изпълним по отношение на екопътеките, по които земноводните животни и дребни бозайници ще минават от едната на другата страна на магистралата. Терминът, който се използва е провеждане на животните. Имаме задължение освен предпазната мрежа против навлизане на животни в посока към платното на АМ, да ограничим достъпа до него и на така наричаната херпетофауна - дребни земноводни, жаби и змии. С тази цел към оградната мрежа се поставя една допълнителна мрежа с размери 10 на 10 мм, която на 1 м височина е обърната под ъгъл, така че ако някое от тях успее да се покатери , като стигне до горе да падне обратно и да му се пресече възможността да излезе на пътя.
- Как се изпълняват останалите обекти на Трейс?
Като представител на "Трейс груп холд", участваме на различни търгове за обекти, които не са само на Агенция Пътна инфраструктура, а се отнасят и за различни други дейности в строителството. Партньори сме и участваме в изграждането на жп инфраструктурата, в подновяването на жп линията Пловдив-Бургас, т.н. железопътна магистрала "Тракия", за което отговарят други колеги. Доколкото зная и там вървим с изпреварващи темпове.
- А извън страната?
Имаме друг екип на Трейс груп, който се занимава с международните проекти и който се разширява в зависимост от това дали ще подготвяме оферта или ще правим проучване. ..
- Как оценявате, какво ви донесе изпълнението на Лот 2, изграждането на участъка Нова Загора- Стара Загора? Опит, повишаване авторитета на компанията в бранша, на самочувствие, печалба или ...
Опитът ни определено се повиши. Защото нещо, което по-рано е изграждано за 3-4 години, сега трябваше да се построи за две години и то в същия обем. При това в договора с възложителя, всички рискове са за сметка на изпълнителя.
- Какви рискове? Финансирането ли?
Изпълнителят на всеки обект по ОП Транспорт , задължително трябва да осигури достъп до финансов ресурс, защото плащането при условията, при които работим, се прави по следния начин: Изпълнява се определен обем работа. След като се приеме от възложителя в рамките на 10-15 дена, се чака още минимум 60 дена, за да се получи плащане от него и това е заложено предварително и е ясно, което и налага осигуряване на достъп до финансов ресурс, договор с банка...Така че това не е риск. Това са предварително зададени условия.
Рисковете, които поемаме ние, като изпълнител са други - рискове от покачване на цените на основни материали, нефтопродукти, строителни материали, свързани с тях. Риск са неочаквано настъпили неблагоприятни климатични промени. Метео условията не са обстоятелство, което позволява удължаване на срока. Но тях никой не може да оцени предварително. Това си е риск.
Предполага се, че в рамките на две години ще имаме два зимни сезона с дъждове и т.н. Но видяхте, че въпреки че май по принцип е дъждовен месец, тази година той беше прекалено дъждовен. Като направим справка ще видим, че в сравнение с предишните 5 години, имаше не само повече дъждове, а и се изваляха необичайно високи количества на квадратен метър. Роден съм в Стара Загора, но такава зима с толкова много сняг и толкова продължителна с ниски температури, аз не помня. Това са част от рисковете...
- А попречиха ли ви археолозите?
Археологическите разкопки, за разлика от предишни години, този път бяха завършени или в напреднал стадий, когато започнахме строителството. Изключение имаше само на един единствен обект, който приключи през ноември 2010 година. За 32 км строителство, не сме правили въпрос за някакви си 200 метра. Те не бяха проблем. Заобиколихме ги , помогнахме да си свършат по-бързо работата археолозите, защото и тях ги притискаше времето.
- А има ли интересен археологически обект, който да се развие като туристически обект край пътя, както това стана със столичното метро...
Има един интересен обект до село Калояновец - римска вила. Обектът трябваше да се намира в трасето на АМ Тракия, но в предишния участък, Лот 1. Петното е извън трасето. Заради техническа грешка, трасето беше изместено така, че обектът остана извън него и остана незасегнат. Интересното е, че вилата край Тракия е втората подобна вила на римски фермер, открита в България...