Любомир Христов: Искаме да обновим поне 150 автобуса
Общината е инвестирала около 1 млрд. лв. в транспорт
- Г-н Христов, столицата в момента е като строителна площадка. Докъде стигнаха най-важните проекти и кога ще се облекчи движението в София?
Продължаваме да реализираме няколко големи инфраструктурни проекта, чието изграждане допринасят за известно затруднение в движението, въпреки усилията ни за създаване на подходяща организация на движение.
Миналата година движението беше много затруднено по направлението, свързано с изграждането на втората линия на метрото. Сега поетапно възстановяваме наземната инфраструктура с пълната рехабилитация на бул. „Мария Луиза“, надлез „Надежда“, бул. „Черни връх“ - от НДК до бул. „Вапцаров“, където се подменя пътната настилка, осветлението, тротоарите. До края на месец август трябва да приключат всички строителни работи по тези обекти.
Паралелно с това през тази година стартирахме строителството на два големи обекта – кръстовищата на две нива, които са в района на Телевизионната кула и в близост до Военно медицинска академия и Центъра по хигиена. Кръстовището в „Младост”, което започнахме миналата година, е пред финализиране. Строителите трябваше да приключат работа в края на май, но поради интензивни валежи и тежката зима има известно забавяне.
Договорени са пет кръстовища на две нива. В момента приключваме и процедурата, свързана с договаряна на изпълнението на кръстовище на две нива в участъка на Лъвов мост.
- Колко са инвестициите на общината до момента в транспорт?
Ако включим и средствата, които са инвестирани по ОП „Транспорт“ за изграждането на метрото, сумата доближава 1 млрд. лв. Основната част от финансирането е насочена към метрото. Другите съоръжения също са достатъчно ефективни и допринасят за решаването на проблема с трафика в града.
- Предстои пускането на втория метродиаметър. С какви влакове ще се обслужва той? Кога ще дойдат новите влакове?
Като част от одобреното финансиране по ОП „Транспорт“ европейската комисия и управляващия орган допуснаха да бъде финансиран и подвижен състав, т.е. да бъдат купени влакове. Процедурата е приключена от „Метрополитен“, избран е изпълнител, част от влаковете вече са в процес на доставка. Върви обучението на машинистите. Уверенията на изпълнителния директор на „Метрополитен“ са, че в момента в който пуснем в експлоатация втория метродиаметър, всичко ще функционира пълноценно, без да има необходимост да се пренасочват влакове от старата линия.
- Какво предвиждате за обновяването на парка на градския транспорт?
Има доста голяма диференциация между състоянието на превозните средства в наземния градски транспорт. Има автобуси и тролеи в много добро състояние и такива, които са морално остарели и се нуждаят от спешна подмяна. В тази връзка Столична община кандидатства по проект за интегриран градски транспорт по ОП „Регионално развитие“. Преди 3 седмици имаме окончателно одобрение на проекта, подписан от комисаря по регионално развитие. В средата на юли трябва да бъде обявен победител от конкурса за доставка на 50 нови тролея за София. Преди година и половина доставихме 30 нови тролея. Ежедневно около 90 тролея обслужват линиите на градския транспорт в София и на практика постигаме един много сериозен процент обновяване. Тези инвестиции са много сериозни – говорим за 32 млн. евро за доставката на въпросните тролеи.
В момента колегите от столичен автотранспорт имат ангажимента и са подготвили документацията за обявяване на конкурс за нови автобуси.
Паралелно с това работим и с Министерството на околната среда и водите и с министъра по европейските въпроси Томислав Дончев по възможността да бъде осигурено безвъзмездно финансиране за общините в България за закупуване и доставка на превозни средства за градския транспорт. Целта ни е обновяването на парка и подобряване на показателите на въздуха в големите градове. Въпрос на седмици е да бъдат конкретизирани стъпките по отношение на кандидатстването на програмата. Желанието ни е да обновим поне 150 автобуса в София. Дали ще бъдат финансирани по ОП „Околна среда“ или ще намерим други източници на финансиране, но със сигурност ще работим в тази посока. Тези автобуси трябва да бъдат подменени и качеството на услугата да бъде подобрена.
Не на последно място трамваите. Ефективността на трамвайния транспорт е безспорна. Предвиждаме пълна рехабилитация на трамвайното трасе по бул. „България“ – подмяна на релсовия път и контактно-кабелната мрежа. Това ще даде възможност трамваите да се движат с по-висока скорост.
Планираме и строителството на друга трамвайна линия – от „Семинарията“, по бул. „Габровски“, бул. „Гена Димитров“ до Дървеница. Това ще даде възможност с един много ефективен транспорт да бъдат обслужени всички прилежащи жилищни територии.
Ще търсим развитие и надграждане на проекта със закупуване на нови трамваи, които да се движат по обновените трасета. Средната цена на един трамвай е 2 - 2,5 млн. евро. Това са европейските цени на новите трамваи. Ще направим всичко възможно, ако програмата допусне кандидатстване и закупуване на трамваи, да кандидатстваме, за да можем да осигурим такова финансиране.
- Колко трамвая смятате да купите?
Експлоатационните планове, параметрите за броя на пътниците, които се обслужват по трасето по бул. „България“, показват необходимостта от 18 - 20 мотриси. Надявам се до седмици да имаме окончателното решение на управляващия орган по ОП „Околна среда“ и да започнем с реалните стъпки.
- А кога ще смените най-старите автобуси – "икарусите"?
Около 150 автобуса трябва да бъдат спрени от обслужване. Това са не само "икаруси", а и стари "мерцедеси" и други по-престижни марки, но състоянието им след дълга експлоатация не е по-различна от това на "икарусите". Наясно сме какво трябва да бъде направено и имаме реални стъпки към решаването на тези проблеми.
- Ще има ли „зелена вълна” на всички столични светофари, за да се избегнат задръстванията и кога?
Очакванията на всеки един от нас са да се качим в колата и да се движим без прекъсване, нещо, което в пиковите часове няма как да се случва. Истината е, че такъв тип „зелени вълни” функционират и по бул. „Сливница”, по бул. „Цар Борис III” и по бул. „Рожен”. Това са големи булеварди, които се явяват важни пътни артерии. Трябва да бъде спазвана препоръчителната скорост, за да можем да се вместваме в режима на светофарните секции.
Другото е, че габаритите на булевардите в пиковите часове не могат да позволят реалното функциониране на такава „зелена вълна”, тъй като има пресичане на няколко равнопоставени булеварда.
Именно в тази посока са насочени тези големи инвестиции, които правим в инфраструктурни решения – кръстовища на две нива, които позволяват премахването на светофарите. Това със сигурност не е 100% решение на проблема. Трябва да бъдат съчетавани различните технически и инженерни инвестиционни решения. Затова отново ще се върна към проекта за интегриран градски транспорт. Освен подмяната на тролеите и рехабилитация и строителство на трамвайни линии, на 20 натоварени кръстовища в града, през които преминават около 80% от всички превозни средства на градския транспорт, ще бъдат преоборудвани светофарните системи. Ще бъдат монтирани и устройства на борда на превозните средства, за да може двете системи да имат комуникация.
- Ще направите ли по-потребителски Центъра за градска мобилност?
По отношение на сайта колегите постоянно работят по неговото подобряване. Последните три години има доста добър напредък. Има още какво да се желае. Разработват се допълнителни информационни услуги, които се пускат периодично.
Неотдавна пуснахме и калкулатор, с който може да се направи изчисление кой вид карта, билет или комбинация от варианти е най-изгоден за пътника.
- Преди дни съдът каза, че последното увеличение на цената на билета е незаконно. Ще обжалвате ли?
Да, в момента юристите на столичния общински съвет обжалват това решение.
- А предвиждате ли увеличение на цената на билета за в бъдеще?
На този етап не смятаме, че е необходимо да се върви към увеличаване на цената на който и да е от документите за пътуване. Усилията на центъра за Градска мобилност са насочени към намаляване на гратис пътуванията. Това е един относително сериозен проблем, тъй като абсолютното незаплащане на услугата означава, че друг поема този разход – било то през бюджета на общината, който се формира от данъците или чрез увеличаване на цената на билета, което ще ощети хората, които коректно заплащат услугата.
- Ще изчезнат ли маршрутките от София?
В годините маршрутките загубват своята актуалност. Преди осем години имаше 49 линии, сега са 21 линии, като предстои част от тях да спрат след пускането на втория лъч на метрото.
- От 1 септември влизат в сила новите тарифи за „синя зона”. Колко повече приходи от увеличаването на таксата за паркиране в идеален център очаквате?
Финансовите анализи не показват сериозно увеличение на приходите от влизането в сила на двете зони за паркиране. Идеята е насочена към намаляване на притока на автомобили в централната градска част.
- Вече има доста велоалеи. Предвиждате ли да пуснете и колела под наем, както е и в повечето европейски градове?
Има запитвания от няколко компании, които предлагат различна форма на сътрудничество. Главният архитект на София се е ангажирал с решаването на този въпрос. Обсъждаме и търсим различни форми на предоставяне на тази услуга. Най-вероятно ще се насочим към някаква форма на публично-частно партньорство.