Нов терминал ще посреща 5-6 млн. пътници годишно
Подновяваме ВИП-а на аерогарата в София през 2013 г., казва Веселин Пейков, изпълнителен директор на „Летище София“
- Г-н Пейков, какви нови съоръжения за облекчаване обслужването на пътниците и на багажите ще заработят на летище София? Кога ще влязат в експлоатация?
Летище София обнови почти целия си технологичен парк за наземно обслужване на пътници и багажи. Тази година бяха обявени голям брой обществени и частни поръчки за доставка на техника. Нашият оператор държи 50% от пазара на наземните услуги и работи в условия на сериозна конкуренция с още двама чуждестранни наземни оператори. Авиокомпаниите гледат преди всичко какви са съоръженията и персоналът, когато избират кой летищен оператор да обслужва самолетите им. Затова се наложи да предприемем спешни мерки за обновяване на техниката.
Доставени бяха нови автомобили за пренос на багажи и бяха дадени на различни структури на летището. Доставчикът "Форд" беше избран, защото предложи среден клас автомобили, с баланс между цена и качество.
Нови шатъли ще превозват пътниците между двата терминала.
Тази година беше купен и нов амбулифт, който може да обслужва едновременно 6 трудно подвижни пътника. За доставчик беше избрана фирмата TLD, много известна в света, която предлага най-добрата техника за най-добрата цена.
Доволен съм от този факт, тъй като пътниците ще бъдат обслужвани с нова качествена техника и по този начин се повишава комфорта на обслужването.
Купихме нова кислородна станция. А скоро бяха доставени 7 дизелови и 4 електрически влекачи, които служат за теглене на колички с багаж. Подписан е и договор за доставка на колички за превоз на куфари, чанти и на контейнери. Надявам се до няколко месеца да бъдат доставени. Следващата седмица ще дойдат два агрегата за зареждане на самолети с електричество GPU. По този начин почти цялата техника е обновена.
Надявам се до дни да подпишем и договора за доставка на четири стълби. Две големи и две малки покрити стълби. Реално те ще приличат на ръкав. Залепват се за самолета. От другата страна спира автобусът и пътниците се обслужват на сухо и на завет от ветровете.
- Кои от инвестиционните си намерения отпреди няколко месеца изпълнявате вече? Какво още предстои? Нов ръкав, разширение на терминала, какви други проекти?
Летище София е като жив организъм и ние искаме то да се развива непрекъснато, да може да поема повече самолети и да обслужва повече пътници.
Тази година за нас беше приоритет и стартирането на процедури за проектиране по различни проекти за развитие на летището.
Обявена е обществена поръчка за два перона и две пътеки за рулиране. Тя е публикувана на сайта на летището. Надявам се да има голям брой кандидати.
Целта ни е през 2012 г. да приключи проектирането и през следващата година да започне строителство.
Вече завърши монтирането на вентилационната система на помещението, което летище София ще предостави за пушачите наТерминал 2. То ще бъде в един от бизнес салоните.
- Кои пътници ще имат достъп до него?
Всеки пътник, който си плати таксата за бизнес салона, ще може да го използва. В бизнес салона се осигурява престой до 3 часа и може да се консумират по избор без ограничение питиета и храни.
- Колко струва престоят в бизнес салоните?
Цената е 14 евро на посетител.
Ако седнете в другите кафенета на летището и престоите по-дълго като консумирате, цената ще е абсолютно същата. Но в бизнес салоните пътниците са обслужват в по-комфортна среда. Пушачите няма да са длъжни да излязат извън стените на терминала, за да изпушат цигара , а могат да го направят, докато си пият кафето или уискито в специалния салон.
Следващата година ще дадем приоритет на бизнес салоните "Плиска" и "Преслав" на Терминал 2 и на този на ВИП-Б, който се намира на Терминал 1.
За да се повиши комфортът на обслужване на ВИП-пътниците, в бизнес плана на "Летище София"за 2013 г. ще бъде включен цялостен ремонт на ВИП-Б, който обхваща ремонт на зали, тоалетни, на барчето. Ще бъдат подменени мебелите, интериорът, телевизорите и другата обслужваща техника.
- Ще има ли и в Терминал 2 салон за ВИП-пътници?
Не предвиждаме там отделен ВИП салон, тъй като има два бизнес салона. Реално те конкурират ВИП-Б, който се намира на Терминал 1. Но сумата, която се заплаща за тяхното ползване е по-ниска.
Това е разбираемо, защото услугата на ВИП- Б включва допълнително и отвеждане на пътника директно до самолета, като той се взима с отделен автобус, докато пътниците от бизнес салоните на Терминал 2 се качват заедно с всички останали на автобус или минават през ръкава на терминала, за да се качат на самолета.
Започваме дискусия за проектиране и строителство на нов терминал. Миналата седмица бяха тук предишни директори на летището, зам.-министри с ресор авиация, които са участвали в управлението на летището. С тях обсъждахме план за един нов терминал във връзка с нарастването на пътникопотока през летище София. Капацитетът на двата терминала е около 4,5 милиона пътници, а тази година очакваме над 3,5 милиона пътници да минат през столичния аеропорт. Имаме устойчив растеж на пътниците от 4,5 - 5% годишно.
Това ни кара да се замислим за стартиране на процедура за проектиране на нов терминал. Следващата година ще започнем и процедура за разработване на нов Генерален план на летище София. Така реално ще бъдем подпомогнати в правилния избор на местоположение за новия терминал.
- Има ли свободни площи за нов терминал?
Има терени, но за мен най-доброто решение е Терминал 1 да бъде съборен и на негово место да бъде изграден нов пътнически терминал.
- А лоукост компаниите, които кацат сега там, къде ще приемате?
Временноще се изгради помощен терминал за лоукост компаниите, докато се въведе в експлоатация новият.
- Защо теренът на Терминал 1е най-добър ?
Защото тук има построена инфраструктура, има всичко. Паркингът, който в момента е едноетажен, може да бъде надграден и да се направи на три-четири етажа. Може да се развие мостова система, така че на първо ниво да бъдат пристигащите пътници, на второ - заминаващите, както е направено на много места в света, за да няма пресичане на пътникопотоците.
Разбира се, това, което е историческа ценност на Терминал 1, ще бъде съхранено. Заседателната зала, която е от първите години на съществуването на летище София, мозайките, кованото желязо, полилеите...Искаме всичко това да бъде съхранено и пренесено в новия терминал, като се запази духът на стария, първи терминал на столичното летище. Едновременно с това, това ще бъде ново технологично съоръжение.
ДП РВД ще завършат новата кула за ръководство на полетите до месец-месец и половина. Така реално кулата, която в момента се намира на стария терминал, няма да е необходима и вече няма да бъде препятствие да се разруши Терминал 1 и на негово място да се построи нов терминал с две галерии и17 ръкава, който ще може да обслужва около 5-6 милиона пътници на година.
Такъв терминал ще реши проблемите на летището за следващите 10-15 години.
- Ще мислите ли и за нова писта?
Според мен втора писта на тази площадка няма как да се построи. Затова нещо трябваше да се мисли преди години. Не съм привърженик на коса писта, защото тя би увеличила капацитета на сегашната само с около 30%.
А за да се направи, трябва да се изгради и магистрална пътека за рулиране и да се наложи отчуждаване на половината Бусманци, което ще изисква много средства за отчужденията.
Убеден съм, че ще изпълним намерението си за две нови пътеки за рулиране - скоростна и рулираща и така ще вдигнем капацитета на сегашната писта на летището.
В бъдеще, ако се прецени и има решение, бихме могли да търсим нова площадка за строителството на ново летище.
- Което да бъде лоукост ли?
Не, не. Нормално международно национално летище. Ще се направи, ако е необходима пропускателна способност 20 млн.пътника на година. Ще се прецени на базата на анализите и ще се разработи в Генералния план. Но това е по-далечна перспектива.
- Ще се прави ли нов ръкав на Терминал 2?
Има един ръкав, който е повреден от доста време. Щетите са такива, че не може да бъде ремонтиран. Затова искаме да доставим нов ръкав. Планираме да монтираме още един и в следващата година - още два ръкава.
Има възможност на пета и на единадесета стоянка да се монтират още два ръкава. Нашите инженери работят по техническото задание, за да ги вкараме в бизнесплана за следващата година , така че да имаме удобства за пътниците и за самолетите. Това означава , че ще имаме 11 ръкава в края на 2013 г., ако изпълним бизнесплана.
- Колко от бизнесплана на летището за тази година сте изпълнили досега?
Радвам се, че тази година до момента, в края на осмия месец, 80% от бизнесплана е изпълнен, което означава, че до края на 2012 г. бихме стигнали 90-95 процента от него. Ще се радвам, ако стартираме процедурите, да се стигне до договор, така че нещата да вървят в срок.
Сега обявяваме поръчка за два снегорина, високо технологични машини, които да се движат със скорост 80-90 км/час и да имат капацитет около 320 000 квадрата на часвсеки. Така двата ще чистят 740 000 кв.м на час.
Поръчката ще бъде обявена до дни.Надявам се в началото на следващата година машините да са тук. Точно тогава ще ни трябват. Някои неща не стават с магическа пръчка, важното е да ги имаме. Това много ще облекчи почистването на пистата. Миналата година не затворихме летището нито за един ден. Имахме няколко отменени и върнати полети, но летището не беше затворено. Работихме въпреки тежката зима, 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината.
- Колко ви струва поддържането на летище Балчик и летище София?
Това е труден въпрос, не мога да ви отговоря с цифри. На летище Балчик има назначени 4-5 човека. Целта ни за летище Балчик е то да се самоиздържа. Не очакваме от него значителна печалба, но се стараем поне да няма разходи. Затова полагаме огромни усилия. Стараем се да търсим варианти за самофинансиране на летището.
- Там кацат ли самолети?
Кацат малки самолети. Те са с малко излетно тегло и плащат малки такси. Затова се опитваме да отдаваме под наем офиси, хангар. Да предоставяме площи под наем.
Летище София е най-голямото летище в България. Изискват се много средства и усилия за неговото поддържане. На летището работят приблизително 2100 човека . Това показва колко много специалисти се грижат, за да може всеки един , който минава през летището да се чувства добре обслужен, да не усети дискомфорт.
- Казахте, че планирате да се увеличат местата за сядане в залите.Какви нови услуги ще получат пътниците?
Надявам се до месец да стартира процедурата за разширение на Терминал 2. В момента на втория етаж преминават пътниците, а отдолу галерията се използва за паркиране на самолетообслужваща техника.
Ние искаме да затворим галерията на ниво нула с фасада и пристигащите пътници от страни извън Шенген да минават отдолу самостоятелно. Там ще се направят магазини. По този начин ще се увеличат търговските площи и съответно не авиационните приходи.
От друга страна това пространство ще бъде разделено на две и ще се направят автобусни стоянки, за да може пътниците да излизат към неконтактните стоянки.
Работим активно по проекта. В момента върви процедура за разширение на терминала в северна посока - с около 12 метра, нови два асансьора, стълбищни клетки. Така ще се разделят потоците "Шенген" и "Не Шенген". Процедурата е голяма, надявам се в най-скоро време да приключи. Направили сме така, че да има конкуренция и да може летище София да избере най-добрия партньор и изпълнител за поръчката.
- Ще увеличите ли магазините? Как върви подмяната на наемателите с изтичане на старите договори?
Непрекъснато пускаме обяви за отдаването под наем на търговски площи.Сменяме тяхното предназначение, така че да може да се търсят наематели. Стараем се максимално да отговорим на техните изисквания.
В същото време безмитната валутна търговия, която се изпълнява от летището, върви много добре.
Ние не само надхвърляме приходите от миналата година, но и надхвърляме с малко и прогнозните приходи за 2012 г.
Но имаме някои направления, които не са толкова успешни. Затова сме предприели действия и предстои значително преструктуриране на летище София.
- Какво означава още преструктуриране, защото вие оптимизирахте вече някои отдели и дирекции на летището?
Преструктуриране означава намаляване на персонала. Тъй като част от обема на дейностите в наземното обслужване намаляха, заради свиване на дела ни в тази услуга до 50%. Преди либерализацията на пазара и влизането на двата чуждестранни оператора в наземно обслужване, ние изпълнявахме 100% от дейностите.
Затова не можем да оставим толкова персонал, колкото когато сме обслужвали сами всички авиокомпании с полети до и от летище София. Опитваме се по всякакъв начин да запазим персонала, като преквалифицираме кадри и ги пренасочваме към свободни места в другите дейности на аерогарата, така че хората да не си загубят работата. Но без съкращения няма да се мине.
Това е непопулярна мярка. За мен е много неприятен факт, защото работя на летището 18 години и познавам почти всички хора...
- Досега не сте уволнявали хора. Не ви се беше налагало.
Не ми се беше налагало, но може би без това няма да може да се мине.
Хората са информирани, знае се в какви направления, какви съкращения ще бъдат направени. Провел съм разговори с голяма част от колектива. На всички съм обяснил защо се налагат тези мерки. За да може летището да тръгне напред, да увеличим приходите и да вдигнем работните заплати, без такива непопулярни мерки няма как да се мине.
- Плащате ли си заемите за модернизацията на летището?
Имаме два заема - от ЕБВР и от Кувейтския фонд . Те се обслужват редовно, летището си изплаща и главниците, и лихвите по заемите. В момента се търсят решения за проблема, който имаме с кувейтската фирма, която построи новата писта.
Надявам се, че до няколко седмици ще бъде ясна посоката, по която ще трябва да се тръгне, за да се реши проблемът с поисканите повече пари за пистата.
- Имате ли нови дефекти от строителството на новия терминал и пистите?
Вижте, при всяко строителство се появяват дефекти. Работим добре и с двамата изпълнители. Когато са се появявали дефекти по сградата на новия терминал или по някои от съоръженията, общуваме с Щрабаг, те не са отказали и в момента си ремонтират някои от проблемните детайли. Специално за лот 2, новата писта, няма проблеми и нямаме претенции към кувейтската фирма изпълнител. Преди няколко седмици се срещахме и раговаряхме.
- Г-н Пейков, има ли нужда от ново лоукост летище, както каза за economymagazine.bgЗахари Алексиев, бивш изпълнителен директор на ГВА и член на УС на авиокомпанията "Хели Ер"?
В София е нецелесъобразно да се прави второ летище в момента, тъй като трафикът и пътникопотокът не са още достатъчно големи. Поддръжката на едно летище изисква много средства и ако пътниците се разделят между две летища, независимо в каква пропорция, нито едното ще е добре, нито другото. Никой не строи летища, за да прави конкуренция сам на себе си.
- Преговаряте ли вече за размера на новите и старите летищни такси с авиокомпаниите?
Още не сме започнали. В момента летищните такси са обсъждани между Гражданска въздухоплавателна администрация/ГВА/ и летището. Работим в много напрегнат режим. Надявам се до ден-два да бъдат подписани от "Летище София" и ГВА, за да могат да бъдат внесени в Министерски съвет за разглеждане. Колегите от ГД ГВА подхождат с много голямо разбиране към нашите предложения за корекции в Методиката за образуване на таксите и Наредбата.
Таксите на летище София ще се договарят между летището и комитета на потребителите, след като влязат в сила нормативните документи.
Всички такси ще бъдат разходоориентирани, което означава, че ние трябва да доказваме разходите, които правим , пред авиокомпаниите.