Самолетните билети поскъпват
Летищата в страната с две нови такси до месец . Столичният аеропорт въвежда промените от догодина
Самолетните билети за пътници, излитащи от български летища може да поскъпнат, заради въвеждане на две нови летищни такси.
Такса „сигурност” и такса „шум” ще се въведат с промени в Наредбата за таксите за използване на летищата за обществено ползване и за аеронавигационно обслужване. Проектът е качен на страницата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за обществено обсъждане. За четири от летищата – на Варна, Бургас, Пловдив и Горна Оряховица таксите са посочени и ще влязат в сила веднага след приемането на наредбата от Министерски съвет, съобщи Людмил Манасиев, директор Дирекция „Летища” в ГД ГВА за www. economymagazine.bg.
1,77 евро ще бъде такса „сигурност” на заминаващ пътник от Летище Варна, 1,21 евро е тя за пътник, излитащ от Бургас да 31 декември 2012 г.
Догодина от януари таксата скача съответно на 4,36 евро за пътник за Варна и на 2,92 евро за Бургас.
ТПрез 2012 г. авиокомпаниите няма ще заплащат такса „шум” / екологична/ за морските летища, но от 2013 г. тя ще бъде 3,74 евро и за двете морски летища.
Наредбата предлага за Летище Пловдив да се продължи политиката за намалени на половина летищни такси, която беше приета преди две години, с цел да се привлекат повече нискотарифни и чартърни авиокомпании.
Летище Пловдив ще има такса „шум” в размер 5% от такса „кацане” през деня / 6-22 часа/ и 10% от такса „кацане” нощем/22-6 часа/. Размерът на такса „сигурност” ще е половината от такса „обслужване на пътниците” за излитащ пътник, пише в проекта.
За Летище Горна Оряховица, което планира също да се развива за нискотарифни и чартърни полети се предлагат 1,5 евро такса „сигурност” за заминаващ пътник и 0,15 евро на тон максимално тегло за всички видове въздухоплавателни средства.
Летище София, като най-голямо национално летище, ще определи проектни нива на летищните таксите по Методика, която ще бъде приета като приложение към Наредбата. Столичният аеропорт ще ги представи на авиокомпаниите-потребители на летището, а в 4 месечен срок трябва да се уточнят и публикуват уточнените нови нива на таксите. Ако има несъгласие между Летище София и Съвета на потребителите на аеропорта по размера на таксите, той ще внася възражение в ГД ГВА / Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация/, която ще изпълнява ролята на регулиращ орган, обясни Манасиев.
В такса „шум/екологична” се калкулират всички разходи за намаляване на вредните въздействия върху околната среда от самолетите. Летище София изпълнява специална програма за намаляване на въздействията от шума на самолетите в зона около летището с смяна на дограмата, както и събаряне на най-близките до пистите сгради, на която изтича срокът. Монтирани е система за мониторинг на шума, предприети мерки за защита на летателното поле от птици и други животни, от разливи на горива и обезледенителни течности.
Вероятно ще бъде актуализирана шумозаглушителната норма и съответно зоната, за която са необходими мерки за заглушаване на шума, обясни Людмил Манасиев.
Събраните от такса „сигурност” средства ще се използват за разходите за скенери, рентгени за проверка на ръчни и другите багажи, патрулиране и всички устройства за осигуряване на сигурността на пътниците в защитената зона на летището.
След терористичния акт в Бургас , вероятно ще се предвидят допълнителни съоръжения за наблюдение на външния периметър около летищата. Те ще се финансират също от такса „сигурност”, каза Манасиев.