Вече не се продават коли на над 10 години
Цената на новия автомобил пада с 30% още с излизането от магазина, казва зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев
Как се движи пазарът на автомобили втора ръка?
Пазарът се движи доста успешно. Тази година сме много, много добре. Причината е, че все по-малко се купуват нови автомобили. Хората се научиха, че от нови автомобили се губи страшно много. Още с изкарване от магазина цената се намалява с едно 30 процента. През втората година стига до 60-70 процента от стойността, която сте платили в магазина. Българите не са от най-платежоспособните и си купуват автомобили втора ръка, които вече са загубили тези 60-70 процента.
Спрямо миналата година какво повишение очаквате?
Още от началото на годината имаме увеличение в порядъка на около 20-35 процента спрямо година по-рано. Миналата година, аз лично, като автокъща, съм продал около 20 автомобила. Сега около и над 35 автомобила.
Свалихме много маржа. Сега, ако продаваме една кола за около 10 000 лв., печалбата за нас е около 600 лв.
На какво се дължи това?
Правим го основно, за да избегнем вдигането на цените. В Западна Европа в момента също има криза. Имайки предвид това, там все по-малко и по-малко прибягват до закупуване на чисто нови автомобили, като предимно се насочват на такива, които са на възраст между 2 и 3 години. В скъпия диапазон, в момента имаме такива цени, които не могат да се открият никъде другаде освен в България. Не случайно съседските ни страни на Балканите си купуват автомобили от нашия пазар. Ние се превърнахме в регионален пазар. Албания, Македония, Турция - всички идват и си купуват коли от България.
Откъде се внасят основно автомобилите втора ръка?
Предимно от Италия и Германия. Италианският пазар сме го разработили много добре. Разработили сме така наречените пакети, като взимаме между 7 и 10 коли накуп, като ги взимаме по-евтино. Причината да излиза по-евтино отколкото да дойде някой да купи автомобил на парче - една или две коли, е, че аз имам сключени договори с автокъщите и купувам колите на по-ниски цени. В момента имам сключени договори с около 10 по-големи разпространители на нови автомобили. С тях имаме уговорка да изкупуваме всичко, което влиза вътре като втора ръка. Една част отиват за България, за Полша, за руските републики, някои ги пращаме и на немския пазар, но това е много малък пазар.
Кои са най-продаваните като марки и в какъв ценови клас?
Все още най-търсени са BMW и Mercedes, но много се продават и японски автомобили. Почти всичко се търси, всеки има индивидуални предпочитания.
А като ценови клас?
В ценовия клас - от 7000 - 8000 лв. до към 15 000 - 20 000 лв. Над 25 000 лв. повечето сделки са във вид на замяна, бартер или някакво изплащане.
На лизинг или в брой се заплаща най-често?
Аз отдавна не съм давал кола на лизинг. Според мен е много по-разумно да се изтегли един потребителски кредит и така да се закупи автомобил отколкото да се прибягва до лизинг. Лихвите реално са едни и същи, даже бих казал, че потребителският кредит излиза по-евтино. Спестяват се доста такси, които налага лизингът. При невъзможност да се покриват вноските, автомобилът става веднага тяхна собственост. Също така при плащане в брой може да се разчита на по-голяма отстъпка от търговеца.
Каква е средната възраст на колите втора употреба?
Коли, които са минали 10 години, почти не се продават. Най-много продаваме автомобили на възраст между 3 и 8 години, около 5-те години са най-търгувани. Българинът вече избягва да взима стари коли, които да трябва да ги ремонтира основно и да влиза в приключения.
Колко процента от колите, които се движат по улиците са втора ръка?
Мога да кажа на база данни от регистрацията в КАТ. Мисля, че не повече от 10 процента са нови автомобили. 90 процента от автомобилите са втора ръка.
Преди време лансирахте идеята за продажби на коли с гаранция? Как се развива този пазар?
Направихме вече с една застрахователна компания тъй наречената "удължена гаранция", като в момента сме я пуснали пилотно в две фирми. Получихме доста добри цени от преговорите - за тримесечна гаранция плащаме около 300 лв. към застрахователя.
Какво точно представлява "удължената гаранция"?
Това е вид услуга, която ние предлагаме пилотно. Тя се състои в обслужване на автомобила, което ние трябва да направим. То включва ангренажен ремък, смяна на масла, ходова част, консумативи. След като сме направили това, предлагаме тази гаранция да влезе в действие. Пускаме документите при застрахователите и казваме кой автомобил в кой сервиз е обслужен. От там има подпис и печат, че автомобилът е ремонтиран при тях. Гаранцията може да бъде 3, 6 или 12 месеца. През това време, ако се случи нещо по основните агрегати, ние описваме щетите и ги представяме пред застрахователя. От своя страна дружеството до два часа ни връща отговор по мейла.
Все още нямаме развален автомобил, който сме продали с гаранция.
Българинът в повечето пъти не я иска тази гаранция. Той предпочита сам да си смени консумативите и да му се свали цената при майстора, ако е познат. Така, ако клиентът не е от София, а от друг град, предпочита да я вземе веднага вместо да чака няколко дни докато му сменим консумативите и да се връща отново, за да я взима.
Какво е оскъпяването при покупката на кола втора употреба с гаранция?
Оскъпяването фактически е точно смяната на консумативите. Ако тя е 3 месеца, ние я даваме безплатно и смяната на тези консумативи е за сметка на търговеца. Ако е за по-дълъг период от време, за година примерно, сумата става около 800 - 1000 лв. Цената зависи от автомобила, дали ще е по-скъп като агрегат, по-нов.