Веселин Налбантов: Мит е, че морето в Гърция и Турция е по-евтино
Очакваме 12% ръст на туристите по родното Черноморие, казва хотелиерът и член на Съюза на собствениците в Слънчев бряг
- Г-н Налбантов, какви са очакванията ви за летния сезон?
Очакванията са за поне 12 процента ръст на туристите в сравнение с предходния летен сезон. На пазара вече работят две нови руски туроператорски агенции. Нашият туристически пазар става все по-конкурентен. Има засилен интерес от страна на израелски и румънски туристи, от Полша също очакваме гости. Всички онези държави, от които едно време идваха много туристи у нас, сега виждат страната ни като една модерна дестинация. Наистина може да се каже, че в България хотелиерската и ресторантьорската част е прекрасна. Има само няколко проблема, които трябва да изчистим.
- Кои са те?
Един от най-сериозните ни проблеми е барачната търговия, сивият сектор, който съществува без ние да го желаем. Имаме прекрасна база, като това е доказано и е факт. Ако някой се поразходи по българските курорти, веднага ще забележи, че държавата не си върши достатъчно добре работата.
- Как гледате на административната реформа, за която спомена преди дни финансовият министър Симеон Дянков? Обсъжда се заместник-министърът на туризма Иво Маринов да се премести с подчинената му администрация в Пловдив.
Да, преди няколко дни стана ясно, че туризмът вече няма да е ситуиран в София. Плановете заместник-министърът на туризма да се премести с подчинената му администрация в Пловдив е добра. Видя се, че мегаминистерството, което включва енергетика, икономика и туризъм, не работи както трябва. Всяка година се твърди, че нашият отрасъл ще е приоритет, та дано това отделяне от столицата да има положителен резултат. За нас е добре, че ще е по-близо до морето. Единствено се питам защо туристическата администрация не беше преместена в Бургас, където е основният център на туризма и има най-многобройна леглова база. Например, сега очакваме да отворят много заведения. За да стане това, са нужни регистрации, категоризации, а няма кой да го направи. Просто министерството в момента не разполага с нужния капацитет и потенциал.
- Казахте от кои държави се очаква ръст на туристите. Очаквате ли отлив при някои?
Наблюдава се една по-голяма дистанцираност от страна на германските туристи. Те изчакват до последния момент и, както се казва, се записват масово в последните минути. Но голям отлив надали ще има, може дори да отчетем ръст на гостите от Германия. Очакваме отлив от страна на арабските туристи, при които се наблюдаваше повишен интерес през последните години, най-вече към Варна и близките курорти. Имахме много туристи от Иран, но сега заради всички размирни действия в района, очакваме спад.
- Българските хотелиери ще успеят ли да запълнят легловата база?
Легловата база в цялата страна едва ли ще бъде запълнена. Но по големите черноморски курорти се надявам, че ще бъде пълно. Записванията към момента вървят много добре. Лошото е, че малко скъсихме сезона. Това може би се дължи на това, че зимата беше лоша, отразяват се и повишените цени на комуналните услуги – ток, парно, газ, вода. Сезонът ще започне някъде около 15 май и ще продължи до 15 ноември.
- Предвиждате ли някакви преференциални цени за българите, за да ги накарате да останат да почиват у нас?
По принцип за българите правим най-големите намаления, въпреки тиражираната информация, че хотелиерите гледат на родните туристи с друго око. Но през последните три години българите са основна част от присъстващите гости. При всички случаи за нашите туристи винаги трябва да има някаква преференции.
- Колко би излязла едноседмична почивка на четиричленно семейство по българското Черноморие?
Нещата са индивидуални, тъй като всяка фирма има собствена концепция и политика. Но сумата, категорично, не е по-висока от тази, която плащат туристите от западна Германия или от Великобритания, както се твърдеше постоянно през последните години.
- Къде ще излезе по-евтино морето на това четиричленно семейство – в България или в Гърция, или Турция, например?
Категорично по-скъпото българско море в сравнение със съседните ни страни е мит, който се тиражира непрекъснато. Почивката в Гърция не излиза по-евтина от тази в нашата страна. В южната ни съседка имат бази, които нямат нищо общо с нашите, категорично не са по-добри. Гърците привличат гости с евтини полети, ако са включени в пакета, иначе всичко останало не е по-добро от предлаганото тук, в България. Да, вярно, там не се плаща за чадър и шезлонг, но това у нас е вина на държавата. За всичко останало, навън като излезеш от плажа, цените са двойни и тройни . Мит е, че Гърция печели повече туристи и заради по-добро обслужване. Там дори не издават касови бележки. Блок масите на много от хотелите са мизерни в сравнение с това, което предлагат българските хотели.
- По колко средно харчат туристите у нас? Българите или чужденците са по-дащни?
Определено българските туристи са склонни да похарчат повече пари от чужденците. Последните идват с 200-300 евро извън средствата, които са дали за закупуване на пакета. Те си плащат за ол инклузив – всичко включено в цената. Закусват и очакват вечерята, без да дават допълнително пари за междинни хапвания. Стискат си стотинките до края и ако могат, гледат да си върнат платената сума за пакета обратно или поне част. Специално за това взехме решение да се прави рекламация само на място. Причината е, че масово туристите, след като се приберат, заявяват, че в хотела са паднали и са си счупили пръста или нещо друго, с което да могат да си върнат парите.
- Това означава ли, че чуждите туристи се оплакват повече?
Да, така е. Най-много се оплакват германците и то неоснователно. В четвъртък вечерта бях в заведение в центъра на Прага и си поръчах картофена салата. В чинията имаше парче пластмаса. Без да вдигам скандал посочих на келнера, че трябва да се направи някакъв реверанс. Не последва никаква реакция. Ако това се случи на чужденец в България, той ще си поиска обратно цялата сметка.
- От какво се оплакват най-много?
Най-често германските туристи се оплакват от шума, което вече е малко основателно. Оттам нататък – за всичко, за което си решат. Например - тръгнали нанякъде, напили се, станал инцидент и веднага се оплакват, че са паднали в хотела. Просто нацията им така е свикнала. Иначе като цяло при другите националности почти няма оплаквания.
- Взети ли са мерки да не се повтаря миналогодишната ситуацията с туристите, които останаха с дни блокирани у нас, заради задължения на туроператора „Алма Тур”?
Ние се мъчим да изкараме регистър на фирмите. Това не е единичен случай. Има още много други фирми, които злоупотребяват с доверието на търговските си партньори и ги оставят с неизплатени суми. Но не искам да ги коментирам и да навлизам в подробности.
Десислава Янкова