Европейците все още нямат достатъчно доверие в пазарите на дребно

Разликата между Изтока и Запада в доверието на потребителите постепенно изчезва

Европейската комисия представи днес показателя за развитие на пазарите на дребно за тази година, с който се следи как потребителите от ЕС оценяват действието на 40 области на стоки и услуги, съобщи пресслужбата на ЕК.

Общото доверие в пазарите следва положителна посока от 2010 г. насам, но в доклада се посочва, че само 53 на сто от гражданите вярват, че дружествата в областта на услугите спазват правилата за потребителите. При стоките този дял е малко по-висок - 59 на сто. Доверието на потребителите не се е повишило в сравнение с 2016 г.

Според потребителите в повечето държави от ЕС особено проблемни области остават далекосъобщенията, финансовите и комуналните услуги (вода, газ, електроенергия, пощенски услуги). Като положително може да се посочи заключението в доклада, че разликата между Изтока и Запада в доверието на потребителите постепенно изчезва. Услуги като лични грижи и почивки получават високо доверие от потребителите. 

Основни изводи на ЕК

В сравнение с 2016 г. се отчита слабо подобрение, въпреки че посоката остава положителна от 2010 г. насам. През последните две години най-много са се подобрили услугите в областта на ипотеките, снабдяването с вода, ток, газ.Пазарите в Западна Европа продължават да работят по-добре за потребителите, макар че и тази година, изчислено средно, най-голямото подобрение на резултатите се отчита в Източна Европа. Това показва, че разликата между Изтока и Запада в работата на пазарите в полза на потребителите постепенно изчезва. 

Действията на ЕК и на държавите в ЕС по въпроса за различното качество на храните следва допълнително да подобрят оценката.Услугите по предоставяне на интернет и мобилен сигнал остават най-проблематични за потребителите, като през изминалата година съответно 20,3 на сто и 17,5 на сто се оплакват от обслужването в тези области. Други области, посочени от поне 10 на сто от потребителите, включват телевизионни абонаменти, стационарни телефонни услуги, продажби на електронни стоки, железопътен и градски превоз, автомобили втора употреба, недвижими имоти, пощенски услуги, нови автомобили, автомобили под наем, както и поправка на превозни средства.Финансовите услуги са областта, в която потребителите понасят най-големи щети (финансова загуба или загуба на време) в случай на проблеми. Не по-малко от 35 на сто от потребителите, срещнали проблеми при застраховки за дома, ипотеки, заеми и кредити, снабдяване с ток и вода, съобщават за сериозни щети.

Други области, в които потребителите, срещнали проблеми, съобщават за високи щети, са авиокомпаниите, инвестиционните продукти и застраховките на автомобили.Недвижимите имоти и автомобилите втора употреба се ползват с най-ниско доверие сред потребителите. Само 38 на сто от потребителите вярват, че доставчиците на услуги в областта на недвижимите имоти спазват правилата, а при употребяваните автомобили доверието е 36 на сто. 

Подобряване на защитата и доверието на потребителите

ЕК предложи да се въведат общи искове от името на потребителите и да се въведат по-силни правомощия на службите за защита на потребителите да налагат наказания. 



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: доверие | европейци | свободен пазар

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ