Facebook и бъдещето на поверителността на личните данни в интернет

от Джефри Сакс

Крис Хюз, съосновател на Facebook, наскоро отбеляза, че общественият контрол върху Facebook е „доста закъснял“, заявявайки, че „за мен е шокиращо, че не е трябвало да отговарят на повечето от тези въпроси по-рано“. Лидерите в сектора на информационните технологии, особено в Европа, от години предупреждават за злоупотребите във Facebook (и други портали). Техните вътрешни наблюдения и практически препоръки са крайно необходими в този момент.

Изявлението на главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг пред американския Сенат не направи много за запазване на общественото доверие в компания, която разпространява личните данни на своите потребители. Най-показателният момент от него бе, когато сенаторът от Илинойс Ричард Дърбин попита дали Зукърбърг би имал нещо против да сподели името на хотела си и хората, на които е изпращал съобщения през изминалата седмица, точно каквито са данните, проследявани и използвани от Facebook. Зукърбърг отговори, че не би му било приятно да предостави тази информация. „Мисля, че това е същността на въпроса.“ отбеляза Дърбин, „Правото Ви на личен живот.“

Критиците на Facebook излагат този довод от години. Стефано Квинтарели, един от най-добрите ИТ експерти в Европа в областта на информационните технологии и водещ поддръжник на поверителността на личните данни в интернет (а доскоро и член на италианския парламент) е упорит и далновиден критик на злоупотребата на Facebook с пазарното си позициониране и злоупотребата с личните данни в мрежата. От дълго време той поддържа една мащабна идея - всеки от нас да запази контрол върху интернет профила си, който трябва да може да бъде прехвърлян между порталите с лекота. Ако решим, че не харесваме Facebook, трябва да можем да се прехвърлим към негов конкурентен сайт без да изгубим връзка с контактите, които остават във Facebook.

За Квинтарели, злоупотребата на Cambridge Analytica с данни, взети от Facebook, е неизбежно последствие от безотговорния бизнес модел на платформата. Facebook вече призна, че Cambridge Analytica не са единствените, които са се възползвали от личните профили, взети от тях.

В лични разговори с мен, Квинтарели сподели, че Общият регламент на Европейския съюз относно защитата на данните, който влиза в сила на 25 май след шест години на подготовка и обсъждане, „може да послужи като ръководство в някои отношения“. Съгласно Регламента, той отбелязва, „на организации, които не отговарят на изискванията, могат да бъдат наложени тежки глоби от до 4% от приходите им. Ако Регламентът вече беше влязъл в сила, за да избегне подобни глоби, Facebook би трябвало да уведоми властите за изтичането на данни веднага щом от компанията са разбрали за това, което е доста преди последните избори в САЩ.“

Квинтарели подчертава, че „Ефективната конкуренция е мощен инструмент за увеличаване и защита на биоразнообразието в дигиталното пространство.“ И тук Регламентът би трябвало да помогне, защото „въвежда понятието за преносимост на данните, според което един потребител може да прехвърля профила си от един доставчик на услуга към друг, както правим при прехвърлянето на телефония си профил, номера на мобилния си телефон, от един оператор на друг.“

Но „тази форма на собственост върху данните от профила на определен човек“ продължава Квинтарели, „със сигурност не е достатъчна.“ Също толкова важна е „взаимосвързаността: операторът, към който прехвърляме профила си, трябва да е свързан с другия оператор, така че да не изгубим връзката си с нашите онлайн приятели. Днес това е възможно благодарение на технологии като IPFS и Solid, разработени от изобретателят на мрежата Тим Бърнърс-Лий.“

Сара Шпикерман, преподавател във Виенския институт по икономика и бизнес (WU) и председател на Института за управление на информационните системи, е още един пионер на поверителността на личните данни в интернет, който от дълго време предупреждава относно вида злоупотреби, наблюдавани при Facebook. Шпикерман, която е световен авторитет по отношение на нелегалното пренасяне на онлайн идентичността ни за целите на таргетираната реклама, политическата пропаганда, общественото и частното наблюдение или други порочни цели, подчертава необходимостта от преследване на „пазарите за лични данни“.

 „Откакто Световният икономически форум започна да обсъжда личните данни като нов клас активи през 2011 г.“ ми каза тя, „пазарите на лични данни процъфтяват на базата на идеята, че те могат да бъдат „новият петрол“ на цифровата икономика, а очевидно и на политиката“. В резултат на това „повече от хиляда компании вече участват във верига за цифрова информация, която събира данни от всяка онлайн дейност и доставя таргетирано съдържание до онлайн или мобилни потребители в рамките на около 36 секунди от тяхното влизане в дигиталното пространство.“  Не само „Facebook, Google, Apple и Amazon събират и използват данните ни за всякакви цели, за които може да се сети човек“ казва Шпикерман. „Платформите за управление на данни, като тези, управлявани от Acxiom или Oracle BlueKai, притежават хиляди лични характеристики и социално-психологически профили за стотици милиони потребители.“

Шпикерман смята, че „пазарите на лични данни и използването на данните в тях трябва да бъдат забранени в сегашната си форма“, както и че Регламентът „е добър мотиватор за фирмите по света да поставят под въпрос практиките си за обмен на лични данни“. Тя също така отбелязва, че „започва да работи богата екосистема на онлайн услуги, които са благоприятни за поверителността на личните данни.“ Студенти-специализанти от WU направили проучване, като „сравнили практиките за събиране на данни от най-добрите онлайн услуги (като Google, Facebook и Apple), съпоставяйки ги с техните нови конкуренти, които оперират според новите правила за поверителност на личните данни.“ Проучването, казва тя, „дава възможност на всеки да премине към друга услуга на момента.“

Чрез огромната си лобистка сила, досега Facebook се е измъквал от практическите идеи на Квинтарели, Шпикерман и техните колеги. Последният скандал обаче отвори очите на обществеността за заплахата, която бездействието представлява за самата демокрация.

ЕС пое водеща роля като реакция на това благодарение на новите си стандарти за поверителност на личните данни и предложи по-голямо данъчно облагане за Facebook и други търговци на лични данни в интернет.  И въпреки това е необходимо и възможно да се направи още. Квинтарели, Шпикерман и техните колеги-специалисти по онлайн етиката ни предлагат практичен път към интернет, който е прозрачен, справедлив, демократичен и уважаващ личните права.

Джефри Сакс, преподавател в Колумбийския университет, е директор на Центъра за устойчиво развитие на Колумбия и на мрежата на ООН за устойчиво развитие.

Авторско право: Project Syndicate, 2018.

www.project-syndicate.org




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 83 на сп. "Икономика"


Етикети: интернет | онлайн | facebook | коментар | лични данни | поверителност | Джефри Сакс