Регулации
312
Хазартната индустрия залага бъдещето си на блокчейн
Според Ваня Илиева децентрализация е нужна както при плащанията, така и при рекламата в бранша
3023
~ 5 мин. четене
Ваня Илиева е вицепрезидент на отдела за афилиейт маркетинг на FXTP. Тя беше сред лекторите на 11-ата Източноевропейска среща на игралната индустрия, която се проведе в понеделник и вторник в София. С нея разговаряхме за това как блокчейн-технологията може да промени хазартната индустрия и какво е бъдещето на рекламата в този сектор.
- На конференцията споменахте, че клиентите в тази сфера до известна степен намаляват, но пък стават по-качествени. Какво означава всичко това и на какво се дължи?
- Заради новите регулации от Facebook и Google, както и заради GDPR, не можем да таргетираме толкова широка аудитория, както преди. Кампаниите ни вече са много по-ограничени и съответно генерираме много по-малко трафик – брой клиенти, които да ползват различните игрални продукти. За сметка на това пък хората, до които успяваме да достигнем, наистина знаят за какво става въпрос, знаят какви са възможностите, но и какви са рисковете. Това е хубаво, понеже много хора се заблуждават – чули, например, че биткойн е популярен, че с него се става богат бързо.
Именно това, освен че ни предизвикват да сме по-креативни, е другото своеобразно предимство на регулациите – благодарение на тях хората вече разбират за какво става дума. Компаниите също от своя страна предоставят много образователни материали на желаещите да играят, да търгуват и т.н.
- Критиците на криптовалутите и на блокчейн технологията като цяло посочват, че целта на тези технологии е да се извършват анонимни, често нелегални, плащания. Такава ли е целта хазартната индустрия, че все повече да се обръща към блокчейн-технологията?
- Блокчейн-технологията и криптовалутите са бъдещето. Както преди 20 години хората се страхуваха от интернет, понеже не го разбираха, сега се случва същото нещо – хората не разбират напълно какво е блокчейн и как да го използват, но тази технология е бъдещето. Тя се базира на директна връзка от типа "от потребител до потребител" (peer-to-peer). Така технологията дава както сигурност, стабилност и автономност, така и много голяма свобода, за всеки потребител, който работи с нея. Пак обаче стигаме до тънкия момент – хората, които не разбират блокчейн технологията, я отричат.
- Как може да се повиши осведомеността на аудиторията? Повече регулации по-скоро биха навредили или биха помогнали за това?
- За осведомеността - това правим всички в бранша, като в момента рекламираме различни обучения. А за регулациите – по-скоро не биха помогнали. Както беше споменато по време на конференцията, когато нещо не е регулирано, това не означава, че то е незаконно. Регулацията просто определя едни правила, които да се спазват. А идеята на блокчейн е обратната – че държавата не може да го контролира, затова и всички ползващи го му имат толкова доверие. Фактът, че криптовалутите са нерегулирани и че не подлежат на урегулиране, не означава, че са незаконни и че има някакви проблеми.
- Тъй като разговаряме по време на източноевропейска среща на игралната индустрия, как е България на фона на останалите страни от региона по навлизане на криптовалутите?
- Много бавно, но навлизат. За съжаление, има много измамнически компании, които манипулират българските играчи, има и много частни лица, които злоупотребяват. Моят съвет към потенциални играчи или просто към хората, които искат да търгуват с криптовалути, е просто да четат, да проучват платформите, през които търгуват партньорите, с които работят. Винаги трябва много четене преди да се инвестира. Българинът започва да търгува с криптовалути с оптимизъм и ентусиазъм, но нарастването на клиентската маса става малко по малко, много по-бавно, отколкото в Европа.
- Като на човек от маркетинга вашето мнение какво е – такъв голям проблем ли е телевизионната реклама на хазартните игри?
- Чак проблем не може да се нарече, но в България е скъпо и лесно манипулируемо. Освен това имаме цяло поколение, израснало с мобилните телефони, все повече и повече се създават нови приложения и други начини за реклама чрез мобилните устройства. Реално на повечето хора, като станат от сън, първата им задача не е да си пуснат телевизора, а да си проверят телефона. За добро или лошо, все повече разчитаме на компютрите и телефоните, отколкото на телевизионна реклама. Рекламният пазар е толкова динамичен, нещата се променят с часове. Ако говорим за криптовалута – ако днес биткойн е водещата тенденция, то утре може да е история.
- Оправдани ли са тогава тези рестрикции, които обмисляха българските управляващи в лицето на вицепремиера Валери Симеонов?
- За мен като маркетолог е хубаво, защото това ни предизвиква да сме по-креативни. Иначе се бяхме разглезили, бяхме свикнали с лесните кампании в Google и Facebook. В момента търсим нови начини да заобикаляме ограниченията. Ако говорим от чисто работна гледна точка, наемат се нови хора, които са креативни и отдадени.
Дали да се забрани да се обявява в рекламите кой колко бил спечелил е строго професионален въпрос. Моето лично мнение е, че всеки един играч трябва да има избор дали да сподели тази информация. Ако спечелиш от тотото, ти решаваш дали ще кажеш на всички, или ще го запазиш за себе си. Защо тогава да забраняват на „Национална лотария“ примерно да показва колко са спечелили хората – реално това е просто друг маркетинг похват.
- Г-жо Илиева, на 11-ата Източноевропейска среща на игралната индустрия бяха обсъдени актуалните предизвикателства пред компаниите от бранша. Беше казано, че на глобално ниво фирмите от сектора имат трудности да рекламират услугите си. Как е българският пазар в това отношение?
- България като цяло е един много тесен пазар и затова повечето сайтове и компании за залагания таргетират големи, богати държави. Благодарение на регулациите маркетинговите отдели започнаха да стават по-креативни, за да намират начини да заобикалят рестрикциите на Google и Facebook. Тъй като залаганията, криптовалутите и блокчейн-технологията подлежат на много строг контрол, това е един вид предизвикателство за нас маркетолозите - винаги да намираме новини начини за реклама.- На конференцията споменахте, че клиентите в тази сфера до известна степен намаляват, но пък стават по-качествени. Какво означава всичко това и на какво се дължи?
- Заради новите регулации от Facebook и Google, както и заради GDPR, не можем да таргетираме толкова широка аудитория, както преди. Кампаниите ни вече са много по-ограничени и съответно генерираме много по-малко трафик – брой клиенти, които да ползват различните игрални продукти. За сметка на това пък хората, до които успяваме да достигнем, наистина знаят за какво става въпрос, знаят какви са възможностите, но и какви са рисковете. Това е хубаво, понеже много хора се заблуждават – чули, например, че биткойн е популярен, че с него се става богат бързо.
Именно това, освен че ни предизвикват да сме по-креативни, е другото своеобразно предимство на регулациите – благодарение на тях хората вече разбират за какво става дума. Компаниите също от своя страна предоставят много образователни материали на желаещите да играят, да търгуват и т.н.
- Критиците на криптовалутите и на блокчейн технологията като цяло посочват, че целта на тези технологии е да се извършват анонимни, често нелегални, плащания. Такава ли е целта хазартната индустрия, че все повече да се обръща към блокчейн-технологията?
- Блокчейн-технологията и криптовалутите са бъдещето. Както преди 20 години хората се страхуваха от интернет, понеже не го разбираха, сега се случва същото нещо – хората не разбират напълно какво е блокчейн и как да го използват, но тази технология е бъдещето. Тя се базира на директна връзка от типа "от потребител до потребител" (peer-to-peer). Така технологията дава както сигурност, стабилност и автономност, така и много голяма свобода, за всеки потребител, който работи с нея. Пак обаче стигаме до тънкия момент – хората, които не разбират блокчейн технологията, я отричат.
Никъде или много малко се споменава влиянието, което блокчейн-технологията и криптовалутите имат върху организациите. Докато правителствата се издържат от данъци, то блокчейн-технологията не оказва такъв централизиран контрол върху големия оборот криптовалути. Ако в бъдеще централизираните органи не измислят начини как да работят с криптовалутите, това ще има влияние върху икономиките на различните страни.
Хубавото е, че банките вече разширяват кръгозора си и започват да измислят начини да въвеждат криптовалутите. Преди няколко седмици имаше среща на две големи международни банки, които обсъдиха именно този въпрос. Причината за въпросните ходове на банките е, че ако не започнат да работят с блокчейн и криптовалутите, паричният поток ще започне отчасти да ги заобикаля. Именно затова аз съм убедена, че в един момент в бъдещето банките ще се напаснат към блокчейн, защото това е бъдещето.
- Как може да се повиши осведомеността на аудиторията? Повече регулации по-скоро биха навредили или биха помогнали за това?
- За осведомеността - това правим всички в бранша, като в момента рекламираме различни обучения. А за регулациите – по-скоро не биха помогнали. Както беше споменато по време на конференцията, когато нещо не е регулирано, това не означава, че то е незаконно. Регулацията просто определя едни правила, които да се спазват. А идеята на блокчейн е обратната – че държавата не може да го контролира, затова и всички ползващи го му имат толкова доверие. Фактът, че криптовалутите са нерегулирани и че не подлежат на урегулиране, не означава, че са незаконни и че има някакви проблеми.
- Тъй като разговаряме по време на източноевропейска среща на игралната индустрия, как е България на фона на останалите страни от региона по навлизане на криптовалутите?
- Много бавно, но навлизат. За съжаление, има много измамнически компании, които манипулират българските играчи, има и много частни лица, които злоупотребяват. Моят съвет към потенциални играчи или просто към хората, които искат да търгуват с криптовалути, е просто да четат, да проучват платформите, през които търгуват партньорите, с които работят. Винаги трябва много четене преди да се инвестира. Българинът започва да търгува с криптовалути с оптимизъм и ентусиазъм, но нарастването на клиентската маса става малко по малко, много по-бавно, отколкото в Европа.
- Като на човек от маркетинга вашето мнение какво е – такъв голям проблем ли е телевизионната реклама на хазартните игри?
- Чак проблем не може да се нарече, но в България е скъпо и лесно манипулируемо. Освен това имаме цяло поколение, израснало с мобилните телефони, все повече и повече се създават нови приложения и други начини за реклама чрез мобилните устройства. Реално на повечето хора, като станат от сън, първата им задача не е да си пуснат телевизора, а да си проверят телефона. За добро или лошо, все повече разчитаме на компютрите и телефоните, отколкото на телевизионна реклама. Рекламният пазар е толкова динамичен, нещата се променят с часове. Ако говорим за криптовалута – ако днес биткойн е водещата тенденция, то утре може да е история.
- Оправдани ли са тогава тези рестрикции, които обмисляха българските управляващи в лицето на вицепремиера Валери Симеонов?
- За мен като маркетолог е хубаво, защото това ни предизвиква да сме по-креативни. Иначе се бяхме разглезили, бяхме свикнали с лесните кампании в Google и Facebook. В момента търсим нови начини да заобикаляме ограниченията. Ако говорим от чисто работна гледна точка, наемат се нови хора, които са креативни и отдадени.
Дали да се забрани да се обявява в рекламите кой колко бил спечелил е строго професионален въпрос. Моето лично мнение е, че всеки един играч трябва да има избор дали да сподели тази информация. Ако спечелиш от тотото, ти решаваш дали ще кажеш на всички, или ще го запазиш за себе си. Защо тогава да забраняват на „Национална лотария“ примерно да показва колко са спечелили хората – реално това е просто друг маркетинг похват.