Ръководството на БДЖ е сбъркало тотално поръчката за новите влакове
КЗК е уважила жалбата на германския концерн Siemens, която разкрива изключително много проблеми в проектодоговора
~ 2 мин.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отменила търга за закупуването и доставката на 42 нови мотрисни влака за „БДЖ – Пътнически превози“. Поръчката, пусната на 17 август 2018 г., бе гордостта на изпълнителния директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров и на цялото ръководство на железниците. Поръчката обаче беше разкритикувана от експертите още в момента на нейното публикуване, а сега КЗК потвърждава нейната несъстоятелност. За изготвяне на документация по търга през август миналата година БДЖ плати 100 хил. лв. на консултантската компания Ernst & Young.
Регулаторът е уважил жалбата на германския концерн Siemens, а срещу условията в търга жалби изпратиха още чешката Skoda и китайската държавна компания CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation).
Според Siemens един от проблемите с обществената поръчка е, че не е предвидена клауза за отложено изпълнение. Тъй като не е осигурено цялото финансиране за новите влакове, в договора фигурира клауза, че след първите три месеца той може да бъде прекратен от една от двете страни без предизвестие. Накратко: притесненията на компанията са свързани с това, че тя може да започне изпълнение на договора, а БДЖ да го прекрати без предупреждение в момент, в който разбере, че няма откъде да намери пари да плати. И това няма да има никакви последици за държавните железници.
Освен това основен проблем е неналичието на точен график за плащане на сумата по договора към компанията изпълнител. По този начин няма как да се сравнят ценовите оферти на кандидатите доставчици. БДЖ не е дал яснота кога ще се изпълняват междинните плащания, дори и след въпрос от компания, която е заинтересована от поръчката.
Притесненията на Siemens са свързани с това, че е възможно в процес на изпълняване на договора да бъдат налице нови финансови задължения, като например наем на хале за ремонт на локомотив, които не са конкретно разчетени в поръчката. По този начин компанията ще има още допълнително разходи и ценовата оферта, която предложи няма да е реална.
В решението на КЗК е упоменато, че БДЖ трябва да плати на Siemens разходите по производството в общ размер на 5700 лв. То подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Отменянето на търга идва в момент, в който железницата се тресе от скандали – в края на миналата седмица цялото ръководство на БДЖ подаде оставки заради „липса на комуникация и невъзможност за работа в екип“. В интервю пред медиите транспортният министър Росен Желязков призна, че в железницата има проблеми с планирането и провеждането на обществени поръчки и ремонти. От пускането на търга насам обаче изпълнителният директор на дружеството Владимир Владимиров обясняваше, че новите влакове ще върнат стария облик на БДЖ.