Марк Андрийсън - човекът, който промени света на технологиите

Програмистът и предприемач е отговорен за налагането на някои от най-широко използваните онлайн услуги, включително Facebook, Twitter и Instagram

Когато говорим за начина, по който технологиите променят живота ни през последните години, най-често се сещаме за иновативни платформи или услуги като Facebook, Twitter, YouTube или Foursquare. Малко вероятно е обаче да се замислим за инвестиционния фонд Andreessen Horowitz. А би трябвало, защото именно той е открил много от най-популярните днес технологични платформи още в ранния етап от тяхното създаване, инвестирал е в тях и ги е превърнал в гигантите, които са днес. Факт, който нарежда американския фонд сред най-влиятелните организации в сферата на технологиите и една от компаниите, които в най-голяма степен са променили живота на всички нас през последните години.

Andreessen Horowitz е създаден през лятото на 2009 г. от Марк Андрийсън и Бен Хоровиц. Голямата звезда в него безспорно е Андрийсън, който по това време е на 38 години, но има завиден опит в технологичния сектор. Той е сред представителите на първата вълна от интернет предприемачи и съосновател на два от първите популярни уеб браузъри в историята на интернет – Mosaic и Netscape. Вторият от тях печели изключителна популярност в средата на 90-те години на миналия век, а компанията зад него осъществява през 1995 г. изключително успешно първично предлагане на акции и между другото е отговорна за развитието на SSL технологията за по-сигурно браузване в интернет. През 1999 г. AOL придобива Netscape за сумата от 4.2 млрд. щ. долара, след което преименува компанията и на свой ред я препродава на Microsoft.

Получавайки около 100 млн. щ. долара от продажбата на първата си компания, Марк Андрийсън не се отдава на почивка, а създава заедно с Бен Хоровиц друга интернет корпорация – Loudcloud, преименувана в последствие на Opsware. През 2007 г. тя е придобита от Hewlett – Packard за 1.6 млрд. щ. долара. Днес Андрийсън е широко известен в ИТ средите със своята сентенция „Софтуерът изяжда света“ (Software is eating the world), с която иска да покаже, че софтуерът постепенно навлиза във всички останали браншове и ги променя из основи. Предприемачът има всички основания да твърди това. Освен че е важен участник в революцията на уеб браузърите, днес той е в бордовете на директорите на Facebook, eBay, Hewlett-Packard Enterprise, създател е също на платформата за социални мрежи Ning и е сред най-уважаваните рискови инвеститори в света на технологиите.

Списъкът на компаниите, в които създаденият и ръководен от него фонд за рисково финансиране Andreessen Horowitz е придобил дялове, прилича на класация „кой кой е в света на технологиите“. В него са социалните мрежи Facebook, Instagram, Twitter и Pinterest, приложението за локализация Foursquare, комуникационната платформа Skype (макар че инвестицията в нея е на по-късен етап и няма общо с първоначалното й налагане на пазара), сайтът за наемане на частни имоти Airbnb, първият сайт за групово пазаруване Groupon, Lyft – основен конкурент на Uber, разработчикът на шлемове за виртуална реалност OculusVR, разплащателната услуга TransferWise и разработчикът на Facebook приложения Zynga. Сред по-малките инвестиции на фонда са компании от ранга на „облачната“ система Box, медията BuzzFeed, борсата за криптовалути CoinBase, общността от програмисти GitHub, криптовалутата Ripple и много други.

В много от тях Марк Андрийсън и компания са инвестирали на твърде ранен етап, определяйки на практика по този начин бъдещето на съответния проект. Което означава, че днес ние дължим на този инвестиционен фонд много от услугите, които използваме ежедневно и той е изиграл важна роля за облика на глобалната мрежа такава, каквато я познаваме. Неговото влияние е особено силно в може би най-популярния интернет сегмент днес – този на социалните мрежи. През 2011 г. фондът влага 80 млн. щ. долара в микроблог платформата Twitter, с което се превръща в единствената организация, която има дялове в четирите най-големи социални компании към този момент – Facebook, Twitter, Zynga и Groupon.

Прави впечатление, че някои компании, получили финансиране от Andreessen Horowitz, като Instagram и Oculus VR, в последствие са придобити на 100% от друг онлайн играч, който дължи развитието си на същия фонд – Facebook. Можем само да гадаем в каква степен връзките на Анрийсън с Марк Зукърбърг са повлияли за това решение и каква би била цената за двете придобити дружества, ако купувачът беше някой друг. Както Instagram, така и Oculus обаче са изключително перспективни проекти и най-вероятно щяха да се развиват успешно и при друго стечение на обстоятелствата.

Какво предстои?

Погледите на анализаторите в ИТ бранша вече са насочени към новите стартиращи фирми, в които Andreessen Horowitz направи дялови инвестиции през отминалата година, сред които личат имената на Azimow, Sigma и HealthIQ. Междувременно от инвестиционния фонд вече обявиха, че занапред ще инвестират приоритетно в четири технологични сегмента: изкуствен интелект, финансови технологии (т.нар. fintech), виртуална реалност и бизнес софтуер. И като имаме предвид вече доказаната способност на Марк Андрийсън да разпознава бъдещите „горещи“ ИТ сегменти и проектите с потенциал, вероятно е добра идея да следим отблизо случващото се в тези четири сектора на технологиите.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 83 на сп. "Икономика"


Етикети: технологии | Марк Андрийсън | Андрийсън и Хоровиц

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини