Ноември е най-лошият месец за Apple от 2008 г. насам
Причините за това са многостранни, а изходът неясен
~ 3 мин.
Ноември се оказа ужасен за Apple и нейните акции. Към днешна дата пазарната капитализация на гиганта е с над 200 млрд. долара по-малко, отколкото на 1 ноември. Тя започна месеца със стойност от 1.055 трлн. долара, a сега тя е 826.8 млрд. долара, сочи справка в Ycharts.
Връщайки лентата назад, историята показва, че тъкмо на 1 ноември компанията обяви, че вече няма да съобщава броя на продадените устройства за тримесечие. След това акциите ѝ поеха надолу. За кратко Apple дори бе детронирана от Microsoft като най-скъпо струваща публична организация.
По всичко личи, че ноември се очертава да е най-лошият месец за Apple от 2008 г. насам, когато гигантът изпадна във финансова криза, пише Business Insider. Изданието посочва и пет причини за срива. Ето ги и тях:
1. Световният пазар на смартфони се влошава и продължава да се свива
Apple не е изключение от глобалните тенденции, особено предвид факта, че над 60% от приходите ѝ идват от продажби на iPhone. Тази година компанията дори изгуби второто място по продажби на смартфони в света.
По данни на International Corporation (IDC) през третото тримесечие са доставени общо 355.2 млн. броя телефони от страна на всички производители. Това е 6% спад на годишна база и четвърто поредно тримесечие на негативен тренд. Данните поставят въпроси за бъдещето на пазара, макар IDC все пак да прогнозира връщане към растеж през идната година.
2. Търсенето на iPhone обаче отслабва
Apple се сблъсква с проблеми при търсенето на нейните смартфони, особено на тези от по-ниския клас. Няколко доставчици, които доставят части за iPhone XR, алармираха за слаби поръчки от страна американската компания. За такива се заговори и по отношение на премиум моделите XS и XS Max. От самата компания също признаха, че през Коледното тримесечие очакват по-малко продажби на iPhone.
3. Икономиката на развиващите се пазари и силният долар
Анализаторите обясняват, че икономиките на развиващите се пазари също влияят на представянето на Apple, като положението се утежнява и от силния долар. В добавка на слабото търсене на iPhone модели в Китай и други нововъзникващи пазари, проблем се очертава и липсата на баланс между цена и функционалности. Това според Goldman Sachs може да е причината потребителите да не приемат телефоните на марката добре. Тимъти Аркъри от UBS вярва, че поскъпването на долара спрямо някои глобални валути ще продължи да възпрепятства проникването на Apple устройства на тези места.
4. Предизвикателства на няколко фронта в Китай
В азиатската страна компанията се сблъсква както с повишаване на регулациите, така и с увеличаващата се конкуренция на местни играчи като Huawei. Кати Хуберти от Morgan Stanley коментира, че именно позиционирането на марката в Китай крие най-голям риск за по-нататъшния натиск върху търсенето на iPhone през следващата година.
„Може ли Китай да се опита да разруши веригата за доставки на Apple по някакъв начин? Може ли да не разрешават нови телефони да се продават в страната? Има много неща, които Китай може да направи и те да са опустошителни“, казва от своя страна Тони Саконаги пред CNBC.
5. Търговската война САЩ-Китай и заплахите на Тръмп
В неделя стана ясно, че американският президент може да обложи вноса от Китай на електронни продукти. Това би засегнало и доставките на iPhone, тъй като телефоните на марката се произвеждат именно в азиатската страна. Това ще повиши цената на устройствата в САЩ и съответно ще навреди на продажбите на още един пазар, при това един от най-важните за бранда.