Опаковки от най-ново поколение
В този бизнес или си на световно ниво, или си вън от пазара, уверява изпълнителният директор на „Мехатроника” инж. Мирослав Хинков
Техниката винаги е била в кръвта ми, а после превърнах тази своя страст в бизнес, казва инж. Мирослав Хинков, изпълнителен директор на „Мехатроника” - Габрово. Компанията, която той ръководи, разработва и произвежда автоматични линии за ламинатни туби. Този бизнес изисква постоянни иновации. Той не се крепи на ниска цена, а на модерен и креативен продукт, който постоянно се обновява.
Сред първите в света
„Мехатроника” е иновативна компания, която продава в цял свят и държи близо една четвърт от пазара на машините за опаковки на козметични продукти. Основана е през 1961 г. и е приватизирана през 90-те години, но минава време, докато в условията на пазарна икономика намери своето място под слънцето. Стигат до световните пазари благодарение на съчетанието на много фактори, в това число и на случайността. „Не сме тръгнали от нулата, а стъпихме на стабилна база и се възползвахме от ситуацията по най-добрия начин. Насочихме бизнеса в посока, в която имаме шанс. Произвеждаме сложно оборудване и в света има още две-три швейцарски фирми, с които се конкурираме. Да делиш пазар само с няколко компании, било то швейцарски, е много по-лесно, отколкото да се надпреварваш с масов продукт, създаван от корпорации”, коментира Мирослав Хинков.
Път
Още през 1990 г. инж. Хинков заедно с още трима свои колеги от Техническия университет в Габрово правят фирма за електронни датчици, а през 1996-а организират производството на шампоани и пасти за зъби. По онова време тубичките са от алуминий, но на пазара започват да навлизат ламинатните опаковки. Машините обаче са скъпи, а младата българска компания не разполага с такива средства и затова опитните инженери стигат до идеята сами да направят нужното оборудване. Вероятно пословичната габровска пестеливост също си казва думата и те стават изобретатели по неволя, които обаче постоянно експериментират и усъвършенстват вече направеното. Когато с своята практика постигат увереност в качествата на машините, започват да търсят възможности да търгуват с тях. Днес произвеждат и опаковки, но в твърде ограничено количество. Все още правят козметични продукти под бранда STS Cosmetics, също част от STS Invest Holding.
Новатори
„Бяхме добри в създаването на нови машини, но имахме и шанс - признава Хинков. - Познавам изобретатели, но по-голямата част от тях просто преценяват, че нещо може да е ценно, и го правят. За да намери реализация, освен новаторско, изобретението трябва да е и полезно. Само тогава вратите за него ще се отварят, както пазарът прие нашите машини. Когато си сигурен в качествата на своето изобретение, трябва да можеш да убедиш и инвеститорите, че вложението си заслужава”, обяснява инженерът, обявен за изобретател на 2013 година от Българското патентно ведомство в категория „Машиностроене и строителство”. Според него често като се влезе в детайлите, се вижда, че или технически изобретението не може да се реализира, или пък то решава маловажен проблем. Убеден е, че измислиш ли нещо, от което светът има нужда, винаги ще се намери кой да те подкрепи.
Младостта и опитът
В момента екипът в „Мехатроника”, който се занимава с развойната дейност, е от 10-ина души. Те са с инженерен ум, имат знания, опит и прилагат научен подход. Половината от тях са млади хора с амбиция и потенциал. Повечето са местни и са възпитаници на Техническия университет в Габрово: „Създали сме добри условия за тяхното професионално израстване. Изобретателността е качество, което трябва да се отключи у човека и да се развива.”
Цената на успеха
Несъмнено Мирослав Хинков е успял предприемач и изобретател. Ето как: „Нещата,, от които зависи успехът, са открити много отдавна. Човек трябва просто да ги прилага и да е обективен към себе си къде успява и къде не. Трябва да имаш голямо желание да постигнеш нещо. Да си упорит и да не се отчайваш от неуспехите. Повечето хора стигат донякъде и се отказват, макар да знаят, че трябва да са упорити. Ролята на случайността няма как да не се отчита. Трябва да опиташ в повече посоки, за да имаш и по-голям шанс”. В „Мехатроника” имат постоянен стремеж да направят революция в областта на машините за опаковки. Те са напълно дигитализирани, готови за ерата на Индустрия 4.0. Габровската компания има малко конкуренти и компромис с качеството не е възможен - или са на световно ниво, или остават вън от пазара.
Локално и глобално
Желанието да постигнеш нещо и самочувствието, че можеш да го направиш, са от съществено значение. Оценяваш ли обективно постиженията си, шансът за успех е на твоя страна, уверява предприемачът. Младите хора имат знания и умения, но за жалост повече от тях нямат увереност, че в България могат да имат големи постижения. Но на всички, които имат съмнения, ще напомним, че „Мехатроника” е българска компания, която се развива в по-малък град, а има световен успех. Светът има нужда от иновации и всеки, който докаже, че може да ги създава, би могъл да успее.
Стъпки към успеха
Съвети от инж. Мирослав Хинков
- Ако сте изобретател, първо вижте от какво има нужда пазарът. Направете обстойно проучване какво вече е направено в същата област.
- Оценете икономическия ефект, който реализацията на идеята би донесла. Може разработката да е интересна, но нейното въвеждане да е изключително скъпо и да няма кой да плати за това.
- Нужни са много знания, в това число и по маркетинг.
- Идеите не идват от нищото. Може цял ден да търсите решение и като се събудите на следващата сутрин, добрата идея да ви осени. Но тя ще е следствие на опит и натрупвания.
- Най-добре е изобретенията да се раждат в развойна среда, както е в „Мехатроника”.
- За реализацията на всяка добра идея са нужни много средства. Ние отделяме почти половината от приходите си за иновации и разработки. Паралелно движим 5-10 проекта, като се надяваме поне с един-два от тях да успеем.