По-умно, по-бързо, по-евтино

Lean Management е майсторска формула при разработката на иновации както от стартиращи компании, така и от корпорации

В динамичната технологична промяна иновативните и гъвкавите изяждат консервативните и тромавите. Пазарното предлагане е океан и може да порите вълните му с бърза моторна лодка, а може да се качите и на „Титаник”, в голямото състезание може да приложите поведението на тежки сумо бойци или на стремителни нинджи. Но преди да изберете своя подход, чуйте съветите на Христо Нейчев. Той е консултант, който помага на корпорации и стартъпи да въвеждат принципите на Lean Management. Има и ноу-хау за създаване на програми за вътрешно предприемачество. За Христо Нейчев налагането на Lean подхода е мисия. От личен опит се е убедил, че хората не бива да си губят времето в дълго планиране на нещо, което никога няма да се случи, а да започнат да правят нещата веднага и бързо да валидират идеите си. Съветът му е всеки, който реши да създава стартъп, да го проектира по Lean, а големите компании да прилагат вътрешни предприемачески програми. И още:

Важен момент е, че корпорации в цял свят, създали утвърдени правила за работа, започват да

заимстват модели за управление

от стартиращия бизнес. Те разбират, че трябва да са умни и прозорливи като абсолютно начинаещите. Иначе са обречени. Много от „капитаните” на световни брандове предприемат нов курс.

Традиционните процеси с планиране напред във времето са добри, но при този подход всичко става бавно и той работи само в сигурна среда. Динамиката на пазара обаче налага всяка компания да прави иновации и да създава нови продукти извън зоната на комфорт. Практиката показва, че най-успешният след време продукт на компаниите в началото е високорискова идея. И ако те не поемат този риск, скоро може да изчезнат от лицето на пазара.

Провалът в иновациите

означава смърт за компанията. По правило иновацията е рискова дейност,  обикновено свързана с много ресурси. Но пък е факт, че ентусиасти с почти нулев бюджет успяват да създадат технологии, които разбиват статуквото. Ето защо иновациите са магически ключ – завъртян в правилната посока, води до небивал пазарен успех, иначе отключва само вратите на фалита. Но как да се правят иновациите? Да имаш акселератор за идеи е добър вариант, най-скъпо е да купиш успешен стартъп, а най-изгодният вариант е стартирането на вътрешна програма по предприемачество. Служителите с идеи може да се възползват, за да ги развият и тестват. Разработките им обаче стават собственост на компанията, но пък се дава шанс на най-вдъхновените хора с визия за бъдещето, които не са високорискови играчи, да останат в компанията.

Иновациите се раждат в умовете на хората. За развитието им вече има добре работеща методология, използвана от предприемачи извън корпорациите. И щом е налична, въпрос на добра стратегия е

корпорациите да намерят подход

който им дава преднина в съревнованието. Обикновено вътрешното мислене на тези „пазарни динозаври” е бавно и тромаво, а същевременно стартиращи играчи удрят камшика на конкурентната надпревара – печелившите им идеи бързо привличат инвеститори. Чрез Lean Management вътрешната динамика на големите компании може да се ускори, без правилата да се пренаписват наново. Просто рисковите дейности, свързани с иновациите, се правят по-нов начин с фокус върху променящите се нужди на клиента.

Пазарните лидери вече стигат до идеята, че трябва да имат две писти – за безрискови и за рискови проекти, напомня Христо Нейчев. Новите процеси не заместват старите, а работят в зоната на висока несигурност.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 85 на сп. "Икономика"


Етикети: маркетинг | Lean Management | Христо Нейчев

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини