Господин Иванов, зам.-председател на Сдружението на българските професионални шофьори:

В пакет „Мобилност“ има положителни неща за шофьорите

Имаме желание за диалог с българските превозвачи

Повече от месец промените в пакет „Мобилност“ са една от водещите теми в българските медии. Превозвачите са силно притеснени от рестрикциите, които западните страни от Европа искат да наложат на пазара, а вчерашният резултат от гласуването даде ясен знак, че нито една от двете позиции няма да даде заден ход. Господин Иванов, зам.-председател на Сдружението на българските професионални шофьори ни показа гледната точка на тези, които ще бъдат реално потърпевшите от промените – шофьорите.

- Г-н Иванов, как ще коментирате развитието по пакет „Мобилност“ в Транспортната комисия на Европейския парламент вчера?

- В пакет „Мобилност“ имаше някои точки, които бяха положителни за шофьорите. Ние  подкрепихме българския бизнес, превозвачи и транспортни фирми, но в пакета имаше точки, които щяха да ни помогнат да увеличим осигурителните прагове. За съжаление този доклад беше категорично отхвърлен. Сега обръщаме поглед към нашите превозвачи. Целта ни е да си оправим нещата тук в страната, без да чакаме мобилни пакети, без да чакаме закон „Макрон“, да седнем на един диалог, за да може да се повишат тези осигурителни прагове и да се получи едно достойно заплащане.

- Какво е мнението ви за другите две проблемни регулации – задължителното връщане на 4 седмици на шофьора и почивката му извън кабината?

- Тези точки по-скоро касаят превозвачите. На тях им се усложнява превоза, услугата, която извършват се оскъпява и естествено това би повлияло като цяло негативно на самия бизнес и на неговата печалба.

- Не смятате ли, че е по-добре да прекарвате почивката си на хотел, когато има нужната инфраструктура, отколкото в кабината?

- Тук при шофьорите има леко раздвоение. Някои шофьори предпочитат да си почиват сами в кабините,  защото условията им  са много добри. Новите модели камиони предлагат много екстри и са подобрени. Но има и шофьори, които предпочитат да спят на хотел или по-често да се прибират. Има и такива, които искат да направят по-голям брой командировки в Европа за повече пари, така че по тази тема отговорът е строго индивидуален. Нашето мнение е, че трябва шофьорът сам да избере къде да си прекара почивката – не можеш да накараш човек да отиде на хотел, ако той не иска.

Това прибиране на четири седмици е проблем по-скоро на превозвачите. Услугата се оскъпява.

- Българските фирми говориха масово за фалити и емиграция, ако бъдат приети промените в пакета. Можем ли реално да говорим за фалити на българските компании?

- Според мен картината беше преувеличена. Да, сигурен съм, че щеше да има проблем, но точно големите фирми може би щяха да успеят да се ориентират по-добре. При малките проблемът щеше да бъде по-голям. Бройката обаче при всички положения беше силно завишена. Цифри от сорта на 150 хил. шофьори остават на улицата, 450 хил. семейства емигрират - за нас това е абсолютно преувеличено. Първо, не всички шофьори са международни, пакетът „Мобилност“ няма да засегне в такава част всички. Сигурен съм, че може би щеше да има някакви усложнения за превозвачите – оскъпяване, може би някакви сътресения, но не чак в такава степен каквито апокалиптични картини представиха.

- Нямаше ваши представители на протеста в Брюксел вчера. Защо?

- Както казах, ние имаме различно виждане по някои от точките и въпреки че нямаше представители, ние подкрепихме превозвачите в искането им да бъдат равнопоставени, да не им се налагат дискриминационни правила и да могат да извършват спокойно бизнеса си. Въпросът е в частта, която засягаше нас - за равно заплащане за равен труд и по-високи осигурителни прагове. Там имаме различия. В последните години няма диалог между превозвачи и работнически структури и може би ако той беше в някакво напреднало ниво, подкрепата щеше да бъде по-голяма.

- Имате обща позиция с КНСБ и останалите организации по пакета. Какво смятате вие да направите в бъдеще в посока подобряване на условията на шофьорите?

- Ще инициираме диалог с превозвачите. Очакваме да се седне най-накрая на масата и да се преговорят всички тези неща, за които говорим. Приоритетно за нас са по-високите осигурителни прагове. Като доход ние имаме достатъчно голяма сума, въпросът е да бъде преструктурирана вътрешно – процентът от заплатата да бъде доста по-висок от сегашния.

- Превозвачите говорят за още протести. Бихте ли се включили?

- Нека и те да покажат толерантност и подкрепа към нас, да седнат на масата за преговори. Ние и сега ги подкрепихме, нека да върнат жеста.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: европа | шофьори | промени | регулации | рестрикции | пакет мобилност

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини