#10YearChallenge: Предизвикателство за добро или зло
Може ли масовото предизвикателство да послужи за обучението на изкуствения интелект на Facebook
~ 2 мин.
Facebook отново стана арена на вирусоподобно предизвикателство. Става дума за вълната #10-Years Challenge, която заля социалната мрежа с призиви към потребителите да споделят свои снимки – една отпреди десетилетие и нейна реплика в наши дни. Над 5 млн. души, включително куп знаменитости, вече се включиха. Масовата активност обаче роди и спекулации по темата, свързани с мотивите зад игровата инициатива.
В медиите се появиха анализи по темата, според които предизвикателството крие уловка от страна на Facebook. Предположенията са, че компанията се възползва от манията, за да натрупа ценни данни за лицево разпознаване, с които да захрани и помогне за обучението на изкуствения си интелект.
Тази хипотеза сподели в Twitter Кейт О'Нийл, а след това и разви в по-задълбочен материал на страниците на сп. Wired.
„Представете си, че искате да обучите алгоритъм за разпознаване на лице по отношение на възрастовите характеристики и по-конкретно на възрастовата прогресия (например как хората вероятно ще изглеждат като по-възрастни). В идеалния случай бихте искали широк и точен набор от данни с много снимки на хора. Би било от полза, ако знаете, че са заснети на отстояние от определен брой години – например 10“, пише О'Нийл.
Авторката обяснява, че обучението на изкуствен интелект изисква машината да работи с колко се може по-голям обем от данни. Затова и масовото предизвикателство във Facebook би могло да свърши идеална работа. По един иначе забавен начин компанията успява да събере ценна информация за това кой е на снимката, на колко години и всякаква друга споделена подробност.
О'Нийл обаче изтъква, че евентуалното използване на снимков материал за развиването на изкуствения интелект не е задължително нещо лошо. В бъдеще тези технологии може да влязат в употреба за полезни неща като намирането разпознаването на изчезнали деца например, които с времето неминуемо ще са изменили външния си вид.
От Facebook настояват, че не са дали началото на предизвикателството #10-Year Challenge и в него те не търсят скрити ползи. „Това е потребителски генериран мем, който сам стана вирусен“, казват от компанията.