Ръстът на рекламния пазар в България през 2019 г. е тройно по-голям от глобалния

Запазва се тенденцията дигиталните медии да са основният двигател за растежа на инвестициите

Снимка: Pixabay
Темпът на нарастване на инвестициите в реклама в България остава стабилен и близо три пъти по-висок от глобалния. В световен мащаб той се очаква да достигне 3.6%, а у нас – 9.5%, сочат данните в последния доклад на Dentsu Aegis Network, публикуван тази седмица. Като цяло прогнозите са разнопосочни на различните пазари.

Впечатление прави, че последната прогноза за ръст на инвестициите в реклама в глобален мащаб са по-песимистични от тези, направени в началото на годината, когато се говореше за 3.8%. По-малкото число спрямо януарската прогноза отразява ефекта за индустрията от бавния старт на годината по отношение на икономическия растеж.

За сравнение, ръстът на рекламните инвестиции в световен мащаб през 2018 г. бе 4.1%. Въпреки тазгодишното забавяне на темпа, очакванията са индустрията да възстанови и ускори ръста си до 4.1% през 2020 г. Това ще стане най-вече благодарение на Европейското първенство по футбол, Летните олимпийски игри в Токио и Президентските избори в САЩ.

В България през миналата година ръстът бе от 9.1%.

Иначе, запазва се тенденцията дигиталните медии да са основният двигател за растеж на инвестициите, както в световен мащаб, така и у нас. Предвижда се глобално те да нараснат с 11.5% на годишна база през 2019 г., а през 2020 г. да достигнат 45% от общите рекламни инвестиции. 

У нас прогнозата е онлайн рекламата да спечели близо една четвърт от общите рекламни инвестиции през 2019 г, а през 2020 – да го надмине. Делът на телевизията в общите рекламни инвестиции през тази година остава 55%. Тенденцията за постепенно и плавно преразпределение на разходите от ТВ към дигитални медии средно с процент – процент и половина на година – най-вече към онлайн видео, ще остане валиден и през 2020 г.

През 2019 г. мобилната реклама и онлайн видеото се превръщат в основните двигатели на ръста на дигиталните медии. Прогнозата сочи, че близо 1/3 от глобалните онлайн инвестиции ще бъдат доставени през мобилна реклама, а в България за втора поредна година тя ще задмине разходите за дисплей, достигайки над 46% от общите дигитални инвестиции. През 2020 г. се предвижда мобилната реклама да отхапе над 50% от онлайн разходите за реклама на пазара у нас. 

Най-важните медийни тенденции:
  • Глобалните медийни инвестиции ще достигнат 609.9 милиарда щатски долара, отбелязвайки ръст на годишна база от 3.6% през 2019 г. 
  • По-ниската цифра спрямо януарската прогноза се дължи на световната икономическа несигурност, която влияе върху потребителската активност и намалява повече от очакваното ръста на ТВ-инвестициите от началото на годината. Прогнозата е растежът да се възстанови през 2020 г. до 4.1% в световен мащаб – почти достигайки нивата на ръст от 2018 г (4.3%). 
  • Дигиталните медии остават основния двигател на растеж за медийните инвестиции и се очаква техният дял да достигне 41.8% от общите разходи за реклама в световен мащаб през 2019 г. (увеличение спрямо прогнозата от началото на годината). 
  • Онлайн видеото (20.5%) и социалните медии (19.8%) са най-бързо развиващите се дигитални канали, чийто ръст се задвижва най-вече от консумацията им през мобилни устройства. Развитието на 4G и 5G ще играе основна роля за ръста на консумацията на съдържание през мобилни устройства, защото ще позволи много по-бърза обработка на съдържанието за жадния за данни краен потребител, и много повече възможности за предоставяне на иновативно съдържание от страна на брандовете. 
  • Рекламата през мобилни устройства остава най-бързо развиващата се платформа, като се очаква през 2019 г. тя да нарасне с 21.4%.
  • Paid search също показва непрекъснат растеж и е с най-голям дял в общите дигитални рекламни инвестиции в световен мащаб. Основната причина за това през 2019 г. са нововъведенията от страна на Amazon’s search advertising.
  • Ръстът на инвестициите в телевизия падат по-бързо от предварителните прогнози – през 2019 г. с -0,1%, като през 2020 г. прогнозата е растежът да се възстанови с 0,6%.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: България | реклама | доклад | прогноза | тренд | Dentsu Aegis Network | 2019 г | инвестиции в реклама

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини