Банките трябва да започнат да решават проблемите на клиентите си

Директивата за платежните услуги задължава банките на отворят достъпа на финтех компаниите до сметките на клиентите

Снимка: Pexels
На банките често се гледа като на консервативни институции, които понякога дори отблъскват клиентите заради тромавите си процедури. Бурното технологично развитие обаче довя вятър на промяната, който все повече издува и техните платна. Много технологични компании вече предлагат финансови услуги, чрез които решават конкретни потребителски проблеми, намирайки верния път към нуждите им. Това трябва да правят и банките, голяма част от които все още не могат да излязат от ролята си на организации, предлагащи предимно управление на активи. Около това мнение се обединиха участниците във форума FinTech Summit. 

„Вече имаме нов тип клиенти, които, ако не са доволни, не чакат, а директно сменят доставчика на услугата“, коментира Питър Барон, изпълнителен директор на TBIF Financial Services (холдингът, който е собственик на TBI Bank). Той изтъкна, че конкуренцията става още по-голяма и сложна, защото играчи в сектора вече са не само банките, а и технологичните компании. А те добре познават потребителите благодарение на данните, които събират за тях. 

Една от най-големите пречки пред развитието на практически финансови услуги е тромавата администрация. „Тя е превзела бизнеса, има превес над него и често мнението ѝ натежава“, смята Горан Ангелов, основател и управляващ директор на IBS. Той вярва, че цифровите услуги трябва да помогнат за това да се преустанови посещението в банка, но за съжаление законите все още са в догонваща позиция спрямо развитието на бизнеса и спъват подобни решения. 

За първи път това статукво сякаш се променя с новата Директива за платежните услуги в ЕС. Тя въвежда регулацията PSD2, която предвижда отворен достъп на финтех компаниите до информацията за банковите сметки. Така те ще могат да предлагат услуги на клиентите, без да е необходим трансфер на средства от сметка в банката към друга сметка, за да се нареди плащане например. 

Един от основните въпроси в тази връзка е за сигурността. Критиците изтъкват, че финтех компаниите често имат по-слаби защити от банките, които са много силно регулирани. За да опита да реши част от проблема, Директивата изисква по-стриктни мерки за идентификацията на клиентите. От есента всички цифрови платежни услуги ще се извършват чрез най-малко два начина за установяване на личността на човека. Единият ще е паролата, а другият – чрез  динамичен код, генериран от token устройство, SMS или видео идентификация. 

Според Питър Барон PSD2 е ярък пример за предимството да сме част от Европейския съюз (ЕС), защото в случая общностната политика на практика задължава всички да приложат новите стандарти и така изостаналите искат или не, ще трябва да догонят напредналите. 

TBI е един от примерите за иновативна банка, водена от нуждите на съвременните дигитални потребители. Тя например предлага онлайн кредитиране, което значително опростява процеса и към момента се извършва чрез предоставянето на еднократен електронен подпис. Барон е убеден, че банките трябва да предложат гъвкави решения, а в сърцевината на промяната им са именно клиентите. 


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: банки | TBI Bank | биометрични данни | идентификация | онлайн банкиране | цифрови услуги | Питър Барон

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини